Knekt Ribbe

For ca. 10-12 år siden ,da jeg kjøpte sykkelen min var det en knekt kjøleribbe på den
Jeg fikk sveist den og den har vært helt ok.
I går oppdaget jeg at den biten jeg hadde sveist på var borte:(
så da er spørsmålet mitt om det er noen som har en god bit av den øverste ribben , eller har noe
støpejern eller noe annet som er kompartibelt med sylinderen som jeg kan sveise på igjen.
Er også usikker på hvilken type sveise pinne jeg skal bruke. det er jo litt spesielle pinner som skal brukes på støpe jern.
Vidar
20221021_153926 (1).jpg
 

otto

New member
For ca. 10-12 år siden ,da jeg kjøpte sykkelen min var det en knekt kjøleribbe på den
Jeg fikk sveist den og den har vært helt ok.
I går oppdaget jeg at den biten jeg hadde sveist på var borte:(
så da er spørsmålet mitt om det er noen som har en god bit av den øverste ribben , eller har noe
støpejern eller noe annet som er kompartibelt med sylinderen som jeg kan sveise på igjen.
Er også usikker på hvilken type sveise pinne jeg skal bruke. det er jo litt spesielle pinner som skal brukes på støpe jern.
Vidar
View attachment 2511
Hej Vidar. På den tiden jag var aktiv inom svets och lödning och emellanåt reparerade bla gjutgods så använde vi Castolin svetselektroder 2-44 eller 2230XHD till gjutjärn vid svetsning .Det är noga med renheten,fogen,förvärmning och långsam avsvalning när man håller på med gjutjärn. Lägger man flersträngar bör man "purra" mellan strängarna med en liten luftmejselmaskin med försiktighet. Jag har dock lagat en cylinderfläns på min reservmotor med silverlod. Kommer inte ihåg om det övre mittimellan eller undre fläns.Det har hållit med bra resultat länge. Silverlod har den förmågan att det flyter lätt in i fogen. Jag använde flussbelagt lod . Tror jag har en bit gjutjärns skiva kvar som jag skar ut en bit ur för detta och även några trådar av lodet.

Hör av dig till mig på otto_hbg@hotmail.com om det är aktuellt.
Telefon 0737191232
 
Nå er jeg kommet videre med dette.
På låven til naboen min fant jeg et firkantet støpt piperør, det har jeg brukt en bit av. Passet perfekt (4 mm. tykt).
Jeg brukte og biter av dette røret til å teste ut litt metoder. Kom fram til at sølv lodding var det beste slik som du Otto og erfarte.
Jeg varmet sylinderen opp til 150 grader ca. Hadde den i en liten stekeovn. Etter loddingen satte jeg den tilbake i ovnen, og lot den stå der et døgn.
Trappet gradvis ned temperaturen før jeg tok den ut.
Resultatet ser bra ut. Bare fremtiden vil vise om det holder :oops:

Vidar
 

Bifogat

  • 20221117_135000.jpg
    20221117_135000.jpg
    2.1 MB · Visningar: 16
  • 20221210_114058.jpg
    20221210_114058.jpg
    2.3 MB · Visningar: 16
  • 20221210_160255.jpg
    20221210_160255.jpg
    1.7 MB · Visningar: 16
Nå sitter jeg bare her i kulda og venter ,
Venter på delene mine fra USA. Jeg har tidligere, for noen år siden kjøpt stempel og stempel stag (rode) og kam og ventilløftere fra J.S. Motorsport, men ikke ventilene og fjærene . De er i posten nå, kanskje jeg kan hente de i morgen.:unsure:
Men juvelen må jeg vente lenger på . Det er F.A toppen som jeg har kjøpt hos Matt i Colorado Norton Works. Den skulle komme
i løpet av Desember , men er forsinket. De har hatt havari på en CNC. maskin, så den kommer nok ikke før på ny året:LOL:
Prøver å smøre meg med tålmodighet, men det er vanskelig:oops:

Vidar
 
CNC. maskinen er nå i orden og de har begynt å kjøre toppene," snakket" med Matt i går.
Det vil gå ytterlige 4 uker ca. før ordren var ferdig. :( Så tar det ca. 3 uker fra han sender den til jeg har den hjemme.
Det betyr da, at her skjer det ikke stort mer før i slutten av Mars.
Men med så mye vinter som vi har i år så skulle det gå bra

Vidar
 
Venter fortsatt.
Det er nå gått ca. 4 uker. har ikke mast på han ennå, tenkt å vente til uka. Da må det jo være noe nytt...
I mellom tiden har jeg da prøvd å finne på noe annet. Det eneste jeg kom på jeg kunne gjøre var å polere litt
aluminium. Der er det alltid noe, den må jo regelmessig poleres for å være fin.
Nå er det gjort, her er resultatet:
Vidar
 

Bifogat

  • 20230215_124950.jpg
    20230215_124950.jpg
    1.7 MB · Visningar: 9
  • 20230215_125457.jpg
    20230215_125457.jpg
    2 MB · Visningar: 9
  • 20230215_125743.jpg
    20230215_125743.jpg
    2 MB · Visningar: 9
Nå begynner det å skje noe.
Jeg begynte nå å bli litt redd for at hele sesongen skulle gå åt skogen.
Toppene skulle egentlig være ferdige i høst. Nå har Matt fått dem i hus.
Min bestilling er nå på veg til meg, og jeg regner med at om to . tre uker så har jeg den .
Bare toll klareringen her i Norge tar ca. en uke.
Blir spennende med ny topp og nye Keihin Flat Slide forgassere.
Ps. holder på å skifte dekk mens jeg venter. De gamle var 10 år gamle, det er ikke bra:eek:

Vidar
 

camenius

Well-known member
Du har haft otur och jag kan lätt förstå om du varit nervös för att inte få toppen i tid till säsongen. Önskar jag var lika skicklig på att polera som du är! Suveränt jobbat!
 
Ja nå er dette prosjektet fullført. Det ble litt feil tittel på denne tråden. Begynte riktignok med å reparere den knekte ribben, Men det var jo å bytte topp og forgassere som var hoved greia. De skulle ha kommet i november-desember, men jeg fikk dem hjem for ca to uker siden (23.mai)
Da fikk jeg det jo travelt med å få det på plass.
Det er nå gjort . Det eneste jeg har gjort etter at jeg var ferdig var å etter trekke toppen .Det var forresten ikke mye å få. Jeg har en halv mm. kopper pakning , dette for å øke kompresjonen litt. Men jeg har ca.9,2-9,5 til 1. Så var det å justere tenningen litt. Det var alt. Forgasserene rørte jeg ikke.
Idag kjørte jeg 21 mil. Sykkelen går skikkelig bra. Mer kontant i reaksjonen og oppleves mye sterkere, mer moment. Samtidig mer fleksibel.
Kort sagt: jeg er veldig tilfreds med resultatet.
Vidar
 

Bifogat

  • 20221125_204330.jpg
    20221125_204330.jpg
    1.6 MB · Visningar: 5
  • 20230528_123005.jpg
    20230528_123005.jpg
    3.4 MB · Visningar: 5
Top