Få loss kolvar

AndersA

Member
Nu har jag gjort "vanvittsaffärer" igen och köpt en gammal 850motor. Troligtvis har den tidigare suttit i en U-båt för den har spår av att ha blivit dränkt, bland annat sitter kolvarna fast i loppen. Har låtit den stå med 5-56 och diesel i loppen en vecka och mellan varven har jag värmt med gasolbrännare. Har någon tips på bättre sätt?

AndersA
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Nu har jag gjort "vanvittsaffärer" igen och............

AndersA
Nej du gjorde helt rätt. Men för tusan låt tiden göra sitt. Har ej för bråttom, när jag demonterar ekrar och vill ha dem kvar så får de dra i 5-56 i tre månader. Så låt det ligga o dra!! Fast "mellan varven" kan du ju kära lite med värmepickan :) Vad mer sitter fast?`??

Kan detta va nått? -Ställ cylinder-paketet upponer ,Hetta upp cylindern med gasol och låt nåt kylande ligga i kolvarna (de är ju inte sprickkänsliga) fortsätt o värm på cyllen o kasta ner mer is i kolvarna. (Nae detta kanske är helt galet) Passa dig för att kyla gjutgodset (cyllen o fodret) ,det kan spricka. Under resans gång sruta med 5-56 mellan kolvar o foder. Knacka försiktigt på staken (Jag antar den är kvar).
Undrar om inte det blir omborrning och kolvbyte iallafall. Skicka bilder på resultatet sen / Tord

-Rapportera hur det går
 

AndersA

Member
Nu är kolvarna loss!!! Satte fast motorn med vevaxeldrevet i hyvelbänken, värmde av :twisted: och tog spjärn med en 2"2 i cylinderloppen. Och si... sakta men säkert kröp de ut. Ingen vacker syn faktiskt.

Näst på tur står vevaxeldrevet.

AndersA
 
Top