Kopplingsproblem

totta05

Member
Hej alla där ute, nu är det den där tjötige frågeställaren från Tjörn igen som ber om hjälp. Det finns ju så enormt med kompetens bland Nortonfolket...

Efter jag varit och rivit i min växellåda med bistånd från diverse Nortonister så är kopplingen lite dum. När cykeln är kall funkar allt med friläge och växling. När jag åkt en sväng och cykeln är varm, driver den på exempelvis ettan och frilägget är mycket svårt att få i.

Några bra tips.

Från en som frågat för.

Go'a hälsningar från Tjörn.

Gjert :oops:

krister

Member
Hej
vilken olja har du i transen? detta är ett vanligt fenomen om du använder vanlig motorolja ,demontera koplingen och rengör lammellerna med bensin och använd ATF olja, alltså olja för automatlåda den klistrar inte i hop kopplingen på samma sätt ,nu blir kopplingen lite "råare" i ingreppet .Jag har provat helsyntet nu i 5 år och det har fungerat tills i år ,kanske provar jag att blanda helsyntet och ATF nästa gång .Det är oxå viktigt att inte ha för mycket olja i transen dom vise säger hellre för lite än för mycket, den lilla skruven i nerkant av kåpan är inte nivåplugg utan du får mäta upp oljan innan du fyller på

KristerT

totta05

Member
Ska ta dina råd ad notam som det heter, misstänker att den förre ägaren har hällt motorolja i. Lustigt det du skriver om nivåpluggen som inte är en nivåplugg....

Står det inte förresten i nån handbok att det ska vara vanlig motorolja och att skruven är en nivåplugg?

Tack för tips!
Ha det, Gjert :p

krister

Member
hej
om du fyller på olja tills det kommer ut ur "nivåpluggen" och sedan tappar ur och mäter mängden så ser du att det skilljer sig från uppgifterna om rekomenderad oljemängd som är 200 cc.

KristerT

Per G

New member
När jag tvättat kopplingen och bytt till ATF olja så blev det bättre men inte riktigt bra. Det var inte förrän jag renoverat växellådan som jag blev av med "drivet" på ettans växel. Det kan kanske ha varit sleeve gear bussningen som var sliten och orsakade det?

Kolla även att primärkedjan inte är för spänd, då får du svårt med friläget.
Rätt "spel" på kedjan är när du med minimal kraft (ungefär den kraft som du använder för att lyfta upp en slak kedja) kan lyfta den 8-9 mm. När du hittat rätt spel så hittar man lätt friläget och det är inget större mekaniskt skrammel ifrån kedjan. För tight så blir det problem med friläget och för slak så rasslar det i primärkåpan.

Kolla också att du inte har för mycket spel i kopplingsvajern, då kan frikopplingen bli marginell vilket märks mest när ettan ska i och när du ska hitta friläget.

/Per

totta05

Member
Ytterligare en fråga från Tjörn, jag har nu monterat ner kopplingen så långt att jag med pressverktyget kunna ta bort den inre låsringen på axeln runt kopplingstången samt den yttre stora låsringen. Nu verkar det knepigt, den yttre skivan spänner utåt och ligger kvar i underkant i spåret efter låsringen. Hur går man vidare? Det känns som allt kommer att flyga utåt om den släpper i nederkant. Hur går jag vidare? Känns lite osäkert fn.
Hälsningar från en prövad Nortonist!
Gjert :cry:

totta05

Member
...kom snällt ut ur kopplingshuset när jag lirkade lite. Ursäkta att jag besvärade---
Hälsningar från Tjörn.
Gjert :oops:

totta05

Member
Hallå igen, hoppas det finns någon som kan leda mig den rätta vägen...

Nu har jag haft isär kopplingen, tvättat med bensin och återfyllt med olja för automatlådor som rekommenderades.

Har justerat kopplingen/stången enligt boken men nu går det inte ens att få ettan eller exvis tvåan, det skrrapar väldeliga och lyckas jag få i en växel dör cykeln.

Finns det nån vänlig Nortonist som kan hjälpa mig vidare?

Tackar,
Gjert :cry:

Ilefjord

New member
Hejsan Gjert..!!
Jaa det låter som du har problem ...natvis...!! men sådana finns som bekant ikke..!! Utan bara lösningar..!! eller hur..!!?? hehe
Jag har haft nere min koppling .. X..antal ggr under årens lopp och har ALDRIG..haft problem..vid återmonteringen..!! Jag är absolut inget proffs !! men man får ett visst tillvägagångsätt och natvis rutin på div olika detaljer..!! Låt oss titta på vad du gjort..!! Du nämner att du tvättat lamellerna ordentligt i bensin..!! Helt ok..!! När du sen sätter tillbaka lamellerna...i med tryckstången...på med tryckplattan....I med låsfjäderringen....Väck med komprimeringsverktyget.....nu skruvar du ditt bulten utan skalle...med spår för skruvmejsel....tills den tar emot tryckstången...(ungefär halvvägs)....Där låser du med muttern..!!
Nu har du ett läge som ...enl.. mina erfarenheter funkar skitbra..!!
Andra aspekter är natvis..sådana som vilken olja ska jag ha i transen..??
Givetvis finns det lika många teorier..som det finns MC-åkare...!! Jag säger att med vanlig simpel 10-40...olja från Biltema..funkar det allra bäst..!!
Och vidare ....Så vidhåller jag att...fyll upp till den nedre..sk..nivåpluggen...cykeln ska så klart... stå rakt..när det börjar sippra ut olja..STOPP...inte en droppe till..!! Nu vet jag att Krister nere i spanien...hostar upp sin Sangria i totalt tossingaanfall....men so what...innan han kommer hit har du redan testat och konstaterat att det funkar..!!hehhehe :lol: :lol:
Jag vet att jag sticker ut hakan...men det är jag van vid..!! Automatlådeolja...!!!???? huujeda mig...!! Har du Automatlåda åxå..??Nästa aspekt är givetvis längden på din vajer/wire..!! Ju längre vajer...desto smidigare koppling..!! Då menar jag självklart ikke en vajer på 3 meter !! utan en vajer som går i långa mjuka svängar..!! Basmotor i STHLM..har sådana...prata med Thomas..och säg att du ska ha den lååååååånga vajern..!! Du anar ikke vad det gör för positiva egenskaper på din koppling..!! Själv va jag helt förbluffad..!! Drar numera in kopplingen med enbart lillfingret..!! Den slirar inte ens när jag ger flat out vid 160 den bara matar på !! Och jag är ingen Grön groda..flåt..menar grön Hulk!! Tilläggas bör att många Kinderäggsförare ..är mäkta inponerade av min silkeslena koppling..!! Såååå ut i garaget..och trotsa alla Messerschmittar..!! hehehehehee Good luck
Ps..får du ikke rätt på det ...så gråt ikke ..!! Skriv ett mail så kommer jag upp och hjälper dig...har både tid och ett nytt tält..!! Tillika får du känna på en silkeslen smörkoppling..!! :lol: :lol:

MVH // JERRY

Per G

New member
Eftersom du inte kan få i växlarna så tyder det på att kopplingen inte rör sig tillräckligt långt för att frikoppla.

Om du börjar med att lossa kopplingsvajern uppe vid handtaget så vet du att vajern inte påverkar. I detta läge tar du ur bakre stora pluggen ur primärkåpan så att du kommer åt justerskruven för kopplingen.
Lossa kopplingsmuttern ett par varv och skruva sedan försiktigt in justerskruven (skruven med mejselspår) till den precis ligger mot kopplingsstången. Skruva sedan tillbaka skruven ett kvarts varv. Lås muttern med skruven i detta läge.
Sedan sätter du dit kopplingsvajern och justerar vajerhöljet så att vajern inte är i spänn utan det finns ett litet glapp.

Nu ska du ha en koppling som frikopplar med handtaget indraget och är i fullt ingrepp med handtaget ute.

Funkar inte det här så får du nog titta på kopplingsarm mm som sitter i växellådans ytterkåpa (kan ses genom inspektionsluckan på växellådan).

Lycka till!

/Per

Per G

New member
Angående kopplingsarmen så kan man kolla genom inspektionsluckan och se att den rör sig smidigt och inte har hamnat i fel position. Den kan hamna i ett läge där den "nyper fast" då man ska frikoppla och då känns kopplingshandtaget stumt (personlig erfarenhet :D )

/Per

totta05

Member
Tack alla för råd och stöd i en svår stund! Har haft en mysig kvällstur runt här på ön och allt tycks fungera som det ska, växlar och friläge!

De' e' tur ni finns, pojkar och flickor.

Hälsningar

Gjert :lol:

Per G

New member
Senaste sommaren har jag använt ATF olja i primären och det verkar funka helt Ok förutom att det läckte litet grann, inga mängder men någon droppe när den blivit riktigt varm. Rev ner kåpan bl.a. för att kolla att alternatorn var bra centrerad och sedan göra ett nytt försök att få det tätt även för blaskig ATF olja.

Med kåpan nere så såg allt bra ut men när den tunna ATF oljan runnit ur så fanns det kvar en liten mängd med tjockare "sörja" som såg ut som olja blandad med grafit eller molly :?
Kan det vara EP90 olja från lådan som kommer in och orsakar detta eller vad skulle det annars kunna vara?

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
har sett det samma sak på min, har också kört på ATF i år med samma resultat, bra funktion i kopplingen, men det tog tre försök innan kåpan tätade. Jag har även lite tjockare oljerester som jag antar är läckage ifrån tryckstången, men så länge det inte når lamellerna tror jag inte det är nåt stort problem.
Nu har jag rullat ner japsen ifrån lyften och ska rulla upp commandon när andan faller på, får se om jag känner mig tvungen att renovera växellådan eller inte.
/Magnus

Per G

New member
Magnus, du kan ju plocka bort kåpan och mellanhuset och sedan plocka ut allt med lådan kvar i cykeln. Detta går relativt snabbt att göra och du kan kolla upp lådans kondition.
Om du behöver byta mellanaxellagret så går det att göra på plats.

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
Hej på er,
tog mig äntligen :D ett par timmar i garaget i morse och började plocka isär primärdrivningen.
En sak jag funderat på tidigare: de två stift som hindrar kopplingens inre stålskiva ifrån att rotera med lamellerna (låser den till kopplingstrumman), vad har de för egentlig funktion?
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag gjort nya stift i olika material, bara för att nästa gång jag plockar isär kopplingen upptäcka att de återigen har gått av och som denna gång gått illa åt den innersta fiberplattan :( .
Vad har ni för tankar? De märks ju ingen skillnad på kopplingen när de gått av och inte gör tjänst, kan man helt sonika plocka bort dom och låta plattan rotera med lamellerna? Eller är det nån som hittat nåt material för stiften som håller?
Nu var kaffekoppen tom, måste skruva vidare.
/Magnus

Robban

Member
Visserligen kör jag numera med torrkoppling, men minns väl hur det var med originalkopplingen. Förrutom ATF-olja så skippade jag helt de två "stiften" som skulle hålla den inre skivan på plats. Tänk bara på hur kopplingen ska fungera så spelar stiften ingen roll. Det handlar ju om att överföra moment från A till B. Vad som är viktigt är hur mycket kopplingen bygger i höjd. Jag tror att det finns en annan tråd på ämnet någonstans som berättar hur mycket kopplingspaketet ska bygga.
För att hindra växellådsolja från att "förorena" ATF-oljan ska man dela tryckstången i två delar och lägga ett rull eller kullager emellan. Vill man vara extra noggrann kan man slipa/svarva ett spår i tryckstången och däruti lägga en o-ring med passande diameter som tätar mot växellådsoljan.
Lycka till
Robban

Per G

New member
Ett litet bidrag kring slirande och trög koppling.

För att få en lättjobbad koppling så ska stackhöjden på hela kopplingspaketet vara rätt, på 850 med 5 bronslameller ska det vara 29,77 mm, då fyller det ut bra mot stora låsringen.

På 850 är bronslamellerna 3,17-3,18 mm tjocka (något tjockare på 750)och stålplattorna är 2,03 mm på båda modellerna. 850 tryckplattan är tunnare än på 750.

Sedan finns det modifieringar man kan göra för att minska sliret men det får nog Tord berätta om?

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
Jag har fått bra funktion på min bara genom att byta till ATF-olja, bytte till nya lameller samt kostade på mig ett par extra som jag kan alternera med.
När lamellplattorna blir "indränkta" med olja är det nästintill omöjligt att förhindra att de slirar, har man ett par extra skivor kan man byta dom som är mest oljebemängda och rengöra dom med lämpligt lösningsmedel och låta dom ligga och torka till tills man nästa gång river kopplingen.
Har kört så i tre säsonger nu utan problem, men då har jag visserligen tittat till kopplingen till varje vår.
/Magnus

Kim

Administrator
Eller som mina nortongurusar säger: Går inte att få kopplingen att sluta slira.. Min slirar inte dock vad jag vet.

Torsten har lagt i en extra lamell där greppmojset är bortslipat på ena sidan säger han om min hoj.

Mvh Kim