Går på en cylinder bara

totta05

Member
Hejsan, är ute efter nåt tips. Commandon går nu bara på en cylinder. Tänder till lite sporadiskt men inte mer. Har kollat och gjort rent förgasare. Tändning ok. Gnista på bägge stift. Har korsat tändspolarna, ingen skillnad.
Nån som har nån ide?
Häls
Gjert :?:
 

Per G

New member
Några frågor.
Vet du säkert vilken cylinder som inte tänder?
Annars lyfter du på en tändhatt i taget och se vilken som fungerar.
Samma problem på alla varvtal och gaspådrag?
Koppla in stroboskopet och se om det finns gnista då den inte går bra.

Per
 

totta05

Member
Kollade med strobon och gnistan försvann ibland. Den kan komma igång om jag gasar lite förbi tomgång. Men kör jag iväg kan den funka för att plötsligt gå ner på en cylle....
 

Per G

New member
Om gnistan försinner så har du tändningsproblem som du kan felsöka systematiskt enligt bifogade schema nedan. Om det inte hjälper skule jag lyfta ner förkopplingsmotståndet och låta det hänga i sladdarna när man testar. Jag hade något konstigt fel med mitt. Det mätte ok men var ändå problemet.

1) Börja med att testa "ren" tändspole.
Koppla bort alla sladdarna på + och - anslutningarna, ta ur tändstift och lägg det på toppen (så det jordas) med tändkabeln ansluten.
Dra en strömmatningssladd från batteriets - pol till - på spolen och fäst en sladd på spolens + pol som man sedan håller mot jord. När denna lyfts från jord så ska du få gnista.
2) Testa spole och konding.
Koppla in sladden mellan spolens + pol till kondingen.
Samma testförfarande som test 1)
Funkar det inte här så låna den andra konding och testa med.
(Kommentar: som ni kanske har noterat så finns det plats för 3 kondingar i konsolen så man kan montera en tredje så att man alltid har en reserv med sig).
3) Testa spole-konding och sladdar ner till brytarna.
Nu sätter du tillbaka sladdarna på spolens + pol (gul-svart till vänster cylle och gul-vit till höger) som går till brytarna men lossar sladdarna nere vid brytarna. Nu använder du de lösa kontakterna nere vid tändplattan att jorda-släppa så att du får gnista.
4) Testa strömmatning till spolar-spolar-konding-sladdar till brytare.
Ta bort den extra strömmatningskabeln som du använt tidigare och plocka det den vanliga strömmatningssladden på spolarnas - pol.
Testa jord-släppa med kontakterna nere vid brytarna igen precis som punkt 3).
5) Testa hela systemet.
Koppla in sladdarna på brytarna igen. Vrid motorn så brytaren du ska test är helt stängd. När du öppnar brytaren så ska det bli en gnist (på stiftet inte över brytaren Very Happy )

Här följer några tips och mätvärden.
- Det enda som inte testats är förkopplingsmoståndet som ska Ohm-mätas och ett korrekt värde ska vara 1,9 - 2,0 Ohm
- 6 V tändspole ska ha 2 Ohm över primären (+ pol till - pol) och sekundären (tändkabel till primär) ska vara cirka 4,7 KOhm men en del nyare spolar mäter cirka 10 KOhm.
- Kondingar 0,25 microfarad
 

Kim

Administrator
Ett par keramikgrejer med ståltrådar i ändarna.. ;)
Sitter dom inte över polerna på tändspolarna?

Mvh Kim
 

krister

Member
Hej angående Boyer så kolla att lödningarna på "brytarplattan " vid pickupspolarna är ok det kan hända att dom lossnar eller är på väg att lossna då blir det problem liknande de som du beskriver, efter åtgärd med lödkolv kan du görna epoxilimma kabeln mot "brytarplattan "
Krister
 
Top