Förgasarjustering efter första provturen.

sive

New member
Har tidigare haft en tråd under Elektriskt.

Behöver troligtvis åter justera förgasarna efter första provturen efter att cykeln stått 11 år i en lada. (Commando 750 1971)

Har plockat ned det mesta på cykeln förutom motorn. Dragit om elen, tagit isär förgasarna, (Amal 930,) Cykeln har Boyers Typ MK 36.
Bytt samtliga oljor. Nya stift N7Y. Provstartat cykeln i garaget, startade på första kicken, Tycktes då gå fint på tomgång och mellanregistret. Den högra burken sköt ibland, något mer efter gaspådrag, minskades varefter cykeln, blev varm

Gjorde idag första turen i årets första vårdag, mycket spänd över vad som komma skulle. Lamellerna kärvade något, men efter en stund lirkande gick växeln i på ett mjukt sätt. Iväg bar det, cykeln har inte körts på 11 år, och aldrig av mig!

Den gick helt fantastiskt, tomgång, mellandrag, och fullgas.
Den vänstra burken sköt något som tidigare, men blev bättre efter ett tag.
Efter en 45 minuters körning, tillbaka till garaget.

Där mätte jag om alternatorn laddade, som jag varit lite orolig för. Med allt lyse på gavs det 13 volt till batteriet vid 4000 varv. Jag var mycket nöjd med allt, förutom bromsarna, tog mycket dåligt (trummor), Skall ta isär båda bromsarna och slipa något på backarna, och se om det hjälper.

Jag skruvade ur båda stiften och läste färgen. Den burken som ibland sköt, hade mycket ljus kulör, nästan vit.
Stiftet från burken som inte sköt, var färgen nästan svart.

FRÅGOR
-Tänker jag rätt, när jag vill höja nålen på den vänstra förgasaren, och sänka nålen på den högra. Båda nålarna sitter i mittenläget idag.
Båda luftskruvarna är utskruvade 1 1/4.
- Vad kan jag mer göra för att förbättra bromsarna (förutom att montera skivbroms)

Jätte tacksam för alla synpunkter av det jag beskrivit!!
Stefan
 

krister

Member
Hej
Angående förgasarna så bör du kolla att trotlarna lyfter lika mycket så att dom (synkar) och att munstyckena och kanalerna är rena , du skall absolut inte behöva ha nålarna i olika lägen, kolla även flotörerna dels att dom inte har hål i sig samt att flotörnivån är lika på båda sidor ,flotören skall ligga ca 1 mm under packningsytan på flotörkoppen när du trycker ner nålventilen : Färgen på stiften ger troligtvis facit på tomgång jag misstänker att motorn gick en stund på tomgång innan du stängde av och kollade stiften och då ligger nog orsaken i flotörnivån eller lågfartskanalerna .

Bromsarna kan du få bättre med att byta beläggen till en mjukare kvalite . Det finns ett kit till frambromsen som styvar upp axlarna på bromsskölden , glöm inte att bromsa hårt så att bromsskölden centreras när du drar fast hjulaxeln , det skall även gå att slipa bort en del av bromsbelägget efter ett visst schema som går ut på att minska den bromsade ytan och öka hävstångsefekten och på så vis få ett högre tryck på resterande bromsyta , teoretiskt kan det stämma men frågan är om det fungerar i praktiken, jag har inte provat det men det finns kanske någon på forat som testat.

Det är snart dax för första Nortonträffen kanske ses vi där

Krister
 

sive

New member
Hej, tack för svaret, Krister.
Du har blivit lite av min mentor i detta forum.
Har tidigare gjort allt det du beskrev ang förgasarna, förutom att min flottör nivå ligger 2-3 mm. Om jag höjer den läcker flödarna. Men du har rätt att cykeln hann gå på tomgång innan jag läste stiften (lerig grusväg fram till gården/verkstaden. Skall prova att justera blandningsskruvarna för tomgången, båda står nu på 1 1/4 ut.
Har gjort rent slipat trummor/ band, helt klart att dom nu nöp bättre. Provturen får visa om det räcker.
Med vänlig hälsning,
Stefan
 

camenius

Well-known member
Om inte bromsen fungerar så bra som du vill, kan du köpa det Krister beskriver, hos Norvil. Kallas "stiffening kit". Vår tidigare ordförande tillverkade sådana själv, enligt samma idé, och de fungerar perfekt. Han har dock slutat tillverka och sälja till andra, så du får söka hos Norvil
 

krister

Member
hej igen
Om du inte är nöjd med orginalförgasarna så finns det andra alternativ Kehin, https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170315152330&SearchText=kehin+pwk+32
, Amal tillverkar en ny med anodiserade trottlar http://amalcarb.co.uk/mk-i-concentric-series/900-series/throttle-valves/hard-anodised.html
 

sive

New member
Hej
Tack för båda era svar.
Väntar nu på lite vårligare väder, så jag kan utvärdera cykeln efter lite landsvägskörning.

Mitt primära mål är att få kört lite mil och bekanta mig med cykeln, för att nästa vinter göra en mer komplett renovering, med allt vad det innebär.
Min prioritet är att ha cykeln i originalskick som cykeln var 1971, så långt det är möjligt.
Detta har alltid gällt mina veteranfordon.
Vi får se om jag kan hålla detta.....

Jag hör av mig lite längte fram, har säkert mer frågor om min Norton.

Med vänlig hälsning,
Stefan
 

camenius

Well-known member
sive skrev:
Mitt primära mål är att få kört lite mil och bekanta mig med cykeln, för att nästa vinter göra en mer komplett renovering, med allt vad det innebär.

Klokt, mycket klokt. Lycka till! Kom gärna på någon/några av våra träffar. Info om dem kommer i tidningen du har i brevlådan framöver.
 

sive

New member
Jag har körförbud på cykeln, då den inter har besiktigas sedan 2004, så jag är lite försiktig med mina "provturer".
Men för några dagar sedan tog jag en testtur på landsväg , ca 8 mil totalt. Allt gick mycket bra, förutom min ovana med trumbromsar från 1971..........
Trots ordentligt med kläder, så blev det kallt så inni bänken, innan cykeln åter stod på lyften i vekstaden. Men jag var mycket nöjd, nu inväntar jag våren för att beställa tid för besiktning. Sedan pojkar, börjar det riktiga äventyret!

Livet är ibland härligt, 1975 avslutade jag min gemenskap med engelska hojar, Ariel, Triumph, Norton.
Jag övergick till Kawa 900, Honda 1100R, och tyckte att åkandet blev underbart, inget mekande, bara åkande!
På ålderns höst avslutade jag med 10 år med HD-evo.
Nu har jag köpt en gammal Commando, mekar, mekar och njuter av den gamla engelska teknologin!
När jag berättade för min hustru om hur jag nu kände, sa hon. "När man blir gammal, så glömmer man det som varit"
Hon fattar ju inte, jag är inte gammal, jag är pånytt född!
 
Top