Förgasare

Peo

New member
Hej är det nån som kört med enkel insug på 750 commando? Jag har en -69 750 Commando som är ny för mig med enkel insug och en Amal Concentric 930 förgasare med 106 nålmunstycke 3,5 trottelskärning 230 huvudmunstycke går bra på acceleration och tomgång men går inte bra på jämn belastning misständer och går ryckigt smäller och skuter i ljuddämparna på avdrag, stiften blir ljust ljust bruna. Har kollat tändninge den är ok. Men jag undrar om nån vet vad jag bör bestycka förgasaren med?
 

Bo Storwall

New member
Hej är det nån som kört med enkel insug på 750 commando? Jag har en -69 750 Commando som är ny för mig med enkel insug och en Amal Concentric 930 förgasare med 106 nålmunstycke 3,5 trottelskärning 230 huvudmunstycke går bra på acceleration och tomgång men går inte bra på jämn belastning misständer och går ryckigt smäller och skuter i ljuddämparna på avdrag, stiften blir ljust ljust bruna. Har kollat tändninge den är ok. Men jag undrar om nån vet vad jag bör bestycka förgasaren med?
Hej! Nortons 650 Mercury med enkelförgasare har 260 huvudmunstycke original, min kör jag med 290. Min 1970 Commando behöver 260 med dubbla förgasare för att gå bra på fullgas. Gör ren tomgångsmunstycket så slipper du knallarna vid avdrag samt öka huvudmunstycket till minst 260 så bör det gå bättre. Hör gärna av dig om du inte vet hur tomgångsmunstycket skall hittas och rengöras.
Hälsningar Bosse
 

Peter Szamer

New member
Cruising på 1/16 - 1/8 gas, ibland pådrag, är mkt nålhöjdens range, vilket ger färgen på stiftets cirkelyta.
Är den brun är det bara att höja nålen ett steg i taget. Jag har en lätt svärtad yta nu vilket är lagom fett. Fick byta nålmunstycke en eller två steg då min hoj är lite vässad.

Huvudmunstycket skall bytas uppåt tills den börjar misstända under fullgas, därefter backar man 2 steg nedåt i storlek. Tips från JS (se hemsida).

Jag själv har nu bara tomgång att justera, då detta har aningens inverkan på 1/16 gasen. Har fortfarande lite ”ojämn” gång i det nästan obelastade registret.
 
Top