A
Anonymous
Guest
Äntligen har ett stort problem lösts för mig.
Min renoverade 71:a bla renoverade förgasare av Tord och ny kabelstam mm. betedde sig konstigt. Den har alltid startat bra men efter en stund mellan 10 till 30 min började den skjuta oprovocerat oftast vid jämn gas runt 90 km/h. Jag tog ju maskinen i drift till årsmötet 2005 och där diskuterade vi och testade förgasardeér. Det där med nålflytt och andra justeringar. Trodde hela tiden att det var förgasarna som spökade, allt pekade på det för efter varje justering gick den bra ett tag men återföll senare med sina skjutningar. Efter många telefonsamtal med Bosse Storwall efter hemkomsten vid årets möte, kom vi fram till att för tusan det verkar ju vara tändningsfel. Men alla delar var ju bytta så vad är det då? Då fick Bosse den snilleblixten, Boyersystemet är ju känsligt för jordningen. Han fick nog inte prata klart innan jag var ute i garaget, mycket riktigt jag hade jordat i ramens topplocksfäste och ingen annanstans (det hade ju varit så när jag plockade ner den för 3 år sedan, och då var den svårstartad. Visserligen var det då också kortis i en tändspole.). Detta innebar ju att när den blev varm så blev det glappkontakt med ramen. Nu i alla fall dit med en ny jordning från toppen, starta maskinen och varmkör och på med en ny förgasarinställning.
Den går som en klocka nu, drar fullt ut och tvekar inte en sekund. När den är så här så är det svårt att inte ta omvägar när man är ute och åker.
Har nu bara lite justeringar att utföra, vet ännu inte vad det är men det fixar sig nog.
Har en vibration som känns som obalans i kedjan som kommer och går.
Och är inte nöjd med framgaffeln, har bytt packboxar, gaffelben, fjädrar och bussningar, den känns trög i fjädringen ( i stillastående känns den som den fastnar när jag trycker ner den och i gupp tycker jag den slår igenom). Skall plocka ner den igen i vinter och kolla upp, kanske fick jag felaktiga ben när jag bytte.
Hoppas vi syns på årsmötet 2007.
Hälsningar
Peter
Min renoverade 71:a bla renoverade förgasare av Tord och ny kabelstam mm. betedde sig konstigt. Den har alltid startat bra men efter en stund mellan 10 till 30 min började den skjuta oprovocerat oftast vid jämn gas runt 90 km/h. Jag tog ju maskinen i drift till årsmötet 2005 och där diskuterade vi och testade förgasardeér. Det där med nålflytt och andra justeringar. Trodde hela tiden att det var förgasarna som spökade, allt pekade på det för efter varje justering gick den bra ett tag men återföll senare med sina skjutningar. Efter många telefonsamtal med Bosse Storwall efter hemkomsten vid årets möte, kom vi fram till att för tusan det verkar ju vara tändningsfel. Men alla delar var ju bytta så vad är det då? Då fick Bosse den snilleblixten, Boyersystemet är ju känsligt för jordningen. Han fick nog inte prata klart innan jag var ute i garaget, mycket riktigt jag hade jordat i ramens topplocksfäste och ingen annanstans (det hade ju varit så när jag plockade ner den för 3 år sedan, och då var den svårstartad. Visserligen var det då också kortis i en tändspole.). Detta innebar ju att när den blev varm så blev det glappkontakt med ramen. Nu i alla fall dit med en ny jordning från toppen, starta maskinen och varmkör och på med en ny förgasarinställning.
Den går som en klocka nu, drar fullt ut och tvekar inte en sekund. När den är så här så är det svårt att inte ta omvägar när man är ute och åker.
Har nu bara lite justeringar att utföra, vet ännu inte vad det är men det fixar sig nog.
Har en vibration som känns som obalans i kedjan som kommer och går.
Och är inte nöjd med framgaffeln, har bytt packboxar, gaffelben, fjädrar och bussningar, den känns trög i fjädringen ( i stillastående känns den som den fastnar när jag trycker ner den och i gupp tycker jag den slår igenom). Skall plocka ner den igen i vinter och kolla upp, kanske fick jag felaktiga ben när jag bytte.
Hoppas vi syns på årsmötet 2007.
Hälsningar
Peter