Gammal bensin...

totta05

Member
Hur är det nu?! Blir bensin gammal, tänker nu på 98 okt som våra åldringar trivs med. Klarar bensin att bli exempelvis ett år, eller är det bara att lämpa av den på återvinningen? Man hör så mycket prat om detta. Nån som har koll?
Tackar,
Gjert M
 

Mike 40M

Member
Koll och koll, men lite av mina erfarenheter.
Bensinbolagen säger visst att ett halvår är OK. Men det beror på hur bensinen förvaras. I ett slutet kärl håller den mycket längre. I en tank som ju har lite lufthål suger etanolen åt sig fuktighet. Gör att tanken rostar. Sen mår inte gamla förgasare bra av etanolhaltigt bränsle. Speciellt känsliga är gamla AMAL gjorda av Zamak. I det dimmiga landet där hojarna byggdes är det värre. Det beror ju på hur hojen förvaras. Grundtipset är att åtminstone förgasare ska tömmas på modern bensin. Gärna tanken med. Själv gör jag numera så att jag i slutet på säsongen byter till Aspen akrylatbensin som inte innehåller etanol. 95 oktanig till lågkompade och 98 till högkompade.
Själv bor jag på höglandet som har lägre luftfuktighet än vad man har i ett kustklimat. Kanske därför jag aldrig haft några problem med flera år gammal etanolhaltig bensin i varken gräsklippare, reservelverk eller motorcyklar.
 

pojen

Member
Ett halvår är nog inget problem, speciellt om cykeln förvaras i en någorlunda tempererad miljö. Har själv aldrig upplevt något problem då cykeln lämnats stående med bensin över vinterförvaringen. Det finns annars bra konserveringsmedel och tänker då speciellt på 'Sta-Bil' som är erkänt bra och rekommenderas av t ex sådana tillverkare som Volvo Penta och andra inom den marina sektorn.

Sta-Bil_22206.jpg

Det var hiskeligt vad stor bilden verkar vara vid en förhandsgranskning! God jul (hjul) till alla på forumet och hoppas att aktiviteten blir lite högre framöver då det har varit ovanligt dött här!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
lyfter denna frågan efter att ha fått riva ned igenkletade förgasare p.g.a bensinens beskaffenhet. Är det någon som provat att köra på Aspen 4-takt istället? Hur fungerar det isåfall och är lagringsegenskaperna bättre för den?
 

Valdemar

Member
Hej. Kollade upp detta närmare med bl.a. Aspen och andra ”sakkunniga” för nåt år sedan. Lagra alkylatbränsle är inga problem. Den blir inte gammal som vanlig bensin. Bränslet är renare och etanolfritt vilket låter som en dröm. Anledningen till att jag inte kör min glasfibertanksprydda commando med alkylat är att bränslet löser upp gammalt bös i förbränningsrummet. Jag blev avrådd att testa innan jag lyft toppen för inspektion. Fick höra om skurna kolvringar mm. Drar mig för att lyfta toppen men det ska tydligen vara en fröjd för motorn. Motoroljan håller sig fräsch osv då den inte förorenas på samma sätt som den gör vid bensindrift. Hade jag haft en nyrenoverad motor hade jag inte tvekat en sekund!
Hälsningar/Valdemar
 

Magnus Jönsson

Administrator
Valdemar skrev:
Hej. Kollade upp detta närmare med bl.a. Aspen och andra ”sakkunniga” för nåt år sedan. Lagra alkylatbränsle är inga problem. Den blir inte gammal som vanlig bensin. Bränslet är renare och etanolfritt vilket låter som en dröm. Anledningen till att jag inte kör min glasfibertanksprydda commando med alkylat är att bränslet löser upp gammalt bös i förbränningsrummet. Jag blev avrådd att testa innan jag lyft toppen för inspektion. Fick höra om skurna kolvringar mm. Drar mig för att lyfta toppen men det ska tydligen vara en fröjd för motorn. Motoroljan håller sig fräsch osv då den inte förorenas på samma sätt som den gör vid bensindrift. Hade jag haft en nyrenoverad motor hade jag inte tvekat en sekund!
Hälsningar/Valdemar

Tack för svaret :) då ska jag nog som du skriver avvakta med det försöket tills jag får en anledning att öppna upp den.
//Magnus
 

camenius

Well-known member
Hoppsan! Tack Valdemar för intressant inlägg.

Jag brukar inte ha problem med att starta hojarna på "vinterförvarad" bensin, men i igår startade faktiskt inte Commandon (helt död) trots att den utan problem startade någon dag efter nyår då Hasse Jönsson fixade lite elektriskt på den samt satte in elektroniskt tändning.

Visste alltså att elen var det inget fel på, så jag tömde tanken och tog vad som fanns i garaget... akrylatbensin till gräsklipparen. Visste ju att den soppan inte åldras. Och se... brum! Brum! Och iväg vi drog till macken för att få i vanlig färsk soppa.

Har heller inte haft några problem med igenslammade förgasare efter vinterförvaring. Vår käre kassör vet jag fick helt igentäppta förgasare på någon av sina maskiner, efter att ha haft tanken full av vanlig bensin över vintern. Har läst om liknande fenomen. Märkligt att vi drabbas så olika. Blir nu lite nyfiken på huruvida min 16h går igång. Ska testa imorgon så slipper jag fundera.
 

Mike 40M

Member
Var lite kaxig i mitt förra inlägg. Ordentligt nog hade jag kört hojarna på Aspen sista tanken i höstas. Dom startade snällt. Men glömde gräsklipparen. Inte startade den med gammal bensin.
 
Top