camenius
Well-known member
Frågan gäller en Atlas:
Ska sätta fast den inre transkåpan mot vevhuset. Men först kollade jag på mitt gamla statorskydd (det ligger i mitten på bilden) som var ordentligt skadat varför jag köpt/fick två nya. De två andra på bilden.
Trodde inte det var skillnad mellan skydden (de två nya skulle också vara för Atlas), men upptäckte att på mitt gamla fanns tre urtag för de tre skruvarna som håller inre transkåpan. På min hoj var det tre insexskruvar med tjockt huvud som höll transkåpan, vilket gör att urtagen på skyddet verkligen behövs. Tänkte märka ut platserna och borra tre urtag på finaste skyddet, men hejdade mig.
För ska det verkligen vara sådana urtag på skyddet och ska inre transkåpan verkligen sitta med skruvar med så tjockt huvud?
Tror inte det, för där ska finns "three cheese head screws" enligt Haynes. Kanske har originalskruvarna betydligt tunnare huvud än de som satt på min hoj från början?
Varför bry sig då? Jo, om jag sätter tillbaks så som det var från början, kan skuvarna som håller transkåpan teoretiskt skruva ur sig (även om jag i och för sig tänkt limma dem med locktite), men om de sitter under skyddskåpan sitter de bakom den och kan inte skruva upp sig. Inget kan hända. Därmed har man en sak mindre att vara nojig för.
Du med Dominator, vet du hur det ser ut på din maskin?
Ska sätta fast den inre transkåpan mot vevhuset. Men först kollade jag på mitt gamla statorskydd (det ligger i mitten på bilden) som var ordentligt skadat varför jag köpt/fick två nya. De två andra på bilden.
Trodde inte det var skillnad mellan skydden (de två nya skulle också vara för Atlas), men upptäckte att på mitt gamla fanns tre urtag för de tre skruvarna som håller inre transkåpan. På min hoj var det tre insexskruvar med tjockt huvud som höll transkåpan, vilket gör att urtagen på skyddet verkligen behövs. Tänkte märka ut platserna och borra tre urtag på finaste skyddet, men hejdade mig.
För ska det verkligen vara sådana urtag på skyddet och ska inre transkåpan verkligen sitta med skruvar med så tjockt huvud?
Tror inte det, för där ska finns "three cheese head screws" enligt Haynes. Kanske har originalskruvarna betydligt tunnare huvud än de som satt på min hoj från början?
Varför bry sig då? Jo, om jag sätter tillbaks så som det var från början, kan skuvarna som håller transkåpan teoretiskt skruva ur sig (även om jag i och för sig tänkt limma dem med locktite), men om de sitter under skyddskåpan sitter de bakom den och kan inte skruva upp sig. Inget kan hända. Därmed har man en sak mindre att vara nojig för.
Du med Dominator, vet du hur det ser ut på din maskin?