ES2 och Model 50

Robban

Member
Jag är nyfiken på släktskapet mellan ES2 och Model 50. På utsidan ser de ju ganska lika ut, men finns det delar de delar (sic)
Kan det vara så att (som på en del andra engelska 350 och 500 motorer) nästan enbart slaglängden skiljer? Är det möjligt, och praktiskt genomförbart, att bygga om en Model 50 till en ES2:a? Eller kanske på annat sätt få en Model 50 att hänga med i den moderna trafikrytmen?
 

Mike 40M

Member
Den effektökning på 5hkr som ES2 har jämfört med 50 räcker nog inte till för att hålla moderna hastigheter. Med tanke på Trafikverkets envisa arbete med att sänka hastighetsgränserna på våra vägar, kommer femtians 20 hästar inom några år att vara fullt tillräckligt. Vet inte om det är genomförbart, men skulle det inte vara enklare att bara borra upp den till ES2 dimension vilket skulle ge 430 kubik. Fick provköra en 19 uppborrad till 680 kubik härom året. Den tuggade på skapligt.
Du har inte nämnt vilken årsmodell det gäller, Norton gjorde ganska många ändringar mellan 1933 och 1963.
Har ingen aning om en ES2 motor passar rakt av i en modell 50. Däremot vet jag att det sitter samma motorplåtar i 350 och 500 Manxar.
 

camenius

Well-known member
Hej, med anledning av din fråga tar jag tar mig friheten att citera ett kort stycke från kommande nummer. Det är en mycket läsvärd artikel skriven av Chris Hinchcliffe i vilken han berättar om sina maskiner. I detta fall hans första Norton, en Model 50.

Numret är i stort sett klart, innehåller hundra sidor och kommer under november.

"...Flera av de andra studenterna i huset hade motorcykel och en av dem som skämtsamt kallades för ”Slim”, ägde en äldre ES2. Han tipsade mig om att det var världens enklaste match att plocka in en 500-kubiks motor i min ram, vilket jag måste erkänna att jag då inte hade fattat. Sagt och gjort, jag skyndade iväg till ett skrot i södra London. Jag har för mig att ett sextal ES2-motorer stod på hyllan, och det var bara att välja. Jag kom därifrån med en 1955:a med lättmetalltopp och de långa stötstångsrören. En skönhet. Det var ju precist lika lätt att byta som Slim hade lovat, och den nya motorn visade sig vara ett bekymmersfritt kraftpaket med hela 25 hästar..."
 
Top