Brages Mc-hörna del 2

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04091.JPGJa nu måste jag få till bilderna i Kb istället för Mb. Bilderna tar annars "slut" och tog lång tid att visa.

Jag börjar med den nya trenden som kanske inte är min stil men maffiga o tjusiga(?) o nån nytta är bagage lådorna som släpar i marken, tills ngn. trodde att det finns luftfjädring och höjer hojen när det skall åkas, och tacka för det, hur ska man annars komma runt en kurva i fart? Men värst är det nya(?) modet med höga styren sk. aphängare (i metervara?) dock inte på visad cykel. Sågs på Custom Bike Show nu i juni.

Bragfjord

Well-known member
8-DSC04149-001.JPG

När jag ändå är inne på ämnet, å denna från Norge, nu är dom bäst igen(?)
Nån form av konstverk är det allt med den här stilen, hoppas bara att dom funkar bra att köra.

Bragfjord

Well-known member
2-DSC04112-001.JPG

Den här är inte så dum, snyggt bygge. På denna typ/årsmodell är det betydligt lättare att byta drivremmen, man behöver inte lossa bakgaffeln, å andra sidan håller remmarna minst 10000mil. Kedja är stenålder, men det går bra att i onödan montera belt i transen på Commando.....

Bragfjord

Well-known member
04-DSC04118.JPG3-DSC04119-001.JPG

Ja vad ska man säga, skända Norton, å varför osmord kedja, och den numera trenden ingen framskärm mm.mm.
Men Ok, broms finns!

Idag 23 aug. -016 var jag på ICA o titta i tidnings stället, tar upp Allt om Mc å bläddrar, vad får jag se, ett repotage från Norrtälje träffen där denna Norton vann Caf'e klassen!!
Nu hänger jag inte med längre! Jag säger bara Vaa? Hej Kalle! Tiden är ur led, allt annat hade varit bättre!

Bragfjord

Well-known member
4-DSC04121-001.JPG

Här ser det bättre ut! Nästan snyggt Cafe' bygge, ramen känner jag inte igen, verkar vettig, luftfilter å riktiga bromsar, men så var det framsk.....

Bragfjord

Well-known member
5-DSC04128-001.JPG

Kan inte låta bli att imponeras av HD Cafe' byggen, om inte annat ser dom brutala ut och har säkert kraft i överflöd, men inte snabbast på favorit vägen där Norton bla. är överlägsen om detta är det viktigaste, men som sagt HD Cafe' är inte fel med sin utstrålning och sköna motorgång.

Bragfjord

Well-known member
12-DSC04130.JPG6-DSC04132-001.JPG

Hej Kalle! Detta bjöds också i Norrtälje Showen! Verkligen vågade Proffs-hopp som publiken uppskattade!
All heder åt Norrtälje Twin Club som varje år bjuder oss hojåkare detta Mc evenemang!
Inget stök eller bråk bara Mc- intresserade människor. Tack för det!

Bragfjord

Well-known member
1-DSC03892.JPG[attachment=0]1-DSC03892.JPG

Vad är det här? Jo "Bröderna Bäver" , en ynnest att känna för deras skicklighet, som också hjälpt mig med svavn. fräsn. o div. verktyg o konstruktioner både till min bilverkstad o hobby (Mc)
Här ett par fantastiska ångmaskiner i mini format som dom tillverkar det mesta själva, t.o.m. de små skruvarna å muttrar!
De är ingen ide' att försöka själv o svarva el. fräsa, dom gör det bättre!

Bifogat

• 2-1-DSC03895.JPG
    2-1-DSC03895.JPG
    136.5 KB · Visningar: 11,836

Bragfjord

Well-known member
1-DSC03953.JPG

Här en sann-Mc- entusiast, 3st Goldstar, G50, Manx, HDracer, 3cyl. Rob North Racer och en massa Ducati o annat.

Åker ståndsmässigt i Ferrari F430 o värsting "Audi" numera då han har besvär med kroppen, men förr var han med å drog med oss grabbar här i Roslagen, detta från Södertälje där han bor, vi träffades tid. förmiddag i Vaxholm då hade han ofta med ngr. Mc-kompisar, alla på Ducati (nästan) sedan kaffefrukosten var avklarad vidare genom Roslagen (som är svårslagen) på av mig funna Mc-vägar till slutmålet Grisslehamn o Singö där räkmacka väntar, förut var det strömmings macka men det var för bra så ägaren fick inte vara kvar, jante-lagen gjorde sig påmind, (konkurent?)
Mittbilden, är en racer HD som jag själv blev vittne till under tävling i Linköping där denna HD hade en hård kamp med en Robb-North Traja/BSA 3cyl, dom var överlägsna o växlade ledning genom hela loppet som HDn vann! Mot en snabb Robb-North! Man trodde inte sina ögon! Racing var det!

Bifogat

• 2-DSC03948.JPG
    2-DSC03948.JPG
    135.9 KB · Visningar: 11,836
  • 09-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 013.JPG
    09-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 013.JPG
    104 KB · Visningar: 10,522

Bragfjord

Well-known member
2-DSC03426.JPG

Här en av Norton-Anders fina cyklar, 600 tror jag, och han använder dom!
Han är av den lyckliga årgången då Engelska cyklar var som populärast, av det han berättar så åktes det så det stod härliga till och av detta blev ngr. duktiga tävlingsåkare. Intressant att höra honom berätta om alla dragningar, bla. en ovanlig insident då första killen körde på en grävling så han vurpade, utan större skada (?) En bilist stannade för att klubba grävlingen som var skadad men då hoppade denna upp o bet bilisten i armen så att han fick åka till sjukan! Ridå...

Bragfjord

Well-known member
1-DSC03444.JPG

Man blir inte oberörd av en fin jänkare, en otrolig fin bilkultur som inte kommer igen, men många renoverar o snyggar till för att bevara dessa godingar. Här en Cheva som jag tycker mycket lyckad modell i klass med de finaste.
Sånt här ses på Nifsta/Gottröra på torsdagar!

Bragfjord

Well-known member
2-DSC02980.JPG

Åter till ordningen, Mc var det. Ja här är en av mina mest uppskattade favoriter, AJS el. Matchless 650cc för den fina o snygga motorn mm. och trevlig att köra! Kan inte jämföras med Commandon som är modernare, men de tid. Engelska cyklarna får en match trots en dålig frambroms, men de hade dom andra också!

14/10 -016
Ang. motorn, som är ngt utöver de vanliga engelska konstruktionerna. 3 lag. vevaxel, sep. cyl. o toppar, dubbla oljepumpar, bara kugghjul i reg. sidan som är tyst p.g.a. oljepumparna dämpar, inbyggt oljefilter! Dubbla kammar, excenter just. av ventilspel, avgasrören är bara inskjutna i topparna men funkar, min erfarenhet gäller 650 mod. o det var en trevlig bekantskap! Se det snygga luftfiltret! (ej org. ?)
V-låd kan vi, AMC som är Ok men transen kan inte jämföras med Commandon som är överlägsen, utan det är vanlig std. med enkelkedja, vilket räcker om bara olja finns. Men transkåpan.... med alla skruvar, det var väl nu ordet gängsallad kom till å inte var den tät för det(?)
Där är Commandon ett skolexempel med sin fina transmission o tät dessutom!
Royal Einfield är också en påkostad konstruktion som jag inte vet så mycket om, men verkar intressant, den kallades i reklamen för motorcyklarnas Rolls-Royce!

Bragfjord

Well-known member
4-DSC02937.JPG

Silverpil var det! Sådan hade jag som 16åring, de var en spännande tid kommen från en Rex moped, nu gick det undan!
175cc 75kg flyttar på sig, naturligtvis blev det Flink-topp o effektdämpare! Men framgaffeln var för svag vilket jag fick testa i en grop i lösgruset flygande över styret då gaffeln böjde sig så framhjulet låste sig mot ramröret!
Menpå den tiden låg bilar o gamla Mc på soptippar, bara plocka, jag hittade en gammal Norton med riktig teleskop gaffel som jag snyggade till och mont. Sen var det bara å gasa igen! Kul cykel.

Bragfjord

Well-known member
1-000002-001.JPG

Långåkar Åke kom en dag med sin trogna R60, men helt ombyggd! Nu helt plötsligt till Cafe' cykel med halvkåpa och Norton gaffel!
Och titta på avg. rörsdragningen, bra Åke!

Bragfjord

Well-known member
1-000009-001.JPG

Bertil som flyttade till USA, här på en Interstate vid mitt hyrda garage för länge sen, med ny kamaxel, inga släpvagnar här, han kör hem i halkan! Före denna hade han både Honda 750 o Kawa 900 men sedan trogen Norton, nu i USA 750 Roadster.
Även hans kompis (Hasse) på den tiden hade ägt 900 Kawa men återvände till Norton. Minns en gång när jag var hemma hos Hasse som var
en av dom riktiga knuttarna som även var bäst på grus(!) och väntade, så sa hans far, att nu när han återgått till Commando (850) jublar han! Sug åt Er!

"Kolla back-lyktan på min 304"

Bragfjord

Well-known member
2-000003-001.JPG

Laverda, den älskade, snacka om maskin vilket hörs genom dom öppna dämparna, ståpäls alltså, Porsche liknande ljud....
Bra halvkåpa fin vägmaskin med komfort, över 90 hk räcker, och bromsar av bästa sort, en cykel man mår bra av.

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04703.JPG5-DSC04671.JPGVar på Nifsta å visade Commandon på släpet då jag inte längre kan köra sporthoj pga. skadat h-ben. Men det här är min favorit Norton!
Efter många års åkande o ombyggnader är den nu som jag vill ha en potent Cafe' Racer! Den köptes ny -69 som Fast Back men ändrades omg. till
en mans cykel för fortkörning, det var då jag blev varse/besviken på den dubbel-nockade frambromsen så -71 blev det Dunstalls fina skivbromskit och
även 810cc! Då blev cykeln en riktig dräpare för sin tid och jag trivdes! Men även idag är den svårslagen på favoritvägen, tror jag......
Men många dragningar har det varit och en del avåkningar där jag förstått att Commandons ram inte tål detta som tex. Featherbed gör, så den är inne på sin tredje ram nu. Den första som var den skandal-lösa med fel förstärkning av styrhuvudet som då inte tålde mycket utan vek sig för minsta "krock"
Men det hade nog inte hjälpt med den senare ramen nu med ett undre ramrör till styrhuvudet, då jag körde in i en bil bakifrån så den i sin tur körde in
i bilen framför, förarna såg nåt rött komma farande över, det var jag....... men oskadd.
Ja det gör ont att inte kunna köra den idag, preparerad och med halvkåpa, trimmad motor, bra broms, hög 1a, tätstegad, med hög utväxling, bra nedläggningvinkel mm.
Den var tänkt för ban racing från början, men jag ville inte riskera cykeln å tyckte nog att den var för fin för detta så det blev annat ändå att köra med, å andra sidan skrotade jag som street-fighter rätt bra istället....... (Nej det är fel att kalla mig street-fighter, jag kör inte i stan eller dylikt, kommer rödlyse har jag kört fel, nej Cafe'-åkare stämmer bättre, ut på favorit vägen!)

Bifogat

• 3-DSC04701.JPG
    3-DSC04701.JPG
    149.6 KB · Visningar: 10,883

Bragfjord

Well-known member
05-DSC04294.JPG

Var på Surahammars Mc museum i samband med resa till Hälsingland och hittade detta Cafe'- Norton-bygge som inte var så dumt, tyvärr var motorn inte mer än på 23hk vilket renderar den till India-Einfeld klassen, alltså ligger i vägen (författarens kommentar)
Såg ingen 2cyl Norton, men mycket annat sevärt.