Gängor på gaffelkronan

fiatfan

Member
Har ett till problem som ställer till det, har plockat ihop en gaffel av olika årsmodeller till mitt bygge, pre-Commando underben och undre krona, tidig Commando övre krona. Kronorna har nat.vis samma bredd (7 3/8") men nåt är knas med gängorna på stolpen.....Gängorna har en stigning på 26TPI, är dock osäker på vilken gänga det är på pre-Commando kronan, tror d måste vara en Atlas tack vare bredden? På Commandon är det ju 28TPI. Har kollat med gängtolk och även köpt en ny mutter som sitter under övre kronan och har 26TPI, passar perfekt. MEN, jag har sen tidigare två st toppmuttrar som har 26TPI, bägge glappar duktigt på gängen även när dom är dragna fullt in. Köpte t.o.m. en till sån mutter för å testa, samma glapp med den.....Begriper inte.....Mätte med skjutmått å får det till att det skiljer ca 3,5 tiondel mellan toppen på gängan i muttern å botten på gängan på stolpen, verkar ju inte klokt. Törs inte dra en av de muttrarna hårt, är rädd att gängan sticker. Är nu inne på att tillverka en ny stolpe, ser ingen annan utväg.....Idéer nån....?
 

Lasse L

Member
Hej, jag hade liknande problem med den undre kronan på en äldre Dominator. Gängorna var synbart dåliga på den kronan och det gick dåligt att få till dem gängfil. Har du prövat med gängfil på din krona?

För min del slutade det med att jag fick tag på en begagnad men fräsch underkrona på eBay. Jag ser att Andover Norton har nya kronor både till senare Dominator och tidiga Commando men det kostar väl ett par tusen innan man har dem hemma. Engelska Nortonklubben säljer också reservdelar, mest begagnat men även en del nytt, till bra priser. Man måste vara medlem för att handla där.

Hälsningar Lasse L
 

fiatfan

Member
Grejen med det här är ju att gängorna är hur fina som helst! Mätte med ett digitalt skjutmått igår, å stolpen har rätt mått under gängorna, men ytterdiametern på gängorna är ca 4-5 tiondelar mindre......trots att gängorna som sagt ser hur bra ut som helst. Tror dom har krympt.... :shock: :D Nä, men det är otroligt frustrerande, tror iofs att det funkar med den undre muttern eftersom man inte drar den särskilt hårt, men den övre som man drar fast övre kronan med vetefan.... Har t.o.m. börjat fundera på gängtejp.....eller nån sorts gänglåsning, mildare variant som fyller lite också. Håhåjaja......
 

Lasse L

Member
Det låter egendomligt. Är ganska säker på att det bara finns de två varianterna av gängor på stolpar, 26 o 28pti, precis som du nämner. I vart fall på Dominator och framåt.

Det kan ju vara trångt att få på alla tre muttrarna genom övre kronan, kanske någon modifierat för att få lite bättre utrymme?

Jag hade för min del fantasier om att det skulle gå att vända på stolpen och gänga i andra änden.
 

fiatfan

Member
Har diskuterat möjligheten att svarva en ny stolpe med en kompis som har verkstad, är egentl ingen "rocket-science" men mycket tid blir det.... Ja det är ett mysterium, får se vad det blir, vill inte köpa mer grejer om jag slipper, om jag hade haft en budget hade den varit sprängd för länge sen..... :lol:
 
Top