sive
New member
Har tidigare haft en tråd under Elektriskt.
Behöver troligtvis åter justera förgasarna efter första provturen efter att cykeln stått 11 år i en lada. (Commando 750 1971)
Har plockat ned det mesta på cykeln förutom motorn. Dragit om elen, tagit isär förgasarna, (Amal 930,) Cykeln har Boyers Typ MK 36.
Bytt samtliga oljor. Nya stift N7Y. Provstartat cykeln i garaget, startade på första kicken, Tycktes då gå fint på tomgång och mellanregistret. Den högra burken sköt ibland, något mer efter gaspådrag, minskades varefter cykeln, blev varm
Gjorde idag första turen i årets första vårdag, mycket spänd över vad som komma skulle. Lamellerna kärvade något, men efter en stund lirkande gick växeln i på ett mjukt sätt. Iväg bar det, cykeln har inte körts på 11 år, och aldrig av mig!
Den gick helt fantastiskt, tomgång, mellandrag, och fullgas.
Den vänstra burken sköt något som tidigare, men blev bättre efter ett tag.
Efter en 45 minuters körning, tillbaka till garaget.
Där mätte jag om alternatorn laddade, som jag varit lite orolig för. Med allt lyse på gavs det 13 volt till batteriet vid 4000 varv. Jag var mycket nöjd med allt, förutom bromsarna, tog mycket dåligt (trummor), Skall ta isär båda bromsarna och slipa något på backarna, och se om det hjälper.
Jag skruvade ur båda stiften och läste färgen. Den burken som ibland sköt, hade mycket ljus kulör, nästan vit.
Stiftet från burken som inte sköt, var färgen nästan svart.
FRÅGOR
-Tänker jag rätt, när jag vill höja nålen på den vänstra förgasaren, och sänka nålen på den högra. Båda nålarna sitter i mittenläget idag.
Båda luftskruvarna är utskruvade 1 1/4.
- Vad kan jag mer göra för att förbättra bromsarna (förutom att montera skivbroms)
Jätte tacksam för alla synpunkter av det jag beskrivit!!
Stefan
Behöver troligtvis åter justera förgasarna efter första provturen efter att cykeln stått 11 år i en lada. (Commando 750 1971)
Har plockat ned det mesta på cykeln förutom motorn. Dragit om elen, tagit isär förgasarna, (Amal 930,) Cykeln har Boyers Typ MK 36.
Bytt samtliga oljor. Nya stift N7Y. Provstartat cykeln i garaget, startade på första kicken, Tycktes då gå fint på tomgång och mellanregistret. Den högra burken sköt ibland, något mer efter gaspådrag, minskades varefter cykeln, blev varm
Gjorde idag första turen i årets första vårdag, mycket spänd över vad som komma skulle. Lamellerna kärvade något, men efter en stund lirkande gick växeln i på ett mjukt sätt. Iväg bar det, cykeln har inte körts på 11 år, och aldrig av mig!
Den gick helt fantastiskt, tomgång, mellandrag, och fullgas.
Den vänstra burken sköt något som tidigare, men blev bättre efter ett tag.
Efter en 45 minuters körning, tillbaka till garaget.
Där mätte jag om alternatorn laddade, som jag varit lite orolig för. Med allt lyse på gavs det 13 volt till batteriet vid 4000 varv. Jag var mycket nöjd med allt, förutom bromsarna, tog mycket dåligt (trummor), Skall ta isär båda bromsarna och slipa något på backarna, och se om det hjälper.
Jag skruvade ur båda stiften och läste färgen. Den burken som ibland sköt, hade mycket ljus kulör, nästan vit.
Stiftet från burken som inte sköt, var färgen nästan svart.
FRÅGOR
-Tänker jag rätt, när jag vill höja nålen på den vänstra förgasaren, och sänka nålen på den högra. Båda nålarna sitter i mittenläget idag.
Båda luftskruvarna är utskruvade 1 1/4.
- Vad kan jag mer göra för att förbättra bromsarna (förutom att montera skivbroms)
Jätte tacksam för alla synpunkter av det jag beskrivit!!
Stefan