Brexit

Mike 40M

Member
Hur gör ni inför brexit?
I dag betalar vi 20% VAT i stället för 25% Moms på delar från England eftersom dom fortfarande är med i EU.
Efter den 29/3 blir det troligen så att vi får betala svensk moms plus en avgift till speditören för tullklareringen.
Blir det en hård brexit, blir det kanske 4,7% tull också.
Själv handlar jag upp delar som en galning just nu.
 

camenius

Well-known member
Tack för påminnelsen. Har en del som ska inhandlas.
Brexit är skit! EU behövs, av många skäl. Int
Inte minst i politiska istider som nu när vapenindustrin jobbar på högtryck.
 

camenius

Well-known member
Ditt inlägg fick mig att fundera. HR sett detta komma men sett det som ”det är långt dit”. Om parlamentet i London inte säger ja till det May förhandlat fram, och om det blir ”ett hårt brexit”... alltså inget uppskjutande... när träder skiten (moms, tull...) i kraft, tro? Lätt att inse att man på många företag håller sig för skratt.
 
Marknaden brukar inte gilla sådana där omvälvande händelser så det finns kanske vissa möjligheter att pundet rasar vid en hård Brexit. Läge att shoppa loss då! :lol:
 

Mike 40M

Member
Jaha, då har dom lämnat oss. Så fraktkostnaderna har ökat från säljarna i UK. Dessutom får vi betala 25% Moms + en extra kostnad.
Om värdet överstiger 1600SEK blir det tull om inte leverantören deklarerat varorna som av engelskt ursprung.
Enda ljuspunkten hittills är att Andover Nortons delar går att köpa från Nortonmotors.de
Fast leveranstiden blir ett par veckor längre.
 

camenius

Well-known member
Precis! Det borde inte bli skillnad egentligen. Om man inte tvingas betala tull förstås. Och om vat och moms går jämnt ut. Frakten bör inte ha blivit dyrare bara för att dom försvunnit från EU.
Får brev med en liten detalj om någon dag. Får väl se då.

(Bjarne! Jag har skickat ett par mail, har du sett dem? Eller har du ny adress?)
 

pojen

Member
Man förväntade väl sig lite längre leveranstider på varor från UK efter årskiftet men hela hanteringen verkar under all kritik! Beställde delar från Andover Norton om skickades den 28 Januari. Efter lång väntan så kom ett mail igår från Andover att paketet hade gått i retur från PostNord. Inte någon som helst information till mig givetvis. Skickade ett email som förklarade situationen så paket är på väg hit igen. PostNord verkar inte ha mycket koll. Det fungerar kanske bättre om paketen går via DHL, Schenker eller UPS vad vet jag?

Ett problem är också att paketet inte hade något Tracking-nr så det är tämligen hopplöst att försöka leta efter ett saknat paket.
Vi får väl hoppas ett hanteringen förbättras men som tur är finns ju BAS-Motor här i landet som har de allra vanligaste prylarna.
 
Bedrövligt! Har läst flera vittnesbörd om Postmords undermåliga hantering. Makalöst att man tycks sakna fungerande rutiner för något man haft flera år på sig att förbereda sig för.
postmord.jpg
 

camenius

Well-known member
Jag har fått mina grejor.

Beställde två små detaljer i början av året. Efter lång väntan mailade jag Andover och frågade vad som hänt. De visste inget, men sände två packningar. Tre dagar efter deras svar fick jag brev från med uppmaning att betala moms (tre kronor) och tull (75 kronor). Igår fick jag liknande brev om Andover andra sändning. Nu hade mons gåt ner till två kronor för samma varor, hehehehe.

Ja, tid tar det. Och det beror inte på britterna. :)

Utan att blir för politisk så kan jag väl uttrycka mig så här diplomatiskt, FAN ta avregleringen av en del av den samhälleliga service som post och utbildning, bara för att riskkapitalister ska kunna sko sig! Att exempelvis Investor gick in i skolvärlden beror ju inte på deras hopp om att öka bildningen hos befolkningen.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Det där med tull/moms känns helt godtyckligt, jag beställde 2 identiska prylar ifrån samma leverantör med nån veckas mellanrum och det skiljde 100 lappar i avgift. Jag försökte via ett antal mail (mest för sakens skull) få en förklaring av tullverket och postnord utan någon som helst förklaring. De enda det gav var att jag blev än mer :twisted:
 

Mike 40M

Member
Mycket blivit konstigt efter Brexit. Är med i några engelska märkesklubbar. Medlemstidningarna Roadholder (NOC) och MPH (VOC) kommer fram utan problem. Men Fishtail från den andra VOC (Velocette) kostade 75 kr till Postmord och 14 kr i moms.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag fick leverans ifrån england igår, dök upp efter en dryg vecka. Ett stort paket för en dryg tusenlapp, ramlade igenom utan tull eller andra extra avgifter, det känns lite smått godtyckligt detta....
 

camenius

Well-known member
Märkligt. Jag har fått intrycket att det är just är där som flaskhalsen finns. Att paketet ligger hos Postnord i väntan på att avgift och eventuell tull specificeras. Flaskhalsen finns kanske någon annanstans?
 

Mike 40M

Member
Fick ett mail från Andover Norton i dag

Changes to EU Delivery
Andover Norton now has a system built into our webshop for Orders Under £135.00 that will take the VAT due on the order at the checkout. This means that your order will already be custom cleared for payments due and there should be no delays or extra monies due during shipment.

While we have been working on this, we have also worked along side DPD to come up with a better custom clearance for orders dispatched with DPD. This means selected countries, with other EU countries being added weekly, in the EU can now have the Taxes and Duties collected on Checkout and you will pay Andover Norton any Taxes and Duties that may be due on your order. We will notify DPD this has been done and they will recover these charges form us.

Both these new systems should allow both large and small orders to enter the EU without any delays or extra money being paid by you.
"DDP" will be present at the bottom of your order to signify that the duties cost has been included in the order total.
 

Mike 40M

Member
Fått mitt första paket från Burlen-AMAL. Utom dom 5% i skillnad mellan svensk och engelsk moms tog DHL 125 kronor. Fördröjningen för tullklareringen blev "bara" en vecka.
 

Lasse L

Member
Beställde en del saker från RGM 27/9, totalt fakturerade RGM 103,19£ vilket blev 1 259kr. Förra veckan fick jag sms-avisering från Postnord att det var dags att betala importmomsen. Det visade sig att försändelsens id-nr inte var spårbart i Postnords system trots att det var Postnord som skickat sms-et.

Efter tre telefonsamtal till Postnord kunde jag slutligen betala importmomsen som då blev 224kr + 75kr i deklarationsavgift, totalt 299kr.

Totalkostnaden blev då (1 259kr + 299kr) 1 558kr och jag hoppas få paketet levererat i slutet på denna vecka.

För övrigt tycker jag att Postnords it-hantering gentemot kund är dåligt genomtänkt, har fyllt i försändelsens id på hemsidan, sekunden efter vid uppringning med hjälp av telefonens knappsats för att ändå bli tvungen att upprepa samma id muntligen när man slutligen får tala med en människa.
 
Top