Enkel trotteljustering

krister

Member
Hej
I dag testade jag att justera trottlarna på commandon på ett för mig nytt sätt ,då jag inte har chokespjället kvar skruvade jag ur wirenippeln ur förgasaren och stoppade in en tunn sexkantsnykel som jag lutade framåt så mycket det går så att den stöder mot överkanten på trotteln och nu blev det enkelt att se och justera så att trottlarna går samtidigt . Det är myyycket smidigare än att behöva demontera luftfilter och balansera ett par 4 tumsspikar som rullar runt i insuget . jag kontrolerade sedan med vaccumlockor och det visade sig vara fullt axeptabelt så vidare justering var onödig .
Det skiljer bara knappt en halv millimeter mellan trottlarna på höjden efter en kontrollmätning på ett par gamla som jag har liggandes,
och det räcker gott som tolerans .

Vänligen
Krister

Per G

New member
Hej Krister!
Det var ju en ny variant på hur man kan kolla att trottlarna lyfter samtidigt.
Ännu en variant (som är ännu enklare) är ju att hålla ett finger på varje trottelstoppskruv och sedan släppa ner trotteln och känna om dom "landar" samtidigt. Inte helt exakt men funkar.
Hur som helst så tycker jag att man ska använda vacuumklocka och kolla av vid tomgång så att trottelstoppskruvarna är rätt justerade och sedan smyga på med gasen och se att det lyfter lika. Gör enligt min mening rätt stor skillnad i det lägre registret om det inte lyfter exakt lika.

Per

krister

Member
Hej
det var nog tänkt så som en grovinställning innan vacuumslangarna kom fram för en nogrannare inställning. En sidoeffekt blev den att nu såg jag trottenlns väg över hela registret där det visade sig att den ena gick lite fortare på uppvägen och det måste vara olika omkrets på wirebanorna i gashantaget, jag har ett gashantag med dubbelwire som säkerhet då det skall mycket till att två wirerar går av samtidigt.

Krister