Bättre kopplingsvajer

Per G

New member
Plockade isär, kollade och tvättade kopplingen samt bytte kopllingsvajer till en Norton Andover 06-6476 som skulle vara rätt enligt Basmotor.
I jämförelse med den gamla trötta vajern så var den här klart kortare och räckte med nöd och näppe. Dessutom var höljet mycket tjockt!

Oljade in vajern ordentligt innan montering och kopplings-stacken låg på nymått och fyllde ut väldigt nära låsringen så det borde ha blivit en mjuk lätt koppling men den blev en riktig brottarmodell istället :(
Antar att det beror på vajern?

Någon som vet var man kan handla en teflonvajer, Venhill eller liknande?

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Det ordnar sig, RGM säljer Venhill vajrar och det är en ny kopplingsvajer på väg från England.

Hoppas att det hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra för att få en mer lättjobbad koppling?

/Per
 

Per G

New member
Håller på och plockar med dragningen av kopplingsvajern men jag blir inte riktigt klok på vilken väg som är den bästa. Såg på någon annat forum att det ska finnas en ritning "clutch cable routing drawing" men jag har inte lyckats hitta den :(

Någon som har ideer kring detta?
Jag har black box luftburken som gör det hela något krångligare.

/Per
 

Per G

New member
Hittade ritningen för kabeldragningen, finns i INOA Tech Digest 2-16.
Drog enligt denna ritning, runt styrhuvudet och bakåt längs ramen (på gashandtagssidan). Blev bra och kopplingen känns lättare nu.

/Per
 
Top