Fastback bronsflake

Lasse L

Member
Slipar av en Fastbackbakdel och det kommer fram bronsflake, kan inte minnas att jag sett någon Fastback i den färgen?

58EEC4EA-B4D6-4A45-A784-4666A4DC2012.jpeg
 

boda

Member
enligt RS-paint fanns Golden Bronze för Fastback 1970-1972
det måste vara en väldigt ovanlig färg på Norton har bara set en i den färgen i Sverige
och det var en Roadster
Fastback har jag bara sett röda och gröna i Sverige
på bild har jag även sett silver, röd med silver och gul
det ska även ha funnits en blå finns i Norton broschyrer
Boda
 

pojen

Member
Prov på färger som var valbara under 1970 års produktion. En färgkarta som man ser ibland ute till försäljning på eBay och liknande. Färgåtergivningen är väl lite si och så (British Racing Green t ex ) men det visar vad som fanns att välja på i alla fall.


Norton_colours_1970.jpg
 

Lasse L

Member
Ser nu i en reservdelskatalog från 71-72 att man kunde få fastbacktank och bakdel i fyra färger som reservdel, Signal Red, British Racing Green samt Fireflake Golden Brown och Fireflake Royal Blue.

RS-paint visste jag inte om, men de säljer ju sprayburkar med Polychromatic Gunmetal Grey till de gamla 88-orna och 99-orna. Har nästan lust att beställa en burk bara för att se vilken uppfattning de har om den kulören.

Man får väl buda på färgkartor om det dyker upp någon.
 

camenius

Well-known member
Har ni någonsin sett en Fastback, tidig, i silverfärg original?
Fick en text till tidningen från vår danske medlem i Sydafrika (varit med mycket länge) och han nämner att när han lackerade om sin hoj för ett tag sedan, upptäckte han att den underst hade en silverfärg, och blev därför mycket förvånad. Han visste ju att det var den får som de två prototyperna hade på Earls court, men att de som sedan såldes vid start, var gröna eller röda. Verkar säker på att den där silverfärgen var hojens originalfärg.
 

boda

Member
den kanske hade varit i Rött och silver när den var ny
det finns en bild på Andover Nortons hemsida på en sådan
Boda
 

camenius

Well-known member
Njaaäää... troligen inte. Den kombinationen fanns nog inte förrän lite senare. Dock inte omöjligt, i alla fall mer troligt än att den var helt silverfärgad.
 

boda

Member
nu har jag sett en silverfärgad commando Fastback
den finns en bild på facebook gruppen heter Norton commando
motorcyklen finns i Australien
Boda
 

camenius

Well-known member
J! JG såg den också. Har frågat om det verkligen stämmer att sen såldes original i silver. Får väl se. Aldrig hört något sådant, men detverkar stämma av andra kommentarer att döma.
 

Lasse L

Member
norton 68 III.jpg

Denna färgsättning är också tidig, sent -68. Sidkåpa och oljetank i silver som det ser ut. För export till USA enligt boken.
 

camenius

Well-known member
Känner igen den. Aldrig importerad till Sverige vad jag vet, verkar ha kommit till usa allihop. Det verkar som att det verkligen fanns en helt silverfärgad Fastback i starten. Dock med svart ram, vissa tydligen med "orange" dyna, åtminstone enligt killen på Facebook som vekar ha täckning för det han säger. Diskussionen om detta finns i gruppen Norton Commando.
 

Lasse L

Member
Bilder på en Commando silverfärgad med svart ram årsmodell -68 (såvitt jag förstår, inte utskrivet). Bilden knyckt ur "Norton Commando" av Mick Duckworth.

Undrar hur länge plastmärket på bakdelen hängde med, de med tvåfärgad tank avsedda för USA som tydligen lanserades sent -68 verkar inte ha det runda plastmärket.

tail.jpg

View attachment 1
 
Top