justering av styrlager

Per G

New member
Hejsan!
Har haft en hel dag med kvalitetstid i garaget :D
Det har rullat på bra och nu behövs det litet delar innan jag kan skruva vidare med gaffeln som ligger i delar.

Tänkte kolla upp styrlagret och skulle prova och justera spelet för att hitta bästa läget men såg en notering i en handbok att det inte går att justera spelet på de senare modellerna av Commando. :?
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att göra och för att slippa fortsätta vara ovetande så hoppas jag att någon kan "skingra dimman" och förklara läget ???

Hälsningar,
Per
 
A

Anonymous

Guest
Enligt 73-års workshopmanual (igen) så står det bara att man skall tighta åt lite i taget till allt spel är borta, dock ej så hårt att att det går "tungt".
I detta läge låses toppmuttrar till benen samt "kronmuttern" och därefter bultar i nederkrona detta för pre -71.
För71-on gäller samma förutom att "kronmuttern dras med moment (15 lb/ft), 207 kg/m.

Hoppas detta löser din förfrågan :roll: , lycka till!

Mvh Magnus 8).
 

Per G

New member
Tackar (igen)!
Vet inte om jag har blivit blind men jag hittar inte detta moment men någonstans såg jag en note att det ej gick att justera lagret på denna variant av styrlager. Får nog skylla på mina nya progressiva gubbglasögon :)

Eftersom jag har gaffelbenen demonterade så behöver jag bara skaffa en "fethylsa" till "kronmuttern" och sedan ställa in min nykalibrerade snap-on momentnyckel (som jag hittade i en soptunna!) på 180 lb/inch och så borde det bli bra 8)

(Magnus, jag har skickat dig ett PM ang en av dina säljes annonser.)

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Kollade vidare efter momentet och hittade naturligtvis ett annat värde, 30 Lb/Ft, dvs dubbelt upp :?
Har en parts beställning hos RGM och passade på att fråga vad dom använder och fick svaret "tight, very tight minimum 30 lb/ft".

Jag tror att jag ska prova olika moment och se hur det känns, jag har ju gaffeln borttagen så minsta tröghet borde kännas direkt.

/Per
 

Per G

New member
Eftersom gaffeln är borttagen så känner man inte ev spel särskilt bra men å andra sidan så är det mycket lätt att känna om det blir antydan till tröghet i styrningen.
Testade olika moment, 15, 30 och 40 lb/ft. Ingen antydan till tröghet ens på 40 lb/ft. Provade inte något högre moment.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag har aldrig justerat styrlagringen på commandon, men jag hade nog inte dragit det med moment utan istället dragit det "lagom". Dragit åt lite i taget och samtidigt vickat styrningen fram o tillbaka för att få lagren i rätt läge tills dess att det inte finns nåt glapp och slutat där, drar man för hårt tror jag det finns risk att skada lagren, och man kan ju alltid dra åt det lite efterhand om det börjar bli glappt.
/Magnus
 
Top