Koppling

Hans Jönsson

Active member
Gott nytt år på er alla.
Jag hade lite tid över i dag så det blev en stund i garaget :lol: bland annat rengjorde jag kopplingslammelerna. De såg inte ut att vara orginal det stod SURFLEX på fiberplattorna så min fråga är om det är någon som har erfarenhet av dem eller bör jag skaffa orginal :?:
För övrigt ha det så gott
Hans

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Hans o god fortsättning!
Det står "Surflex" på mina oxå, både mina gamla och de nya jag köpte som original för ett par år sen.
De gamla var så oljeindränkta att de krävde rengöring en lr två gånger om året, men de nya har klarat sig utan rengöring, än så länge :D , tycker det är bra bett i dem.
/Magnus

Commanditen

New member
Hej hojvänner,

Här förstår jag inte riktigt, lammelerna löper ju i den olja som ligger i transmissionen så därför är de ju oljeindränkta eller har jag helt missuppfattat? Tänkte ta isär kopplingen på min Commando-71 då den släpper vid sisådär 5000 varv då jag drar på. Får se om lamellerna behöver bytas eller har oljan/rengjöring betydelse för eventuellt släpp. Sen har väl fjädrarna också betydelse förståss. Har semisyntet automatväxelådsolja i transen (Biltema art 36-341).

Ha det gott

Staffan

tr5

New member
Oljan ska egentligen bara smörja transmissionskedjan. Oljan ska komma i kontakt med kedjan i botten av kåpan och sedan kastas av utåt i bakkant för att rinna ner igen. Den ska inte komma in i kopplingskorgen är det tänkt. Blir lamellerna smorda slirar kopplingen.
Ev. slir märks tydligast vid fullgas på fyran, gärna i kombination med motvind.
Det är rätt viktigt att inte ha för hög oljenivå i transmissionskåpan, gärna lite under nivåhålet.

Peter

Member
Ett problem kan vara växelådsolja som tränger in via tryckstången, det kan räcka med någon droppe för att kopplingen släpper vid pådrag. Jag fick göra rent mina lameller 2 ggr per säsong tidigare trots att jag hade filat tvärgående spår i lamellerna för att öka fästet. Lösningen blev en ny centrummutter från Norvil med spår för en o-ring. Denna o-ring skrapar av tryckstången och sedan dess har jag inte gjort rent lamellerna. Det var över 5 år sedan.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag bytte mina lameller till slut efter att rengjort dem två ggr per år ett tag. Under användning kommer det olja på dem (även om det egentligen inte ska) och med tiden tror jag de blir så genomdränkta med olja att det bara tillfälligt hjälper att rengöra dem.
Nu rengör jag när jag känner kopplingen börjar slira jag behöll ett par av de bästa av mina gamla lamellskivor som jag lät ligga i avfettning och tvättade med bromsrengöring för att därefter ligga på tork ett år. På det viset kan jag cirkulera lamellerna lite, och har alltid ett par torra avfettade jag kan lägga dit samtidigt som jag kan "långtidsavfetta" ett par av de mest oljeindränkta (brukar synas på färgen efter avtorkning).
Kör dessutom med ATF-olja i transmissionen vilket jag också tycker minskar problemen.
/Magnus

Commanditen

New member
Tackar för all bra info.

Trodde att det var som på min gamla moppe. Lamellerna är säkert rejält oljeindränkta. Egentligen tycker jag att oljan borde gnidas loss då lamellerna rör sig mot varandra om inte oljenivån är för hög men vad jag hör här så fungerar det inte alls så.

MVH

Staffan

Magnus Jönsson

Administrator
lite olja blir det alltid på dem (om man inte kör med belt) och det klarar de av, verkar som det börjar slira när de blir för indränkta med olja. Då räcker nog inte friktionen till för att bränna bort den.
/Magnus

Tord Ahlin

Administrator
Hans Jönsson skrev:
Gott nytt år på er alla.
Jag hade lite tid över i dag så det blev en stund i garaget :lol: bland annat rengjorde jag kopplingslammelerna. De såg inte ut att vara orginal det stod SURFLEX på fiberplattorna så min fråga är om det är någon som har erfarenhet av dem eller bör jag skaffa orginal :?:
För övrigt ha det så gott
Hans

Oljan kyler också generatorn.

Lasse L

Administrator
Personal
Ska erkänna att jag körde med klisterolja på transkedjan innan jag bytte till rem. Kanske inte optimalt men funkar väl för en som sällan kör särskilt hårt.

Commanditen

New member
Peter, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vitsen med centrummuttern från Norvil. Jag menar, det finns ju ingen öppning in mot transmissionen där tryckstången trycker mot centrumbulten (utom genom gängan) så hur skulle oljan från växellådan komma in den vägen?

MVH

Staffan

Per G

New member
Det verkar som att olja kan ta sig från växellådan till kopplingen via tryckstången, vete tusan hur det går till men det verka i alla fall vara så.
Norvil m.fl. säljer mutter med o-ring för att täta mot detta läckage.
Man kan också svarva ett spår för en o-ring i tryckstången, cirka 1 tum in på stången har jag för mig. Gjorde det på min och det verkar funka.

Hälsningar,
Per

Commanditen

New member
Tack Per,

Funderade på att köpa en bottenplugg från Norvil för att förenkla i samband med våtsump och då skulle jag kunna passa på att köpa bulten för kopplingscentrum samtidigt. Lyxprylar, men lite pengar får man offra på en hobby.

MVH

Staffan