Belt?

camenius

Well-known member
Jag tänker sätta på en belt på en av mina Dominatorer, troligen på Atlasen.

Söker därför en diskussion/erfarenheter av just belt, vilket också så småningom ska redovisas i vår medlemstidning.

Det är idag (liten) prisskillnad mellan belt från Mick Hemmings, Norvil och Tony H. Skillnader? Erfarenheter? :shock: Eller har du helt avstått från belt av någon anledning? Berätta... I mina ögon är just transmissionen Dominatorns svaga punkt för oss som gillar att köra långt och länge.
 
Jag kör med belt från Norvil på min Commando. Är väl inget fel direkt på Commandons triplexkedja men jag tycker helt klart att remmen mjukar upp transmissionen. Dessutom eliminerar man ju ett potentiellt oljeläckage. (Särskilt på Dominatorns/Atlasens värdelösa plåtkåpa.) Slirande koppling är också ett minne blott. Jag har borrat små hål i transkåpan framme vid alternatorn och satt nät istället för inspektionskåporna för att ge alternatorn lite luftkylning.

Jag har strippat tandremmen en gång på fem år. Skulle jag ut på långtur genom Europa skulle jag nog packa ner en reservrem i bagaget.

Jag har ingen egen erfarenhet av någon eventuell kvalitetsskillnad mellan de olika fabrikaten. Jag minns dock en tråd, om det var på Britbike.com eller på engelska Nortonklubbens forum skall jag låta vara osagt, som handlade om Tony Haywards remmar. Han påstod att hans egna remmar var de absolut bästa och att de skulle gå i olja. Tyvärr höll de tydligen inte vad de lovade och han erhöll rätt så svidande kritik.
 
A

Anonymous

Guest
Hej hopp. Jag fick idag mitt beltkit från Steve Maney... Snygga prylar.

CC motor - låda är 275 mm på min hoj. Remmen verkar vara för lång???
 

Robban

Member
Hej.
Har erfarenhet från Maneys och Bob Newbys kopplingar/belt. Newbys är ju lite dyrare än de flesta, men samtidigt betydligt lättare och otroligt bra. Maney och flera andra använder sig ju av Commandons kopplingscentrum, lameller och fjäder och blir därför billigare och kanske också enklare att hantera/justera för någon som är van vid just Commandons koppling.
När det gäller remspänningen så ska man ha den lösare än man först tror.
Ett enkelt sätt att kolla remspänningen är att man med remmen på plats, utan att ta i, ska kunna vrida remmen 90 grader på lösaste stället. (Förstår ni?)
Ju lösare man har remmen spänd desto snällare är man mot axlar, lager mm. (Och dessutom slösar du inte motoreffekt på att göra värme.)
Remma på
Robban
 
A

Anonymous

Guest
Ok. Tackar. Ska se hur det blir med spänsten när jag satt dit allt som det ska....
 

Nortti

New member
Någon som har erfarenhet av RGM's Belt Drive.
Den är ju relativt billig, men får man problem?
 

AndersA

Member
Håller på att pyssla med en RGM-belt just nu. Anodiseringen ser jämn och snygg ut och passningen och centreringen är bra. Dock har inte den som fräst splinesspåren i kopplingscentrum tänkt på att anodiseringen bygger en smula med följden att det är _mycket_ trögt att få den på axeln. Tandrem i uretan med AT10 profil, kapslat lager i centrum. Om den håller att köra med återstår att se.
 

tr5

New member
Robban skrev:
Newbys är ju lite dyrare än de flesta, men samtidigt betydligt lättare och otroligt bra.
Grejerna ser onekligen snygga ut. Det finns inte så mycket information på hans hemsida, så jag provar med att fråga dig Robban.
Vad använder han t.ex för lameller? finns de att få tag i om man lyckas slita ner en omgång?
Är kopplingsstången tätad eller är det så att Norvils o-ringade mutter passar på Newbys centrum? Min låda släpper en hel del olja den vägen.


commando_belt.jpg
 

tr5

New member
Ibland är verkligheten snabbare än t. o. m vårt forum!! :shock:

Jag fick svaren från Bob Newby med vändande post.

2/. I can supply you with a pushrod kit incorporating a seal, included in the price i
quoted you. This of a simpler design than the Norvil type (that i was supplying 20 years
ago and they copied)
3/. Friction plates are made by Surflex and are the same size as the std Manx Norton,
Domi, Atlas type. They are alloy with bonded covering.(spares are £9 each) Attached photo
shows the smaller 4 plate assy. I quoted you for the larger 5 plate clutch.
Best regards,
Bob.

12_DSCF0194_1.jpg
 

Robban

Member
Hej Peter
Mina erfarenheter av Newbys kopplingar är enbart positiva. Jag har också positiva erfarenheter av hans s.k. kit för att inte spilla ut växellådsolja. Det funkar bra, även om du enkelt kan tillverka det själv. I stället för en lång tryckstång kapar du själv till två lagom långa bitar i 6 mm rostfri stång (eller om du vill vara mer brittisk, 1/4 " stång). Mellan dessa tryckstänger lägger du en 6 mm rulle eller kula. Dessutom skär du ett spår i den ena stången och stoppar dit en o-ring. KLART!
Jag har hört att hans lameller går att ersätta utan modifiering med lameller från en väldigt vanlig speedwaykoppling, (NEB tror jag, de finns hos www.gerhardssonsmotor.se) men enligt min mening håller dom väldigt länge.
Lycka till
Robban
P.S. Bob Newby tillverkar också belthjul i alla tänkbara storlekar. Bra för er som har problem med att hitta en lämplig remlängd.
 
A

Anonymous

Guest
Tjenare! :D
På Newbys kopplingar (beltkit) är tryckplattan och dreven oftast stämplade med just "NEB", dvs Newby tillverkar troligtvis även beltsatserna till spedwayåkarna också... 8) ....
Båda mina kopplingar från Newby har dessa stämplingar.
Ha'de', kör så' de' ryker, mvh Magnus
 

tr5

New member
Robban skrev:
När det gäller remspänningen så ska man ha den lösare än man först tror.
Ett enkelt sätt att kolla remspänningen är att man med remmen på plats, utan att ta i, ska kunna vrida remmen 90 grader på lösaste stället. (Förstår ni?)
Ju lösare man har remmen spänd desto snällare är man mot axlar, lager mm. (Och dessutom slösar du inte motoreffekt på att göra värme.)
Remma på
Robban

Nu har jag investerat i en belt från Bob Newby. Hade jag inte läst Robbans råd hade jag nog inte förmått mig att följa monteringsanvisningarna utan dragit åt lite extra "för säkerhets skull".
Att kunna vrida remmen 90 grader och 20-25 mm spel på remmen känns som om den väldigt lätt skulle hoppa över. De första 25 milen av friskt gasande har dock gått utmärkt :mrgreen: Iallafall med avseende på belten. Jordfel i strålkastarhuset, tömt batteri och därmed strejkande Boyer kan knappast skyllas på belten. :wink:
Hojen blev mekaniskt rätt mycket tystare och känns mer solid i acc. och motorbroms.
 

Per G

New member
Det där med belt ser ju riktigt coolt ut :D

Att lösare spänd primärdrivning skulle spara på lager och axlar känns något tveksamt. Borde det inte vara så att man ska ha en bra "balans" mellan spänningen på primär- och sekundär-kedjan så att man skonar huvudaxelns lager och sleeve gear bussningen?
Detta är inget påstående från min sida utan mera en fundering kring hur det fungerar. Hoppas att någon kan förklara??

/Per
 

Robban

Member
Du har helt rätt Per. Att jag skrev som jag gjorde berodde antagligen på att jag blev "övertydlig" eftersom jag sett en del hojar med alldeles för tajta remmar (mig själv inberäknad). Ytterligare en sak att tänka på för er som "bygger själv" i detta sammanhang är att försöka få så lite vinkel som möjligt mellan draget i primärdrivningen och draget i sekundärdrivningen både ur effektsynpunkt och hållbarhetssynpunkt.
 

Per G

New member
Hej Robban!
Jag har ju inte belt på min cykel utan förlitar mig på triplexkedjan.

Har märkt att det gör stor skillnad på hur spänd primären är, för spänd så blir det knepigt att hitta friläget och för slakt så skrammlar det. När man hittar rätt slack så är det lätt att hitta friläget men forfarande relativt tyst under primärkåpan. Sekundärkedjan är ju lättare att justera men för spänd eller slak sekundärkedja är nog inte alls bra för lådan.

Per
 
Top