boyer tändning Hjälp!!!!

Freddy21

New member
Tjena skulle tävla idag. Sidvagnscross med vår commando 960 74.
Vi kopplade som boyer visar att man ska koppla men då blir den svårstartad som fan. Sen körde vi två varv pang så baksmäller den och dör. Okej vi låter den bli kall. Pang så startar den.. Okej. Heat 2 Vi ändrade om någon kabel till spolarna pang så startar den på första. Men går på en cylinder och sen började den gå på två. Kör två varv samma jävla sak händer. Den blir varm smäller till så luftfilter börjar brinna och så dör den. Vad fan är fel:(

Hans Jönsson

Active member
Hej
Vad har du för tändspolar? 6 eller 12volt eller en dubbelspole 12 volt?
En viktig sak är att motståndet mellan + till - på spolarna är över 3 ohm
12 volts spolar som parallelkoplas kommer rysligt närma 3 ohm, under 3 ohm bränner man sönder styrboxen.
Hur är det med batteriet? det måste leverera 12 volt+ under 11 volt börjar Bojer spöka som beskrivet.
Mvh/ Hans

Freddy21

New member
Hans Jönsson skrev:
Hej
Vad har du för tändspolar? 6 eller 12volt eller en dubbelspole 12 volt?
En viktig sak är att motståndet mellan + till - på spolarna är över 3 ohm
12 volts spolar som parallelkoplas kommer rysligt närma 3 ohm, under 3 ohm bränner man sönder styrboxen.
Hur är det med batteriet? det måste leverera 12 volt+ under 11 volt börjar Bojer spöka som beskrivet.
Mvh/ Hans

6 volts spolar kör vi med som omvandlas till 12v
Batteriet är 12 volts.

Kim

Administrator
Det Hans menar, mät batterispänningen med en multimeter med motorn igång och se vad det står på multimetern, det kan vara nåt som drar ner spänningen till under 12v och det är inget bra i samband med boyer som jag förstått det.

Freddy21

New member
Kim skrev:
Det Hans menar, mät batterispänningen med en multimeter med motorn igång och se vad det står på multimetern, det kan vara nåt som drar ner spänningen till under 12v och det är inget bra i samband med boyer som jag förstått det.

Ja jag får göra det. När jag ska ta ut dödaren så smäller det till som fan. Och de ska de ju bara göra när man sätter dit den. Och nu sista gången vi startade så gick den bara på en cylinder men så hetsade vi stiftet sen gick den men vi kom bara ett varv

krister

Member
Hej
en fråga har du lust att testa Runtronik CDI-tändning ? då klarar du nog en halvtimmes körning på ett enkelt ficklampsbatteri ,det drar typ 200 millivolt vid 8 tusen varv och du slipper tändspolarna

Krister

Freddy21

New member
krister skrev:
Hej
en fråga har du lust att testa Runtronik CDI-tändning ? då klarar du nog en halvtimmes körning på ett enkelt ficklampsbatteri ,det drar typ 200 millivolt vid 8 tusen varv och du slipper tändspolarna

Krister

Och det fungerar på en Norton commando 850 upp borrad till 960?
1974 års modell. ? Låter ju verkligen bra.

krister

Member
Hej
det är från början framtaget till modellflyg ,därav ett pytte vikt och verkligen snålt på ström,det blir att slöjda lite grann men inget svårt jobb sen är det bara att se till at kapsla den vattentät ,min Commando gick som en dröm med det systemet

Några länkar:
http://forum.ozvmx.com/index.php?action=profile;u=32;area=showposts

det som jag höll på med :
http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=642&highlight=runtronik

Jag har lite grejer kvar från det exprimentet om du är intreserad och kan få tag på ny modermodul så skickar jag det till dig , jag skall bara kola vad jag har kvar
Hälsn
Krister

Freddy21

New member
krister skrev:
Hej
det är från början framtaget till modellflyg ,därav ett pytte vikt och verkligen snålt på ström,det blir att slöjda lite grann men inget svårt jobb sen är det bara att se till at kapsla den vattentät ,min Commando gick som en dröm med det systemet

Några länkar:
http://forum.ozvmx.com/index.php?action=profile;u=32;area=showposts

det som jag höll på med :
http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=642&highlight=runtronik

Jag har lite grejer kvar från det exprimentet om du är intreserad och kan få tag på ny modermodul så skickar jag det till dig , jag skall bara kola vad jag har kvar
Hälsn
Krister

Denna vi kör går ju på en crossbana då det är lerigt och mycket vatten ibland. Vi har funderat på att testa tri spark med.

krister

Member
Hej

Flåt glömde adressen

RUNTRONIC is a registered trademark, owned by
Modeller & Elektronik AB, Karshult 5, 33291 GisLaved, Sweden

jag vet inte hur aktuellt detta är

http://www.gulex.se/firmainfo/ab_modeller_og_elektronik/931126257650.htm

Freddy21

New member
Det va vatten inne i brytar huset är det därför den har betett sig så illa och dött efter ett tag och bara ggått på en cylinder och smällt och haft sig?

Hans Jönsson

Active member
Hej
1 Har motorn gått bra från början?

2 Du sa att det var 6 volts spolar i så fall skall de ligga i serie med varanra (om du har ett orginal eller likvärdigt motstånd innan spolarna och de sedan ligger paralelt skippa det) alltså +( spole- till + spole )-

När du torkat tort och rent tändgivarna och motorn fortsätter bära sig åt är nog tändboxen körd.

Kim dett är en sidvangscross vi pratar om det behövs ingen generater för att köra bana ett par timmar då batteriet endast förser tändningen med ström. Under förutsättning att batteriet är ok och nyladdat :D
Mvh/ Hans

Kim

Administrator
Jo fast boyer drar ju ström med, skulle tro att batterispänningen går ner under 12 volt ganska snabbt, jag tror det är det som är felet hur som helst. Men att mäta är att veta, skulle vara intressant vad spänningen ligger på under drift.

krister

Member
Hej
risken är att du får ha batterier som överstiger vikten av en generator med boyer eller tri-spark ombord kolla in lite om CDI tändning som bygger på spänning istället för ström och du slipper tändspolarna samt att du får tändningen direkt på vevaxeln, en rob north BSA trepip går med Runtronik i classic racing och har ett litet laddningsbart batteripack på en decimeter som räcker för en timmes körning .Det bör finnas CDI-system från andra mc som med lite slöjda kan modifieras att passa en Norton

Krister