Hjälp att mäta gaffel.

fiatfan

Member
En lite underlig begäran; jag bygger en långgaffel, för er som blir bekymrade kan jag meddela att inga org-delar blivit besudlade eller förstörda i samband med detta. Av den enkla anledningen att jag inte hade nåt annat än en motor å nummerplåt när jag började...så, tillbaka till min "begäran". (Å andra sidan har jag köpt org Commando styrhuvud, övre ramrör å de främre motorfästena.)
Jag ropade in underben med innehåll på Ebay UK, å fick efter mycket om och men tag på NOS innerben i rätt längd. Efter att ha mätt upp org innerben visar det sej att gaffeln kommit från en G15 om jag fattat rätt, benen är de längsta org Roadholder, över 24" långa.
En fråga eller två: visst måste det vara så att oavsett längden på innerbenen följer väl längden på hydrauler å dragstång med, alltså dom är olika långa beroende på längden på innerbenen? Så att det alltid är samma proportioner på de olika delarna?
Jag tyckte att jag mätte noga och förlängde dragstång samt tillverkade distanser till fjädrarna så att just proportionerna skulle bli rätt, men......när nu gaffeln är ihop så är den i princip stenhård, för å få den att fjädra ihop måste jag trycka hjulet mot en vägg typ. Så nåt är fel. Till min begäran:
Vore oerhört tacksam om nån vänlig själ som har en gaffel vid sidan av, eller i reserv eller nåt ville skruva loss toppmuttern, och
1: Mäta från överkant underben till överkant innerben, med innerbenet i bottenläge.
2: Från överkant underben till toppen av dragstången som då är i bottenläge.
3: Från överkant underben till toppen av fjädern som då är i bottenläge. (Inte hoptryckt)
Allt detta för att jag ska få proportionerna mellan de olika delarna. Blev rackarns långt d här, ber om ursäkt för det.
 

pojen

Member
Den enda skillnaden mellan de olika långa gafflarna är dämparna (hydrauler med HD språk!) de monterade på Commando är lite över 9" och de monterade på 25" långa gafflar (G15 och RE Interceptor mm) 10.5 ". Övriga komponenter är av samma mått så vitt jag förstår däremot en viss förvirring avseende använda gängor när man någon gång övergick till UNF i slutet på 60 talet. Inga extra distanser skall monteras under fjädrarna och det är nog detta som resulterar en hårdkomprimerad gaffel! En liten detalj är att mängden olja som skall fyllas på är 170 cc och ej 150cc som specificeras till Norton.
 

fiatfan

Member
Tack för svar, vill kanske förtydliga vad jag menar med långgaffel, den blir alltså 12" längre än org.....Och då är jag där igen, vad är org? Det är därför jag förmodl gått bort mej å söker den hjälp som jag beskrev.
Som jag uppfattade det när jag satte ihop gaffeln så är det nu hydraulen som agerar stopp när gaffeln är fullt utfjädrad. Känns inte bra, borde väl vara så att bussningarna "slår ihop"?
Så om nån kan hjälpa mej med att få till proportionerna som jag beskrev vore jag rackarns tacksam.
Ang gängor så blir man nästan mörkrädd....visste inte vad mina underben suttit på för hoj, men har upptäckt att inga gängor stämmer med Commandons, så den är tidigare. Det är alltså andra gängor i fästena för klammorna till styret, i överänden av innerbenen, övre änden av dragstängerna, pinnbultarna i undre kronan, oljeavtappningsskruvarna å t.o.m. sträckaren till bromsvajern! Varför?!?! Gaffeln ser ju precis likadan ut, det är ju för f-n inte klokt....
Lite gaffellängder, här finns ändå inte min gaffel med......
dgbe.jpg
 
Top