Hjulekring

Är det någon av skåningarna på forumet som är duktig på att ekra hjul, eller känner till någon i (västra) Skåne som äger den tålamodsprövande talangen? Objektet som avses är en 18" Morad-fälg på Norton dubbelnockstrumma.
 

tr5

New member
Nu ger jag mig kanske ut på djupt vatten. Om en iakttagelse skall vara statistiskt signifikant bör man väl ha ett underlag på 1000 observationer. Jag har bara ekrat ett (1) mc-hjul. Men om ingående komponenter är friska. D.v.s att fälg och nav inte är deformerade utan helt runda och inte skevar, så är det ingen hokus-pokus.

Jag hade ett befintligt uppekrat hjul och en ny fälg samt dito ekrar. Jag har också för mig att jag hade en artikel i ämnet från MCM (vilket helt riktigt antyder att det är ett tag sen). Nåväl jag kollade hur ekrarna var monterade, vilket mönster de var korsade och ritade en skiss. Sen var det "bara" att ekra ner.
Därefter monterades ekrarna löst i rätt mönster. Jag riggade upp nav och fälg liggande på distanser för rätt offset och drog åt ekrarna jämt och mycket lätt tills det blev lite stadga i det hela. Sen satte jag hjulaxeln i ett skruvstycke, snurrade och kollade med indikatorklocka att fälgen fortfarande var centrerad radiellt samt att den inte skevade.
Sen var det bara, som du säger, tålamod.
Spänna, kolla, spänna, kolla tills det var rätt klang i ekrarna.

Det kanske allra viktigaste är nog att efter att man börjat köra fortsätta att då och då kolla ekerspänningen.
 

tr5

New member
Nu kom jag på en sak till. När hjulet kändes klart första gången gick jag över samtliga ekernipplar med koppardorn och hammare. Ett snärtigt rapp på var och en så att de "satte sig" i fälghålet. Därefter ytterligare en koll och justering.
 
Om en iakttagelse skall vara statistiskt signifikant bör man väl ha ett underlag på 1000 observationer.
Så sant! Jag har också provat att ekra upp själv en gång. Detta experiment utföll icke till absolut belåtenhet... I farter under 50 km/t studsade framändan som en plåtgaffel från Triumph. I högre farter försvann det värsta studsandet men å andra sidan hade jag hela tiden känslan av att framförandet var ett veritabelt högriskprojekt. Till mitt försvar kan jag bara anföra att trumman inte var helt cylindrisk, snarare elliptiskt till sin facon. Utgångsläget var alltså inte helt optimalt.
Då jag i skrivande stund har en temperatur på ungefär fem grader i min verkstad skulle det onekligen värma om man kunde hitta någon som var villig att ta på sig ett dylikt projekt.
 

Tord Ahlin

Administrator
Men ekra hjul gör väl var o varranan MC-verkstad, har ni ringt runt och kollat med dem? Undrar hur det gick för Magnus B, han har ju en tråd om det.
 
Men ekra hjul gör väl var o varranan MC-verkstad
Nja, de få jag har kollat med har inte varit så hemskt intresserade. Det verkar vara något de gör i mån av tid. Och gott om tid för att göra annat än att kränga nya custom-hojar och örnbeströdda kläder är det uppenbarligen ont om. Det är inte lukrativt, arbetstid kostar. Här nere finns det knappt kvar några firmor av det där klassiska stuket längre; du vet typ glad gammal farbror i källarverkstad, omgiven av drivor med obskyra hojdelar. Men jag skall fortsätta ringa runt. Har jag ingen framgång får jag väl ta något lugnande, släpa in delarna till värmen vid köksbordet och sätta igång med pusslet.
 

Lasse L

Member
De gånger jag ekrat upp hjul har jag gjort själva ekringen och sedan lämnat över hjulet till expertisen för balansering.

Ackes MC ligger väl i Skåne? Här uppe skulle jag lämna hjulet till MC-Peformance i Braxsele. Firman drivs av Torbjörn Persson, medlem i klubben, mer känd som Tobba-Norton.
 

Ilefjord

New member
Håller fullständigt med ovanstående.
Ackes mc ligger ca 1 mil norr om Sjöbo, i Alestad.
Telefon nr om du vill prova att slå en signal, 0415-43082.
Det som inte Acke klarar.......... Plus att han har MÄNSKLIGA priser på allt han gör. :D
 
Ackes MC ligger väl i Skåne?
Ackes mc ligger ca 1 mil norr om Sjöbo, i Alestad
Jodå, Acke finns alltid. Jag har själv varit i kontakt med honom tidigare och kan inte säga annat än att jag är nöjd. Tänkte bara att det kanske fanns någon kunnig ekrare på närmare håll. Österlen ligger ju i fel hörn av Skåne från min utsiktspunkt i Kullabygden. Man blir, som sagt, lite bortskämd av de korta avstånden här nere. Nåväl, nu har det löst sig ändå. Jag åkte till Bröderna Hörberg i Löddeköpinge för att lägga på en ny sula på Commandons framhjul och visst, de kunde till min oförställda glädje ekra upp framhjulet till min Combinator. (Commando-motor i Dominator-ram)
Br H har för övrigt full sortering av Avon-däck och man blir bjuden på kaffe medan man väntar.
 

tr5

New member
Jag åkte till Bröderna Hörberg i Löddeköpinge för att lägga på en ny sula på Commandons framhjul

Vad blev det för däck?
Jag håller på och botaniserar i Avons utbud av 19-tummare. Nu har väl du iofs 18, men ändå.

/Peter
 
På Commandon har jag 18" bak men 19" fram. Fram blev det ett Avon Roadrunner AM20, 90/90 19". Lagom klistrigt och bra. 930:- spänn får väl anses som helt acceptabelt. Bak sitter det ett Avon Roadrunner AM21, 110/90 18".
 
Nu börjar Dominatorn ta form igen. Framhjulet är hemma på gården igen och så här vackert blev det!
9_Frambroms_1.jpg

Fälgen är en Morad WM3, 2,15. Jag brukar köra på Avondäck men nu tänkte jag testa Dunlop. Det blev ett Dunlop Arrowmax 100/90 18".
Bak blir det antagligen en WM4-fälg.
 
Top