Boyer Powerbox

Robban

Member
Hej
Någon som har erfarenheter av Boyers magiska box?
Använder en själv (inget batteri och Boyers elektroniska tändning), och hojen startar fint, men när jag ska tända lyset dör hojen. Kan det vara så enkelt att jag kortsluter systemet när jag slår på lyset?
Robban
 

Per G

New member
Det skulle ju kunna vara så att alternatorn inte ger tiillräckligt med lyset på och du har ju inget batteri som kan hjälpa till.
Om du varvar (dvs får mera laddning) dör den då också?

/Per
 

Robban

Member
Ja, även med högre varvtal dör den tvärt.
Till saken hör att jag tidigare, med en annan powerbox med s.k. lighting delay, samma alternator, fått den att fungera problemfritt.
 

Per G

New member
Boyer tändningen klara väl inte av spänningsfall vidare bra och med tanke på att (om du inte har ljusrelä) krämen till lyset går runt en del ut på styret till omkopplaren osv så finns det väl en klar risk för spänningsfall.
När det gäller elektronik så brukar Lasse Hoffman vara rätt person att fråga så jag skulle nog prova att kontakta honom.

/Per
 

Lars Hoffmann

New member
Hejsan,
Detta är ett kärt ämne som klyver skaran av anhängare.
Själv är jag obotlig elektroniknisse, svag för brittiska järn.
Tyvärr har min kvalitétstid begränsats efter ett byte till nytt jobb, det är ju något man väljer själv till viss del så jag ska väl inte beklaga mej, men finner ändå att jag gärna vill kasta mej in i detta ämne eftersom jag så smickrande blev omnämd......
ja,vad kan det vara, själv så skulle jag ansluta ett spännings aggregat till hojen för att se om lampor fungerar som de ska, om hojen är orginal så ska du ansluta plus till ram och minus lämpligen till likriktarens minus.
Själv står jag fast vid att om du har en gammal selenlikriktare, byt då till en kisellikriktare ifrån ELFA eller Clas Ohlson, de har 20 Amp:s block.
Har du inget spänningsaggregat kan du ta en batteriladdare men tänk då för guds skull på att koppla bort ditt Boyersystem först.
Det är så att en normal gammal batteriladdare inte har någon inbyggd "glättning" (kondensator) och jag kan inte garantera att Boyersystemet tål den överlagrade brumspänning som då kommer in i systemet.
För övrigt är det just så som alla säger att boyersystemet är mycket kräset och vill ha all batterikapacitet som finns tillgänglig och helst lite till. Själv har jag t.o.m. sett system som inte tål att det finns vissa typer av vanliga "bilreläer" i systemet,då vissa typer av dessa kastar ur sig extrema spikar/transienter vid både till och frånslag.

Nartuligtvis kan du också ansluta ett batteri till ditt system, och då behöver du naturligtvis inte koppla ur Boyersystemet, glöm bara inte att säkra av med en 16Amp. säkring (räcker för att driva all belysning).

Om du vet att allt fungerar och har tillgång till en spänningsmätare så bör du koppla in den och mäta spänning mellan olika varvtal, i tomgång kan du ha runt 11 Volt vid 2000 rpm bör du ha runt 12-13 Volt, detta är cirka siffror om du mäter utan batteri.

Vet ju inte vilken typ av stator just din generator har, om den är 2-fas (120 Watt) eller 3-fas (180 Watt), Du kan ju om du har en typ 3-fas ha tappat en fas också, mät då resistans vid anslutningarna på likriktaren.
Det ska vara jämn resistans mellan lindningarna och då också lågohmigt.
Skulle tro att utan att ta i så kommer du att närmast mäta kortlsutning mellan lindningarna om allt är OK.

Lycka Till!
Hoppas du fick någon hjälp i ditt letande.
//Lasse
 

Nortti

New member
Hej Lars, menar du att batteriet inte klarar av att glätta spänningen (tillräckligt) från en batteriladdare, det borde ju fungera som en stor kondensator, eller?

Det där blev ju lite intressant, jag får koppla upp en laddare ett batteri och oscilloskop och kolla hur det ser ut :idea:

PS fick du mitt PM ang. regulatorn?
 

Lars Hoffmann

New member
Jodå om man har ett batteri i sitt system så är det inga problem och då glättar batteriet den överlagrade brumspänningen som en stor kondensator men, jag uppfattade det som att just detta system inte hade något batteri.

Jodå jag fick ditt mail om att du visade intresse för ett alternativ till Zenerdioden, ett av de få som visat något intresse alls.
Jag har tänkt mycket på hur man ska lösa detta utan att bränna bort energin i formav värme. men har just nu i livet lite svårt med kvalitétstid.
Hur som lovar jag återkomma när jag löst detta på smartaste och mest kostnadseffektiva sätt. Man kan utan vidare skaffa sig en switchad elektronik ifrån t.ex. "Mascott" som löser detta eller köpa sig en regulator till en solpanel men själv tycker jag de kostar mer än de smakar i jämnförelse med en zenerdiod, ca:1500-2000 kr.

Lovar att återkomma när jag fått lite egen tid i mitt elektroniklab.

//Lasse
 

Robban

Member
Hej och tack för alla bra tips. Nu visade sig att det var något så enkelt som kortis i hel- och halvljusomkopplaren. Ny omkopplare införskaffas imorgon och sen hoppas jag att solen fortsätter skina så man kan ta sig en svängom
Robban
 
Top