Egen bromsljuskontakt?

Björn Holst

New member
Jag fick fimpa bromsljuskontakten på fotbromsen på min Commando med rearsets, den tände när den ville, i garaget t ex. Så ett batteri hann den förstöra innan jag gav upp. Kontakten på handbromswiren har jag aldrig fått att funka, varken på Commandon eller trajan. Så nu åker jag utan bromsljus och det känns inte optimalt.
Eftersom jag nästan bara använder frambromsen efterlyser jag kluriga och smutta lösningar på mitt dilemma. Nåt som tänder bromsljuset när jag drar in handtaget.
Tack på förhand!
 

pojen

Member
Ett sätt är att montera en bromsljuskontakt nere på bromsskölden som aktiveras när bromsarmen rör sig. Kontakten var en ersättningspryl som passar ett flertal japanska 70 - 80 tals hojar ( hittades på eBay, men finns säkert att få tag i på närmare håll). Drar man en diskret svart kabel upp så blir det en ganska proffsig installation som ser nästan original-mässig ut. En extra bonus när man använder en bromskabel utan den kassa integrerade bromsljuskontakten är en betydligt bättre bromsverkan då en hel del 'svampighet' försvinner


DSCN3734.JPG
 
Top