Gaffelkronor

tr5

New member
Vilka olika gaffelkronor finns till Commando?
Jag har sett att 69 skiljer sig från 71 bl.a genom att de senare har gaffelbenen längre fram, men hur är det med vinklar/försprång?
Finns det fler varianter?
 

Tord Ahlin

Administrator
tr5 skrev:
Vilka olika gaffelkronor finns till Commando?
Jag har sett att 69 skiljer sig från 71 bl.a genom att de senare har gaffelbenen längre fram, men hur är det med vinklar/försprång?
Finns det fler varianter?
Jo det stämmer 70-71 ligger skarven, och det blev ett kortare försprång på 71an. Dessutom flyttades muttern för gaffelkronorna till undersidan. Stången som på 70an satt idriven från undre gaffelkronan flyttades nu till övre gaffelkronan med mutter då på undersidan, och vinkeln mellan gaffelbenen/gaffelstången minskades, samtidigt kortades övre gaffelrören. Från att ha gaffelbälgar och svarta lyktöron kom nu 71an avstykare och kromade lyktöron. Anledningen till att försprånget minskades tros bero på ett behov av en sportigare körning. Mindre försprång ger snabbare nertagningar i kurvor (överstyrd). De gamla 70orna var för sega och ta kurvor.
 

tr5

New member
Sjuttiettan är ju inte direkt blixtsnabb i styrresponsen den heller och jag fick tips från en classicracingåkare att korta hjulbasen genom att byta till tidiga kronor.
Vid närmare eftertanke är det ju en "omöjlig" balansgång mellan hjulbas och försprång om jag inte ska kapa i ramen och vinkla in styrhuvudet.
Korta hjulbasen genom att flytta framhjulet bakåt=större försprång.
Ja, ja, som vanligt finns det finns inga enkla gratislösningar :(

Sen är kanske frågan vilket som påverkar kurvtagningen mest, försprång eller hjulbas. Jag tror, utan att veta, att försprånget går först.

Nåja, jag får väl behålla framhjulet där det är och justera fram bakhjulet maximalt istället.
 
Top