Jordning

A

Anonymous

Guest
Äntligen har ett stort problem lösts för mig.

Min renoverade 71:a bla renoverade förgasare av Tord och ny kabelstam mm. betedde sig konstigt. Den har alltid startat bra men efter en stund mellan 10 till 30 min började den skjuta oprovocerat oftast vid jämn gas runt 90 km/h. Jag tog ju maskinen i drift till årsmötet 2005 och där diskuterade vi och testade förgasardeér. Det där med nålflytt och andra justeringar. Trodde hela tiden att det var förgasarna som spökade, allt pekade på det för efter varje justering gick den bra ett tag men återföll senare med sina skjutningar. Efter många telefonsamtal med Bosse Storwall efter hemkomsten vid årets möte, kom vi fram till att för tusan det verkar ju vara tändningsfel. Men alla delar var ju bytta så vad är det då? Då fick Bosse den snilleblixten, Boyersystemet är ju känsligt för jordningen. Han fick nog inte prata klart innan jag var ute i garaget, mycket riktigt jag hade jordat i ramens topplocksfäste och ingen annanstans (det hade ju varit så när jag plockade ner den för 3 år sedan, och då var den svårstartad. Visserligen var det då också kortis i en tändspole.). Detta innebar ju att när den blev varm så blev det glappkontakt med ramen. Nu i alla fall dit med en ny jordning från toppen, starta maskinen och varmkör och på med en ny förgasarinställning.

Den går som en klocka nu, drar fullt ut och tvekar inte en sekund. När den är så här så är det svårt att inte ta omvägar när man är ute och åker.

Har nu bara lite justeringar att utföra, vet ännu inte vad det är men det fixar sig nog.
Har en vibration som känns som obalans i kedjan som kommer och går.
Och är inte nöjd med framgaffeln, har bytt packboxar, gaffelben, fjädrar och bussningar, den känns trög i fjädringen ( i stillastående känns den som den fastnar när jag trycker ner den och i gupp tycker jag den slår igenom). Skall plocka ner den igen i vinter och kolla upp, kanske fick jag felaktiga ben när jag bytte.

Hoppas vi syns på årsmötet 2007.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
Hmm, råkade också ut för ett jordproblem en gång, kondingarna ( jag har de gummiupphängda och har dragit en separat jordkabel) den kabeln fick ett brott, och det tog ett bra tag innan jag upptäckte det. Den gick som en kratta då!

Själv har jag labbat lite på lattjo med att "snåla" ner förgasarna lite. Sänkte flottörnivån och satte dit 106 nålmunstycke, den går iofs fint när den blivit varm men innan den har blivit det så fnyser den ordentligt, låter skitkul. Men det är inte så kul när den tjuvstannar vid rödljusen. Så jag kommer strax att höja flottörnivån och ev. montera 107:er. (förgasarna har jag renoverat ÄCKLIGT bra)
 

Lasse L

Member
På tal om renoverade förgasare så sitter det även på min Commando förgasare som Tord renoverat.

Det blev perfekt, särskilt tomgången är en fröjd.
 
Top