Går inte på en cylinder

totta05

Member
Hej igen, har frågat tidigare på samma ämne, men... Den får gnista på bägge cylindrarna, enl strobon, startar på första men går inte på höger cylle. Rycker av tändhatten för att kolla. Ingen skillnad. Börjar väl tro på nåt mekaniskt... Någon brillant idé därute?

Häls Gjert :?:
 

Nortti

New member
http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=967 upprepa vid behov 8)

Nå hur som helst:
Förra våren fick jag lyda mina egna råd när det inte gnistade som det skulle. Lite skämmingt, men jag kan väl erkänna att jag i tidernas begynnelse hade skarvat kablarna vid tändplattan med sk. sockerbit. Efter att jag lödde kablarna istället så startade den på en cylinder.

Stiftet på den andra cylindern olje-foulade pga. våtsumpning, bytte stift så gick den på båda en stund - upprepade proceduren med samma resultat. KAN ju vara att du har samma problem. Bör synas på på stiftet i såfall.

Har varit med om en annan variant men den borde vara sällsynt: Isolatorn hade av någon anledning lossat från nedre delen av stiftet så pass mycket att den glappade men inte lossade (dålig kompression)
 

totta05

Member
Nja, har provat med olika stift, och visst, lite sumpning brukar uppträda men brukar försvinna rätt snabbt. Har provat oxå med skifta tändspolar, men som sagt strobon blixtrar snällt på bägge sidor så där ska väl inte va nåt problem med det elektriska. och den går ju inte på höger överhuuvudtaget eftersom jag inte märker nån skillnad efter det jag ryckt av höger tändhatt.

För några veckor se'n gick den faktiskt på bägge vid start och de första 100 metrarna för att sedan slockna ner...

Stöööön!

Gjert
 

tr5

New member
totta05 skrev:
Har provat oxå med skifta tändspolar, men som sagt strobon blixtrar snällt på bägge sidor så där ska väl inte va nåt problem med det elektriska. och den går ju inte på höger överhuuvudtaget eftersom jag inte märker nån skillnad efter det jag ryckt av höger tändhatt.

Har du provat att köra med skiftade spolar och sett om problemet byter sida?
Det kan ju vara så att det finns gnista, men att den är så svag från den ena spolen att kompressionen släcker den.
Har du mätt motståndet i spolarna så att det är lika på båda. Stor skillnad indikerar att en är kass.
 

totta05

Member
Inte kört, men dragit igång den med skiftade spolar utan skillnad, men jag hade mätt dem och de var lika...
 

Per G

New member
Stiftet borde väl inte vara sotigt om den är död på den cylindern?
Borde vara blött om det kommer soppa.
Prova att starta och vrid upp gasen ordentligt för att se om den tänder till.

Per
 

AndersA

Member
Flottörhäng/fel flottörnivå??

Har du kollat tändningen? Ställer man Boyern statiskt och använder fel hål i sensorplattan att sikta igenom får man ca 40 graders förtändning på tomgång.
 

Per G

New member
Jag är med Anders här. Om du vet att förgasaren är ren och öppen så att soppan kommer fram så kan det vara flottörhäng (mot stängd).
- Kan du flöda den förgasaren? Hur många sekunder till den rinner över?

Med den info som finns så tror jag att du inte får fram soppa.

Lycka till.

Per
 

totta05

Member
Jodå, den går att flöda, tar väl kanske 3-4 sekunder innan det rinner över. Jag kanske skrev luddigt men stiftet är blött/oljigt.
 

totta05

Member
Har varit ute i garaget och provat lite grejer, men ack! Skiftade tändkablar utan resultat, ryckte av en tändhatt under gång. Grundställde tändningen på 31 g och provade med annan statorplatta men nej. Dock varvar jag upp till bortåt 5000 så tänder den till för att sedan gå ner på en cylinder. Fina gnistor på bägge cyllar.

Fler brillianta tips mottages.
 

Nortti

New member
Finns gnista!? Hur kollar du?
Att ett stoboskop visar utslag betyder ju inte att den gnistar mellan elektroderna på stiftet.

Eftersom du testat att växla tändspole, tändkablar och stift och (och hattar) så gissar jag fortsättningsvis på bränsle/förgasare. Jag förutsätter att det finns kompression.

Har ändrat/gjort något mellan att den gick till den började strula?
 

totta05

Member
Gnistan kollar jag genom att ta ur stiften och hålla mot jord. Jag tryckte tummarna emot och kände på kompressionen, jo jag vet, lite simpelt men det kändes lika på bägge.

Nä inte ändrat nåt, bara bytt statorplatta eftersom den gamla såg så murken ut. Men nu har jag provat med bägge...

Har kollat att ingen ventil har fastnat.

Har haft isär amalerna för normal rengöring under vintern men det är ju basic.
 

totta05

Member
Visst du har rätt, det är väl snart bara förgasarna kvar, men hur testar man dom... smidigt hade varit om kunde skifta dom, men...
 

Nortti

New member
Som nämnts tidigare: flottörnivån OCH nålventilen. Är det likadana flottörer (plast) som i mina gissar jag att man måste misshandla rejält för att nivån skall ändras... jag skulle ha börjat med att kolla ifall det är problem med nålventilen.

På mina förgasare rinner det bensin ur "ticklern" (vad det nu nu heter på svenska) ifall jag håller ner den en stund, hur är det med din? Lite grovtest sas. Kan man missa vid monteringen av flottören/nålventilen så att det ligger och pressar in nålventilen alt. kärvar?
 
Top