Inner transkåpans skruvar i vevhuset

camenius

Well-known member
Frågan gäller en Atlas:
Ska sätta fast den inre transkåpan mot vevhuset. Men först kollade jag på mitt gamla statorskydd (det ligger i mitten på bilden) som var ordentligt skadat varför jag köpt/fick två nya. De två andra på bilden. 

Trodde inte det var skillnad mellan skydden (de två nya skulle också vara för Atlas), men upptäckte att på mitt gamla fanns tre urtag för de tre skruvarna som håller inre transkåpan. På min hoj var det tre insexskruvar med tjockt huvud som höll transkåpan, vilket gör att urtagen på skyddet verkligen behövs. Tänkte märka ut platserna och borra tre urtag på finaste skyddet, men hejdade mig.

För ska det verkligen vara sådana urtag på skyddet och ska inre transkåpan verkligen sitta med skruvar med så tjockt huvud?

Tror inte det, för där ska finns "three cheese head screws" enligt Haynes. Kanske har originalskruvarna betydligt tunnare huvud än de som satt på min hoj från början?

Varför bry sig då? Jo, om jag sätter tillbaks så som det var från början, kan skuvarna som håller transkåpan teoretiskt skruva ur sig (även om jag i och för sig tänkt limma dem med locktite), men om de sitter under skyddskåpan sitter de bakom den och kan inte skruva upp sig. Inget kan hända. Därmed har man en sak mindre att vara nojig för. :)

Du med Dominator, vet du hur det ser ut på din maskin?
 

camenius

Well-known member
Tack, Hasse.
Norton-Anders säger samma sak så jag köper nya skruvar och struntar i borrning.
Googlade på ”cheese head screws” och fixk fram bilder med exempel på sådana. Precis så som du säger, ganska låga huvuden.
 

Bragfjord

Well-known member
Hej, jag tror o ser att det var försänkta spårskruv från början som var/är körnade för låsning, vilket inte höll i längden. Idealet skulle vara försänkta M8 insex o locktite, alltså borra o montera helicoil M8. själv använde jag M8 vanliga skruvar m. bricka o vanlig skalle som jag borrade hål i för att låsa skruvarna med låstråd, då höll det även för tävling.
 

camenius

Well-known member
Tack för bra råd. Nu är allt med transen fixat. Så najs att vara på gång med Atlasen.
 
Top