Inspirationstråden...

camenius

Well-known member
Startar nu en tråd som jag hoppas ska leva länge och få många, många inlägg. Tanken är att visa bilder (med kommentarer) på cyklar som vi gillar och inspireras av. Inte minst för oss som renoverar en hoj och ofta har en eller fler cyklar som inspirerar/inspirerat oss.

Låt oss strunta i årtal och modeller. Allt är välkommet

Jag startar med två hojar som båda inspirerar mig på olika sätt nu när jag håller på med min Atlas som ska vara färdig nästa sommar. Har nämligen velat fram och tillbaks kring vilken nyans på lackeringen jag ska ha.

De är båda såå läckra, bland annat för valet av färg. Dels en commando som jag hittade på nätet (tre bilder), dels PO:s svarta Atlas. Båda är superfina och jag har länge räknat med att lacka min blivande café racer svart som PO:s, men så hittade jag den här vinröda Commandon. Japp, vinrött ska det bli! Jag har samma slags tank som PO, så nu är frågan om tanken ska lackas enbart vinröd om på Commandon här. Eller om jag ska ha annan färg på sidorna samt rundning?
Även skärmarna ska lackeras precis som på Commandon. Kolla även commandons framskärm, ska åka till en mc-skrot och leta efter nåt liknande. Mums!
6_1974nortoncommando_1.jpg

6_1974nortoncommando4_1.jpg

6_1974nortoncommando_2.jpg

6_klas_krister_och_jag_003_1.jpg
 

Kim

Administrator
Jag är mycket svag för commandons peeshooters, dom gör sig lika bra på en originalhoj som en caféracer.. ;)
 
För mig finns egentligen bara en hoj; Norton Manx. Helst då av de klassiska årgångarna med Featherbed-ram. Själva sinnebilden för en klassisk racer och rättesnöre när jag bygger café-racer.

9_NortonManxBj1954_1.jpg


Sedan finns det ju olika motoralternativ. En Manxmotor är ju inte särskilt praktisk på gatan och en Norton International kostar ju skjortan. Nortontwinnarna är ju helt ok kompromisser. Jag är inte främmande för att i framtiden bygga en klassisk Featherbed-café med en astrimmad ny Triumph Bonnevillemotor i. Snygg och tillförlitlig. Eller en Norley (eller Harton om man så vill) , det vill säga en Norton med H-D-motor. Helst då en riktigt potent Evo eller kanske en S&S-motor. Tills dess finns det ju en del att kika på medan man drömmer sina ouppnåeliga drömmar. Den här gillar jag! Gammal järnsportster i Widelineram.


9_14hartonornorlay_1.jpg


Lite rörliga bilder:
http://www.youtube.com/watch?v=KlxIVtph1sY
Nice!
 

Bragfjord

Well-known member
272_Custom_Bike_show_019_2.jpg

Här en Norvin som fanns på Custom Bike Show i Norrtälje i lördags, inte helt fel.
Fina Cafe' cyklar på bilderna! Ja Manx är en fin o snabb stånka än i dag!
Därimot är jag ej imponerad av Intern med sina 29hk, en överskattad hoj
och hutlöst dyr. Då föredrar jag BSA Gold Star i alla lägen, ja den bästa
stånkan för landsväg! Snabb, 38 till 42hk, okomplicerad bra stötstångs-motor, och därtill snygg! MVH.
 

Bragfjord

Well-known member
Tänkte lägga in en bild på BSA Rocket Gold Star A10 som Wickström uppe i Hedemora äger och även andra godingar. Men det går inte eller gör jag ngt fel? Återkommer ang. bild.
Men just den cykeln är nog bland den vackraste England producerat!
(tycker jag) Den och Gold Star stånkan är var för sig goda representanter
från Ö-riket.
Var alltså uppe i Hedemora trakterna i annat ärende och passade på att besöka Wickström himself för att titta på hans fina renoverade Collection av Mc. Ja gud vad han levererar! Snyggt in i minsta skruv! Och han åker med dom också, inte bara skådebröd, funkar alltså!
Och så har han en trevlig fru som lagar god mat, tack för det!
Min första tunga Mc var just en BSA A10, dock inte Rocket Gold Star å tur var väl det då man inte satt värde på cyklarna som man mest skruvade sönder i början innan man fattade gängor o spec. verktyg.
Glad i hågen, hade betalat min jobbar-kompis boende i Hässelby och skulle köra hem den till Åkersberga visste jag nog inte vad som låg framför mig.
Cykeln startade snällt o lät maffig och kändes så också, de var ju tung cykel!
Kommen från silverpil, som var en fin tid, var det här ngt. extra!
Jag njöt av kraften från 650cc då efter halva vägen en ljuddämpare lossnade och föll av, vände o plockade upp den, men vad skulle jag frakta den nånstans? Fick vänta en stund tills den svalnat å sedan stoppade jag dämparn innanför jackan! Nu var jag inte helt bekväm med det hela, men det skulle bli värre, för sen efter ytterligare ngn. mil så föll andra dämparen av! Samma procedur nästa dämpare innanför jackan som nu var sprängfylld!
Nu var det definitivt inte bekvämt längre, nu gällde det att bara att komma hem så fort som möjligt, fick inte plats nåt mer innaför jackan och jag undrar än i dag hur detta var möjligt. Men kom hem till slut utan mera krångel. Den cykeln blev kortlivad efter jag plockade isär hela hojen med stor ambition som svalnade vartefter då hela garagegolvet blev fullt av för mig då "okända" prylar. Sålde skiten i delar och övergick till Raggarbil o brudar vilket inte var helt fel då. Idag skulle en A10:a vara betydligt mer värd för mig! Ja, som sagt, jag fick inte in ngn. bild så det fick bli ett litet "kåseri" istället.
 
Hei.
Her er noen bilder av sykkelen (prosjektet mitt)
Kaller det prosjektet det forde det er en kontinuerlig prosess for forbedringer, og å få til litt mer cafe`look. Har et stykke igjen, men det er jo litt av vitsen. Vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg ikke kan finne på mer.
Får ikke ha mer en ett prosjekt.
Som nevnt skal jeg i år bytte felger. Har og tenkt å prøve å lage et tilpasset Clubman styre, for se hvordan det går.

La også med bilde av noen ventil aksel deksel med Norton logo på.
Kjøpte dem på Ebay for to-tre år siden, men klarer ikke å finne ut av hvem jeg kjøpte dem.









Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Snyggt Vidar! Den ser vettig o prydlig ut, verkligen fin.
Är det en Interstate från början, -75? Fotplattorna, har Du köpt dom, eller
fräst ur dom själv? Och hur gjorde Du för att få in bilderna? Jag kan fortfarande inte få in ngr. bilder. MVH.
 
Ja det er en Interstate 75. Hvis du med fotplater mener Z platene så brukte jeg stikksag og saget ut, deretter brukte jeg en rettsliper med først roterende fil, deretter noe annet finere slipeutstyr, og avsluttet med filt -poler skive på rettsliperen, og først grov så fin voks . det var ganske mye arbeid, men det ble ganske bra :) .
Hva gjeller bildene.
Når jeg er inne i forumet, åpner jeg en fane til, der går jeg inn i Photobucket, der er der jeg har bildene liggende. finner da fram det bilde jeg skal laste inn i forumet. Markerer dette, da kommer det opp til høyre for bilde alternative koder, da klikker jeg på en av de nederste , enten var det HTML eller IMG, tror det var den siste.
Går så inn i forumet igjen og setter pekeren der jeg skal ha bilde. så limer jeg inn (CTRL +v) så er bilde der. Er ikke dette den normale måten å gjøre det på :?:
Vidar
 
vidar hjelm johansen skrev:
Er ikke dette den normale måten å gjøre det på :?:
Vidar

Nja, forumet har tidigare haft möjligheten att lägga upp bilder direkt på eget serverutrymme. Nu har den funktionen kraschat och legat nere sedan en tid. Nu får man använda sig av extern bilduppladdning, typ Photobucket, Tinypic, Picasa eller liknande. Så är det nog på de flesta forum.
 

Bragfjord

Well-known member
Vidar, Du har gjort ett riktigt "hästjobb" när Du tagit ut fotplattorna, jag är imponerad, trodde det var ngn. form av avancerad CNC-fräsning, å snyggt blev det också! Vad blir härnäst? Man bävar(!)
Ang. bilder meddelar Tord Ahlin att bilder snart kan sättas in igen, så jag avvaktar ett tag till, jag använder Picasa och är inte så duktig på "data".
(som Bjarne är) MVH.
 

Tord Ahlin

Administrator
Jo, nu är bild-funktionen igång. Fortsätt med att mata in toppfina högupplösta kalasbilder på häftiga Nortons
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    269 KB · Visningar: 14,074

Bragfjord

Well-known member
Här den fina BSA.n men görs inte rättvist då fotografen (jag) har en del att lära, plus hur kul/lätt är det nu att lägga in bilder?
 

Bifogat

  • Wikström Hedemora 018.JPG
    Wikström Hedemora 018.JPG
    186 KB · Visningar: 13,945

Bragfjord

Well-known member
Ja ha, nu av en händelse klickade jag på Vidars bilder och vad ser jag? Jo en massa intressanta foton, samtidigt så tror jag Vidar är flygmek(?)
Miljön o hantverk på rena bänkar talar för detta! Inte visste jag att det fanns mera bakom bilderna, kul.
Vidar, har Du gjort "låsningen" för soffan själv? Vevhus luftningen? Tråkigt med kamaxelns slitage, vad tror Du är orsaken? Hur många mil hade den gått? Är motor och v-låda blästrade, med vad? För snyggt har det blivit! MVH.
 
Hei Norges-fantast :D
Er ikke helt sikker på hvilke bilder du refererer til, for meg høres det ut som det er flere bilder en det jeg har lagt ut på forumet .
Nei, jeg er ikke flymekanikker :cry: dessverre., men det er en liten flyplass med en del veteranfly i nærheten.
Nei feste til Corbin salen fulgte med, men jeg justerte det litt. Flyttet låsepinnen 3-4 cm bakover får derved å slippe å kutte så mye av tuppen på salen.
Skjønner ikke dette med de bildene .Når jeg bruker Photo Budget, får dere da tilgang til alle bildene jeg har av commandoen min :?: . Det er i tilfelle helt ok for meg ,men jeg trodde ikke det.
Ellers er all den blanke aluminiumen resultat av mange timers hardt arbeid med diverse polerings greier.
Kamakselen så slik ut da jeg kjøpte sykkelen for 5 -6 år siden. Da var den gått 55000 miles . Det var hvist ganske typisk sa mekanikeren som renoverte motor og gir den gangen.
Veivhusluftingen er jeg fornøyd med . funker bra. Har brukt en ventil fra en Yamaha XS 650.
Hyggelig du syntes den er blitt fin. Ennå bedre blir den nå med nye hjul

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Inte flygmek. nähä, men duktig mek. är Du för det ser jag på alla bilder som när man klickar på bilderna Du lagt ut så kommer en hel "kavalkad"
med andra bilder bakom dessa, många o bra! 5500mil el. miles? (kamaxel) Du är en hejare på att polera! Men vevhus mm. är det blästrat? Med vad?
Cykeln är verkligen fin o vettig, å bara en sån sak som stänklappen fram! MVH.
 
Hei igjen

Ja jeg er blitt en jakel på å polere.

Ja, veivhuset og girkassa ble glassblåst når motoren ble plukket ned og total renovert,
dette var for 5-6 år siden.
Nå har jeg bare to ting igjen å polere tror jeg , og det er bremsecalliperene,
etter det er jeg usikker på hva jeg skal finne på :(

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Vidar, nu kan Du vara nöjd, å detta med eget arbete, är dubbel glädje! Cykeln är en bra representant för Norton! Heja Norge! MVH.
 
Hei igjen
Ja nå er vinterens hovedprosjekt ferdig.
Nye felger er på plass og nytt 18" bakdekk er på plass
Det er dimensjon 18"-90-120. Det passet perfekt. Det er 6mm. større på omkretsen en et litt brukt 19"-90-100 dekk.
Dvs. 1,9mm større i diameter og det har 9mm. klaring til bakgaffelen.

Som dere ser så er også bremsecalliperene polert opp. De ble bra..
Nå er ikke mer å polere på tror jeg. Navene har jeg jo og tatt som dere ser.
Nå er det bare å vente på våren og tørr asfalt.

Vidar










 
Top