Ett par frågor från ny medlem

fiatfan

Member
Hej alla, har just gjort värsta nostalgitrippen; hade en Norton mellan 1974 och 1983, och har precis köpt tillbaks den efter 32 år.... Kan inte säja att jag kände igen den, annat än motor och regnummer, men ska försöka få igång den och besikta i år. Den har stått i 12 år, och jag blev lite förvånad när jag tömde ur oljan från motor och trans, den såg ny ut! Det gjorde även rotor och stator, vilket känns helt ok. Har som sagt några frågor, lär komma fler..... Förre ägaren ville minnas att kicken ibland "rappade över", hade gjort illa sej en gång, finns det nåt annat känt problem än den berömda "kickstart pawl"? (hittar inget bra ord på svenska). Det sitter 2st Mikuni på den, dom har konstiga beteckningar som gör att man hamnar på snöskoter relaterade hemsidor när man googlar. Står dessutom "Rotax" på insugsgummina, så jag antar att jag har skoterförgasare, men det borde väl inte vara nåt problem? Nån som har koll på sånt? Jag har slängt in ett par frågor på el-forumet också.
Tommy
"..and there´s nothing wrong with me, this is how I´m supposed to be...."
 

krister

Member
Hej
Problemet som du beskriver med kicken har jag ingen erfarenhet av men det brukar vara svårt att få den att sitta fast på kickaxeln som beror på att bulten är lite för stor i diameter som åtgärdas med att svarva/slipa midja på den och då går det att få kicken längre in på kickaxeln som automatiskt ger större anläggningsyta .
Anledningen till att det sitter Mikuniförgasare på den är troligtvis undermålig kvalite med Amal Mk1 , som blev dåliga redan efter 1000-1500 mil då trottlarna skramlade i sina lopp med tjyvluft som resultat ,mitt råd är att du behåller Mikuniförgasarna ett tag till tills du fått fart på hojen då dessa förgasare är överlägsna i kvalite och funktion ,

Krister
 

fiatfan

Member
Hej Krister
Ang förgasarna så får dom hänga med, iaf tills vidare. Minns att det var mycket skruva med Amal-gasarna, och när man som jag på 70-talet (i ungdomlig entusiasm måste jag försvara mej med) lämnade in dom tillsammans med en massa andra grejer på KROMNING så får man ju stå sitt kast :oops: Minns även att jag fick gjort ett enkelförg.insug gjort av en kompis, och hängde dit en MKII:a, "Made in Spain", men jag kommer inte ihåg resultatet av det experimentet. Hittade faktiskt igen dom grejerna, så man kanske ska prova igen :wink:
Dom där kromade förgasarna orsakade faktiskt ett benbrott, tro´t eller ej! Jag hade försökt få till en jämn och bra tomgång, körde en sväng men inge bättre, och på väg upp på gården till mc-klubben gasade jag till i ren frustration och snurrade nat.vis omkull i gruset. Reste mej upp, hade ont i höger ben, tittade ner och då pekade höger fot 90 grader åt höger, fast jag tyckte att den borde peka rakt fram... Som tur var fanns en kompis på plats som ringde ambulans, sen var större delen av den sommaren förstörd :x
 

Kim

Administrator
Framöver så kan du ju lämna förgasarna till klubbens förgasarexpert, sen kommer dom amplarna att funka lika bra som mikuni men med skillnaden att dom är snyggare! :)
 

krister

Member
hej
Enkelförgasare med Mk11 är ingen dum lösning ,jag har ingen erfarenhet av MK11 men dom kan inte vara sämre än MK1 som är ett riktigt lågvattenmärke vad det gäller kvalite ,det är många som har Mikuni eller även SU i kombination med enkel montage med väldigt lyckat resultat med i stort sett ingen service typ balansering och annat krångel ,Amal MK1 är så tunna i godset att man kan knappast dra skruvarna utan att det ändrar form ,jag har använt renoverade med mässingfodrade trottlar och då blir godset ännu tunnare och drar man skruvarna för hårt får man gashäng vid fullgas , det är i detta sammanhang tur att commandomotorn är gummiupphängd så att vibrationerna skakar loss trottlarna ,tror ni inte mig så prova att ge fullgas med avstängd motor .
Vi är ett par i klubben som direktimporterat Kehin PWK 32mm med väldigt lyckat resultat ,bestyckningen var ingen barnlek men nu har vi kommit riktigt nära en optimal bestyckning som betalat sig med en stabil tomgång och ett bättre mellanregister samt mer toppdrag

Krister
 
Det sitter 2st Mikuni på den, dom har konstiga beteckningar som gör att man hamnar på snöskoter relaterade hemsidor när man googlar. Står dessutom "Rotax" på insugsgummina, så jag antar att jag har skoterförgasare, men det borde väl inte vara nåt problem? Nån som har koll på sånt?

Kör själv med Mikuni enkelförgasare på min Dommie. Är mer än nöjd efter nästan 20 år med Amaler. Stabil tomgång, start på första så gott som alltid och framför allt håller de inställningarna. Vill du veta mer om bestyckning av dina Mikuni bör du kontakta Christer på Bra i gasen. http://www.braigasen.com/ Det han inte vet om Mikunis är antagligen inte värt att veta. Snabb service och bra bemötande, dessutom.
 

krister

Member
Hej
Det borde inte vara något problem om förgasarna sitter på en snöskoter eller motorcykel ,det som skiljer är bestyckningen och eventuellt trottelns avfasning inte heller om insugninggummina är av annat fabrikat bara att innerdiametern är samma som insugningsröret ,det fina med den typen av arrangemang är att det blir fin termisk isolering mellan topplock och förgasare som då håller förgasarna i ett snävare temperaturband och mer exakt blandningsförhållande från kall motor till varm motor.
Krister
 

fiatfan

Member
Kim skrev:
Framöver så kan du ju lämna förgasarna till klubbens förgasarexpert, sen kommer dom amplarna att funka lika bra som mikuni men med skillnaden att dom är snyggare! :)
Kim, jag fick inte med några Amal, så tills vidare får det bli Mikuni. Dom ska få bada i ultraljud i helgen, verkar vara en del kladdiga soppa-rester som ska bort.
Tommy
 

fiatfan

Member
Bjarne Petersen skrev:
Det sitter 2st Mikuni på den, dom har konstiga beteckningar som gör att man hamnar på snöskoter relaterade hemsidor när man googlar. Står dessutom "Rotax" på insugsgummina, så jag antar att jag har skoterförgasare, men det borde väl inte vara nåt problem? Nån som har koll på sånt?

Kör själv med Mikuni enkelförgasare på min Dommie. Är mer än nöjd efter nästan 20 år med Amaler. Stabil tomgång, start på första så gott som alltid och framför allt håller de inställningarna. Vill du veta mer om bestyckning av dina Mikuni bör du kontakta Christer på Bra i gasen. http://www.braigasen.com/ Det han inte vet om Mikunis är antagligen inte värt att veta. Snabb service och bra bemötande, dessutom.

Bjarne; Har haft lite å göra med Braigasen, håller med om ditt omdöme. Köpte lite munstycken å nålar där till min förra hoj, en Triumph 3-cyl 900 från -01. Byggde 3-1 och perforerade luftburken så det blev en del "bestyckande".
 

fiatfan

Member
krister skrev:
Hej
Det borde inte vara något problem om förgasarna sitter på en snöskoter eller motorcykel ,det som skiljer är bestyckningen och eventuellt trottelns avfasning inte heller om insugninggummina är av annat fabrikat bara att innerdiametern är samma som insugningsröret ,det fina med den typen av arrangemang är att det blir fin termisk isolering mellan topplock och förgasare som då håller förgasarna i ett snävare temperaturband och mer exakt blandningsförhållande från kall motor till varm motor.
Krister

Jag tror inte heller att det spelar nån större roll, det finns en extra slang-anslutning på förgasarhalsen, kanske för insprutning av 2-taktsolja? Det har man löst genom att dra en slang mellan förgasarna istället för att plugga anslutningarna, borde funka. Lite trist är ju att det är 2 st höger förgasare, men dom är ganska ordentligt isär-vinklade så jag tror det går bra. Tänkte också på det där med isolering från toppen, kan väl inte vara fel, dessutom lite vibrationsdämpande kanske tack vare att det är gummi? Det visar sej nog bara man får köra lite.....
 

krister

Member
Hej
det verkar som att jag har exakt samma lösning med två högerförgasare och det fungerar väldigt bra ,slangen mellan förgasarna är viktig ,utan den går det inte så bra

krister
 

fiatfan

Member
krister skrev:
Hej
det verkar som att jag har exakt samma lösning med två högerförgasare och det fungerar väldigt bra ,slangen mellan förgasarna är viktig ,utan den går det inte så bra

krister

Ok, undrar om du har samma typ av Mikuni som jag har, jag satte faktiskt Christer på Braigasen på "pottkanten" idag, lite kul. Han kan ju Mikuni utan å innan, men dom här som jag har kände han inte till. Han tror att dom är nog tillverkade direkt till nån motortillverkare, förmodligen Rotax e-som d står d på insugsgummina, så därför kan dom vara lite annorlunda. Den där slangen tänker jag eliminera, anslutningarna är inskruvade och d är vanlig M4-gäng, så d blir ett par korta insexor där. Byter för resten alla stjärnskruv till insex, hatar stjärnskruv på motorer, bara dumheter.
Så här ser mina förg ut, vänster: (fast d är ju en höger... :? )
DSC_1373 - Kopia.jpg
Höger:
 

Bifogat

  • DSC_1347 - Kopia.jpg
    DSC_1347 - Kopia.jpg
    157.4 KB · Visningar: 7,862

Kim

Administrator
Ser ut som en vanlig VM, det kan stämma att dom är modellanpassade dock, men jag tror det är std VM förgasare!
 

fiatfan

Member
Kim skrev:
Ser ut som en vanlig VM, det kan stämma att dom är modellanpassade dock, men jag tror det är std VM förgasare!

Du har nog delvis rätt, d är VM, men inte std! Två saker syns på övre bilden, d finns ingen plugg i botten på flottörhuset, den sitter på sidan; dessutom är mässingsröret för bränsleslangen på std VM ersatt med ett rör på en banjo så man kan vrida på den. Christer på B.I.G. förstod inte vad jag menade när jag frågade om kopparbrickor, d finns inte på en VM, men jag har 4 st på varje förg.
 

Kim

Administrator
Alltså, jag tror du missuppfattade det jag skrev, det är en std(vanlig) VM som är MODELLANPASSAD... :D

Alltså således ingen std VM. :D
 
Top