Balansfaktor Atlas 1967

cshe

New member
En totalrenovering medför att jag byter kolvar i min Atlas. De nya kolvarna kommer från RGM och är av Powermaxtyp från JCC, förpackad i en snygg förseglad Hepolite kartong. Inget fel på dem, men de väger ca 25 g mindre än de gamla AE-kolvar, och det gör att jag måste antagligen balansera om vevaxeln.
Båda de nya och de gamla kolvarna är av den platta Commando-typen och ger väl 8.9:1 i komp.
Jag har svårt att hitta pålitlig data om balansfaktorn. Paul Dunstall uppger 84% for Atlas 750 i Featherbed ram, men han berättar inte om det är vått eller torrt, inte heller om det är tävling eller cruising som avses. Rimligtvis spelar den för Atlas höga kompen också roll.
Om jag läser trådarna på Access Norton får jag intrycket att många använder ca 72% om man balanserar vått och 84% om det är torrt. Det verkar rått mystiskt, eftersom balansfaktorn avser den bråkdel av den reciprocerande tyngden som ska balanseras ut. Dvs. kolv, ringar, bult och lilländan. Det är inte där oljan finns! Oljan finns ju i den roterande tyngden, och det ska alltid balanseras ut till 100%.
Finns det någon motorguru inom klubben som har facit på allt det här?
 

Robban

Member
Ja, inte är jag någon motorguru, men jag har haft en 750 motor och en 850 motor stelt monterade i en featherbed ram. Båda var balanserade till 84 % (torra). De fungerade utmärkt, både på landsväg och bana.
 

camenius

Well-known member
Minns jag rätt sökte du (likt mig själv) någon som kan vatten-eller glasblästra motorer, exempelvis cylindrarna? I så fall ramlade ett sådant tips in i mitt fb-flöde, jag vill tipsa dig om.
Förtaget heter Bålsta vattenpolering. Sök på balstavattenpolering.se
 

cshe

New member
Bra tips, tack!!! Har ringt och pratat med honom. En MC-kille som kom på idén att starta själv i Sverige efter engelskt mönster. Ska förmodligen dit på måndag, det är främst insidorna av vevhushalvorna som har oljekokslagringar. Jag rapporterar.
 

camenius

Well-known member
Toppen. Ska själv dit när jag drar igång min renoveringen av en Interceptor i höst. Blir intressant att hörs dina erfarenheter. Ser mycket seriöst ut på hemsidan.
 

cshe

New member
Jag har "råkat" få god kontakt med och vägledning av P-O i Eskilstuna. Kan inte bli annat än seriöst. :D
 
Top