Hur lång har du?

Per G

New member
Oljesticka alltså :D
Det finns tydligen olika långa oljestickor till Commando.
Dessutom olika uppfattningar kring vilken oljenivå man ska ha.

Kollade upp längden på min oljesticka, totallängd 91 mm. Min strecket sitter 78 mm ner och max 63 mm ner.

Uttaget för oljematningen sitter ju inte i botten utan en bit upp på bakre delen av tanken så man kan ju inte köra torrt i tanken utan det tar slut långt innan det.

Men vilken oljenivå ska man sträva efter att hålla?

Per

camenius

Well-known member
Din sticka är som min.

Jag har alltid -ovasett cykel- ganska välfyllt. Oftast ovanför max-gränsen när jag fyllt på och fyller sen på igen på relativt ofta.

Per G

New member
Har en känsla av att Commandon inte gillar en hög nivå i tanken utan breather trycket knuffar då ut en del olja ur ventilationsslangen som går ut i det fria alternativt in i luftrenaren. Ger naturligtvis en ökad oljekonsumtion och sprider en viss oljelukt.
Med en lägre nivå slipper man allt detta men man vill ju inte hamna under silen och tappa all oljetillförsel till motorn.

Per

Magnus Jönsson

Administrator
min har samma längd fast maxnivån vid 53 mm, har alltid min fylld till max och aldrig problem med att den skickar ut olja så det problemet bör bero på något annat.
/Magnus

Per G

New member
Finns de som anser att man bara ska fylla till min strecket och så länge det syns olja på stickan så är det lugnt.
Jag har inte blivit så modig ännu utan fyller gärna på men inte över max.

Läser Spanien Krister fortfarande forumet?
Du som ägt en Commando sedan tidsräkningen började, hur hanterar du oljenivån ??

Per

Commanditen

New member
Nu när detta är på tal; Vad är maxnivån om man mäter med ett skjutmått från kanten av oljetanken, samma 53 eller 63 millimeter? Om ni låter hojen stå, hur länge dröjer det innan oljan våtsumpat ner till oljesilen strax ovanför botten av oljetanken?

Commanditen

krister

Member
hej
jo jag är fortfarande med men av olika anledningar kan det dröja mellan varven men nu till frågan ;jag brukar ligga på den övre tredjedelen av stickan ibland 5mm över maxstrecket men det är inte av annan anledning än att det råkade bli lite för mycket ,annars har jag väldigt sällan kört med nivå under eller kring min-strecket
Krister

Magnus Jönsson

Administrator
Kan de våtsumpa så mycket att det tömmer tanken ned till oljesilen? Hur mycket olja ryms i sumpen, det är ju ganska försvarlig oljemängd i dem totalt.
Min sjunker alldrig mer än att jag åtminstone har olja på spetsen av oljestickan, oavsett om den stått hela vintern, men jag har heller aldrig upplevt våtsumpning som nåt större problem, bara lite tungkickat när den stått ett tag.
/Magnus

Per G

New member
Ja, nu när min cykel stod orörd i 6-7 månader så var silen framme och vevhuset välfyllt. Hade till och med runnit över i primären (den läckande packboxen är nu bytt).

Under sommartid är inte sumpning något problem för mig, om den blir stående ett tag så startar man och håller varvtalet lågt så pumpar det upp oljan. Tror att det ska vara närmare 2 dl i sumpen vid normal användning.

Per