Kärvande trottel

IK

New member
Den högra trotteln har börjat kärva vilket ger väl spännande körning. :shock: Trotteln har ett mässingsrör som kom till vid renoveringen. Någon som vet vilket spel det skall vara? Hur ordnar man det? Slipa i förgasaren eller slipa på trotteln? Tacksam för svar och tips.
 

Per G

New member
Dom som har mässingsklädd trottel är tightare än original men brukar visst hålla väldigt länge.
Jag tycker att du ska kontakta Tord Ahlin, klubbens förgasarguru.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag hade samma problem på min tidigare, förgasarna hade varit för hårt dragna emot insugsröret (muttrarna ska bara dras med fingerkraft) och då kan trottelhusen bli så varma att de slår sig.
Jag tror du kan slipa lite på trotteln, måla den med en tuschpenna eller dylikt och lägg den på plats, dra den upp o ned ett par gånger så du ser var du ska slipa, men om skadan är för stor är det nog renovering som gäller, då får du slipa så mycket att den drar tjuvluft vid trotteln-
/Magnus
 

Lasse L

Member
Jag har också trottlar med mässingshylsa, den vänstra har jag polerat och droppat någon droppe olja på.

Den vänstra har kärvat vid två tillfällen, men jag tänker mig att den blir insliten med tiden.
 

Bengt_L

New member
Hej!
När jag monterade nya Amaler på min Commando så masserade jag in olja på trottlarna pga att ytan hade lite struktur.De gick bra de första 100 milen sedan började trottlarna att kärva! Det ruggades loss små flisor ur förgasarhuset som låste fast trottlarna! Jag gjorde rent,och polerade lite på trottlarna, men problemet upprepades flera gånger. Numera så häller jag i ca: 1dl 2-T olja till 20l när jag tankar,.....
och kärvningarna har upphört helt!!

Det är nog dagens sträva blyfria bensin, som inte går så bra ihop med gjutgodset i våra Amalförgasare...!

Bengt L
 

Nortti

New member
Kompisen köpte två nya Amal-gasare, utan mässing, dom kärvade nu som då oavsett vad han försökte med för modifikationer. Han bytte trottlar, polerade trottlar osv.
Slutade med att han spikade upp dom på väggen och bytte till nya Mikuni-gasare - dom kärvar inte och som ett bonus går motor bättre oxå ...

Kan det vara så att nuvarande tillverkare / tillverkning medför att det blir sämre förgasare (sämre gjutningar / gods)? Hans teori var att gasarna ändrade form, dvs loppet blev lite ovalt när gasarna blev varma vid körning.

Tipset med 2-taktsbensin är ju finurligt men det är ju ändå en fyrtaktare :wink:
Som Bengt_L skriver, kan det beror på bensinen men då borde ju Amal kompensera för det vid tillverkningen av nya förgasare, eller ...
 

Magnus Jönsson

Administrator
Ang. tvåtaktsolja läste jag nånstans att det även ska funk som blyersättningsmedel i.o.m att den oljan är värmetålig.
Mina förgasare och trottlar var och är originalen, så att trottlarna plötsligt kärvade berodde på att varit för hårt dragna o fått för mycket värme ifrån cylindrarna.
/Magnus
 

Per G

New member
Jag har monterat de tjocka isolerande "packningarna" mellan insug och topp och jag tycker inte att förgasarna blir särskilt varma men jag står sällan helt stilla någon längre stund.
Vad gäller monteringen så tycker jag att det verkar funka bra med fjäderbrickor man ser ju när dom "fjädrar ihop" och det verkar bli ett "lagom" moment då.
Det där med en skvätt 2-taktsolja i bensinen verkar ju vara en enkel och bra grej med flera positiva effekter. Så länge man inte blandar i för mycket så borde det ju inte ha någon negativ påverkan :?:

/Per
 

IK

New member
Felet fixat nu. Slipat lite i ovandelen av förgasaren och har nu muttrarna lätt åtskruvade. Fungerar perfekt. Tack för tipsen. :D
 
Top