Bensinen löser upp glasfibertankarna.

tr5

New member
Jag har hört att det förekommer problem med att bensinen och/eller dess tillsatser går genom glasfibertankar och löser upp lacken.

Senast i lördags, på Larssons runda, pratade jag med en Commandopilot om detta. Det visade sig att han alltid kör på 95 oktan och drabbats av böldpest på tanken.

Bensinbolagen blandar i 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen. Åtminstone gör Shell, Statoil och OKQ8 det. Man kan gå in på bolagens hemsidor och leta fram produktdatablad på bensinen och läsa.

Jag tror, utan att veta, att det är etanolen som är värst och har av den anledningen valt högre oktantal till Commandon.

Någon som vet mer om detta?
 
A

Anonymous

Guest
Hej,

Jag vet (läste i MCM) att Buell hade samma problem för ett par år sen. Enligt Buell var det ångor som trängde igenm så dem bytt/förbättrade tank luftning. Kan det vara något för commandos?

/Kyle
 

camenius

Well-known member
I det kommande numret av Nortonisten så benar jag (nåja, inte jag själv, utan en plastexpert som jag intervjuat) ut en del av just detta med bensin och plast/glasfiber.
Kommer i era lådor i starten av december, numret är i alla fall klart nu i mitten av november.
/Lasse
 
A

Anonymous

Guest
Tjena jag gör ett försök med att en kompis bakade in min dunstall tank i kolfiber och någon annan plast, vi får se om det funkar, den blev jävligt styv i allafall.
 
Top