En totalrenovering medför att jag byter kolvar i min Atlas. De nya kolvarna kommer från RGM och är av Powermaxtyp från JCC, förpackad i en snygg förseglad Hepolite kartong. Inget fel på dem, men de väger ca 25 g mindre än de gamla AE-kolvar, och det gör att jag måste antagligen balansera om vevaxeln.
Båda de nya och de gamla kolvarna är av den platta Commando-typen och ger väl 8.9:1 i komp.
Jag har svårt att hitta pålitlig data om balansfaktorn. Paul Dunstall uppger 84% for Atlas 750 i Featherbed ram, men han berättar inte om det är vått eller torrt, inte heller om det är tävling eller cruising som avses. Rimligtvis spelar den för Atlas höga kompen också roll.
Om jag läser trådarna på Access Norton får jag intrycket att många använder ca 72% om man balanserar vått och 84% om det är torrt. Det verkar rått mystiskt, eftersom balansfaktorn avser den bråkdel av den reciprocerande tyngden som ska balanseras ut. Dvs. kolv, ringar, bult och lilländan. Det är inte där oljan finns! Oljan finns ju i den roterande tyngden, och det ska alltid balanseras ut till 100%.
Finns det någon motorguru inom klubben som har facit på allt det här?
Båda de nya och de gamla kolvarna är av den platta Commando-typen och ger väl 8.9:1 i komp.
Jag har svårt att hitta pålitlig data om balansfaktorn. Paul Dunstall uppger 84% for Atlas 750 i Featherbed ram, men han berättar inte om det är vått eller torrt, inte heller om det är tävling eller cruising som avses. Rimligtvis spelar den för Atlas höga kompen också roll.
Om jag läser trådarna på Access Norton får jag intrycket att många använder ca 72% om man balanserar vått och 84% om det är torrt. Det verkar rått mystiskt, eftersom balansfaktorn avser den bråkdel av den reciprocerande tyngden som ska balanseras ut. Dvs. kolv, ringar, bult och lilländan. Det är inte där oljan finns! Oljan finns ju i den roterande tyngden, och det ska alltid balanseras ut till 100%.
Finns det någon motorguru inom klubben som har facit på allt det här?