Ersättare till Zenerdioden

Lars Hoffmann

New member
Hej på er,
För någon vecka sedan fick jag en fråga ifrån en medlem om det inte fanns någon ersättare till zenerdioden som laddade batteriet bättre.
Nu har jag tänkt till, och skulle vilja veta om detta bara är en engångsföreteelse eller om jag ska sätta igång och lägga lite krut på en prototyp. Jag är 99% färdig med min simulering som verkar fungera.
Kanske kan det gå att skaka fram färdiga boxar på något sätt.
Men som sagt, finns det fler en "en" som skulle tycka detta vore en fördel att ha, och vad får det kosta?
Hör gärna av er!
//Lasse
 

Per G

New member
Hej!
Om man nu får göra en önskning så vore det ju smidigt om det gick att fixa en enhet som tar hand om generatorns output och sköter funktionen för likriktare och zenerdiod.
Kunde det bli en enhet i utrymmet där likriktaren sitter så vore det ju kanon och jag skulle gärna köpa 1 plus en i reserv!
Pris? Pratar vi hundralappar så borde det finnas en marknad.

Hälsningar,
Per
 

Jalla

Member
Hej,
jag håller helt med Per G att en enhet som sköter regleringen på samma sätt som du har i en bilgenerator vore toppen. Om sedan de fysiska måtten blir gynnsamma måste det finnas ett intresse för en sådan enhet.
Personligen kan jag tycka att upp till en femhundring är helt ok för en sådan tingest.

Hade/
 

AndersA

Member
Kan du sedan tänka dig att dela med dig av schema och ev kortlayout vore det ett suveränt julpyssel.... :lol:
 

Lars Hoffmann

New member
Jag har bara gjort en förfrågan till ett företag (i USA) som inte gör annat om de kan tänka sig att göra denna regulator färdig för ett överkommligt pris. (ca:400 sek)
Jag återkommer så snart jag har mer info.
Problemet är att en regulator av detta slag ska kunna reglera upp såväl som reglera ner spänningen till 14 Volt Dc.
Därför siktar jag på en lösning som bygger på switchteknik utan att för den skull "bränna" bort någon energi i onödan, vi "brittiskåkare" måste ju om några tänka på att utnyttja den elektriska energin som produceras i våra hojar på bästa tänkbara sätt! Detta eftersom vi inte på ett allt för lätt sätt kan kontrollera hur mycker el som alstras, generatorn är ju permanent magnetiserad till skildnad ifrån BMW och japanare som har separat magnetisering, men varför göra det lätt för sig....... :)
Vi behöver ju inte tänka på att generatorkolen ska vara fräscha i alla fall.
Jag lovar att återkomma så snart jag har mer information i detta ämne.
Hjärncellerna jobbar för fullt :lol:
//Lasse
 

Per G

New member
Om priset hamnar runt 400 så ligger det ju i samma prisnivå som zener+likriktare och att då få något mera driftsäkert i en enhet känns som en bra deal. Ser fram mot att testa om det blir något.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Vad är det före fel på originalzenern? den tar ju ingen ström för laddningen då det behövs för att ladda. När spänningen sen har blivit fulladdat så jobbar ju zenern på i det tysta!

Jag har kört i 20 år med samma zener på min hoj, och har aldrig haft nåt krångel med den, däremot har jag bytt både statorlindningar och liktriktare (till ELFAs),,,, kabelvinda och batterier, mm men aldrig zenern. Jag menar,- dit med en originalzener, tätt intill nåt alumininum som kyler, sen funkar det. Fast det kanske inte går att få tag på dem längre, eller??
 

Per G

New member
Jag har satt dit en ny originalzener som jag handlat från Norvil (eller var det RGM?).
Har fortfarande ingen laddning av batteriet men det ser ut att vara original likriktare, dvs 33 år gammal så det kan vara den som krånglar.
Har fått instruktioner från Hoffman och så har jag hittat en del annan info så jag hoppas på att kunna provmäta laddningssystemet i veckan och reda ut vad det är som krånglar.

/Per
 

Ilefjord

New member
Kolla återigen LIKRIKTAREN så att den är HEL....
SÄRSKILT TRÅDARNA IMELLAN KYLFLÄNSARNA,
GÄRNA MED LUPP.
 

AndersA

Member
Ett switchaggregat verkar ju spännande, det jag använder är nedanstående "low tech" zenerersättare. t2 är bytt mot en 2N3055.
10_zener_1.gif
 

Lars Hoffmann

New member
Det går naturligtvis att använda en som du säger "low tech" lösning, men, idéen med en switchad lösning är att både få bra laddning vid såväl låga som höga varvtal utan att "bränna bort energin i värme.
Man kan säga att en zenerdiod "kortsluter" spänningen när tröskelvärdet uppnås så att spänningen sjunker under tröskelvärdet.

Fick just svar på vad en färdig reglering skulle kunna kosta och det ser ut som om den skulle landa strx under 500 kr. Jag tänker själv testa denna i ett lab först för att se om den tål skiftande spänningskvalité samt vibrationer, lovar att återkomma snarast jag vet mer.

Per: som jag skrev tidigare, du bör nog byta ut din likriktare.
//Lasse
 
Top