Avon AM26 Roadrider 100/90 - 19

Kim

Administrator
Tjena!
Precis bytt bakdäck på Commandon, blev ett Avon Roadrider. Den korta sväng på en halvmil som jag tog efter bytet så känns hojen som en helt annan hoj, helt underbart, ska hårdtesta lite mer till årsmötet så får vi se om jag är lika nöjd då! :)

Med vänlig hälsning, Kim
 

pojen

Member
Jag kan definitivt instämma i detta och är nu inne på andra säsongen med Avon Roadrider som bakdäck. Skillnaden är så pass stor att jag inte skulle kunna tänka mig att gå tillbaka till Dunlop K81 som man var så nöjd med tidigare.

32_DSCN1968_2.jpg


Yttermått och liknande är mycket lika Dunlop och jag tycker att däcket ser helt rätt ut på en Commando som ju var dåtidens ultimata sporthoj!
 

Kim

Administrator
Mitt TT100 var helt värdelöst, det var plattslitet och har aldrig rikigt känts bra tyvärr.

Känns lite föråldrat att köra med "gamla" däckkonstruktioner när det finns nya modernare alternativ.

Och jag håller med om att det är snyggt med moderna däck på en gammal hoj, hade Dunlop GT501 på min Kawasaki H2 som jag hade förut och det såg helt brutalt ut.

Jag blev så nöjd så jag har även beställt ett framhjul av samma sort fast 90/90-19 istället.. :) Tydligen så ska dom vara riktigt bra i våt väglag med!
 
Har kört med Avon Roadrunners sedan andra halvan av 1990-talet. Begriper uppriktigt sagt inte hur folk envist har framhärdat med ribbdäck och fyrkantiga TT100 så länge...

På Dominatorn har jag Dunlop Arrowmax. Gammal tråd: http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=164&highlight=dunlop
 

Kim

Administrator
Jag körde med dom däcken som satt på knarren när jag köpte och jag har aldrig riktigt kunnat ta en kurva redigt med Commandon, det har liksom känts lite snuskigt. Man har ju hört att Commandon ska ha så fantastiska vägegenskaper.

Jag har hela tiden trott att det är nåt med cykeln, konstaterade vid en närmare titt att bakdäcket var nästintill platt, inte ens min nortonkompis vill åka på det(då är det bra dåligt så jag ser fram emot att få slita lite på detta däck i sommar.

Nästa vecka ska jag montera nya framdäcket med, kollade lite på däcket och tydligen skall man vända mönstret åt andra hållet när man frontmonterar däcket, varför är det så?
 

krister

Member
Hej
När du fått Roadrunner både fram och bak kommer du att känna hur bra Commandon verkligen kan vara , jag har 120-90-18 bak och det är nog i bredaste laget så vid nästa byte blir det 110 istället , i framänden har jag 90-90-19 som fungerar utmärkt.
Nu kan du börja slita lite fotpinnar i kurvorna

Krister
 

Kim

Administrator
Låter bra Krister, fast det är roadrider jag har beställt. Själv kör jag på standard dimension bak eftersom jag har originalfälg, avon rekommenderar tydligen en bredare fälg till däcket jag har. ;)

Ska bli kul att få känna sen på hur kommandon beter sig, jag har förhoppningar om att det ska bli lätt att svänga. Missförstå mig rätt, jag vill inte vara övermodig, men däremot vill jag känna mig trygg med hojen och slippa tvärnita innan varje kurva.


För er som undrar:
Avon-Street_AM26_600.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Ja ha, då var det däcken som var inbilln. faktorn den här gången.
Tror inte Ni kan använda TT100 fullt ut, det är ett bra däck för att åka
undan på landsväg, jag hade det på mina Norton och dessutom Avon ribb-
däck fram! Dom duger bra, för fortare tror jag inte Ni kör! Fyrkantigt?
Ja då är alla däck som är så slitna inte bra, men visst, livslängden på TT100
bak är kort om man gasar mycket! Tid. sportmaskins-lopp när
Commandon kom visade hur bra dom var, Ni kör inte fortare, eller?
Jag tror Ni kör bättre idag än tid. och har prepparerat cyklarna ang. väg-
hålln. men skyller tid. misstag" på TT100? För vi talar väl om Dunlops
TT100? Om det är ngn. Asiatisk kopia har jag ingen erfarenhet av och då en annan sak? Ägaren av min tid. Commando 850 som har dessa däck
(Dunlop o Avon) är ett utmärkt exempel på att det funkar bra! (har 2st Ducati o kör fort!) Kommer ihåg när jag hade en "drabbning med en Commando då jag körde min AJS 650, efteråt sa han att han inte sett ngn. lägga ner en cykel så mycket, och det är klart att ska man kunna hålla undan från en sån Norton så får man ta i ! Alltså, det var TT100 o ribbdäck! Cykeln hade tid. jag tror det hette Avon SM? ett ganska fyrkantigt däck från början, snacka om att sladda med överstyrning! Då, -70tal var ofta cyklarna std.
monterade med Dunlop k70, inte så kul det heller, men så kom TT100
ett riktigt fortåkardäck!
MEN, de är klart att de nyare däcken från Avon, Michelin mm. är bra och
antagligen bättre (broms bla.) men kan man på landsväg avgöra detta? Möjligtvis i regn,
Nä jag tror inbilln. faktorn spellar roll, ungefär som oljor o stötdämpare!
Därimot om det gäller bana i dag räcker inte dessa däck om man ska ligga
i topp, bredare fälgar o däck behövs där för att inte sladda, men för guds-
skull inte för landsväg, där är "smalspårigt" en fördel i gruskurvorna"!
Breddäck rider" på gruset och är obehagligt, där går dom gamla Engelsmän.
bättre! Jo då, jag använde sedan Michelin o Avons moderna däck till mina
Cafe' cyklar, visst, helt Ok men TT100 var bra det också!1-DSC00045.JPG

Dessa stövlar har TT100 o ribbdäck varit "skyldiga till! Slutsnackat?
 

krister

Member
Hej
jag håller med föregående talare fullt ut men......... skämt åsido
jag kom i håg första gången jag åkte på ett TT100 och kom till första rondellen och cykeln formligen ramlade ner till nedlägg vilken känsla efter att haft slitna orginalsvålar på ,jag tror att roadrunner eller de liknande däcken är lite trögare i nedlägg men med bättre grepp om vi nu skall fortstta psevdokunskapen (stavning) det känns så men som Brage uttryckfullt formulerar att det är skillnad på racing och allmän väg .

nej nu är det dax att åka till årsmötet för att kanske fortsätta argumenterandet där och skulle det bli tråkigt kan vi alltid lätta upp stämmningen med lite oljeprat ha ha .

Väl mött önskar Krister
 

Kim

Administrator
Hehe, ja jag tror ju inte att utvecklingen på däck går bakåt och just däck vill jag ha bra, inte för att jag kör speciellt fort och lägger ner fotpinnarna i marken. Dock vill jag känna mig trygg på motorcykeln, dessa däck ska tydligen ha goda egenskaper i regn(ej bekräftat) men som sagt så tror jag utvecklingen faktiskt går framåt. Dock inget ont om TT100 om dom är nya så är dom säkert bra.
 

Kim

Administrator
Har nu kört hojen över 20mil på dom nya sulorna och det är som en helt annan motorcykel, lätt att lägga ner och följsam genom kurvorna, helt underbart!!
 

nortonrider

New member
Tjena på er,läst era inlägg ang däck o stötdämpare, mycket intressant. Har börjat köra mer med mim 850-74var ej nöjd me den ryckiga gången så det blev nya förgasare,fick ej till dom gamla.Går som en ny maskin,men är ej riktigt nöjd med framgaffeln som ej har returdämp,blir det bra med det kittet som beskrivs? Jag har orginal bakdämpare o funderar på nya,några är nöjda med va som näms här på forumet :roll:
 

Kim

Administrator
Nortonrider: Du kan höra av dig om du är intresserad av Ikon dämpare, är du medlem i klubben så får du även lite klubbrabatt!
 

nortonrider

New member
Tjena, japp jag är intreserad av nya bakdämpare,var ute på en 10mila runda igår o blev mer trött på små hoppandet från bakhjulet vid minsta gruskorn,kan nog vara dags för nytt.Blev glatt överaskad att bensinförbrukningen sjönk markant med nya amaler.Hur blev det med nya Norton T-shirts, tror jag fråga om det i vintras minns ej.p.s är medlem i klubben :eek:
 

Kim

Administrator
Tjena! Som sagt hör av dig om du behöver dämpare! :)

T-shirtar har det varit extremt litet intresse av, kan ordna fram tröja åt dig om du behöver? Jag behöver bara hojta till till min tryckare så ordnar han fram en.

Kan förövrigt säga att efter 140mil på mina nya sulor så är jag supernöjd, dom har bra grepp på våta och torra vägar och jag upplever det som att greppet inte kunde vara bättre! :)



Med vänlig hälsning, Kim
 
Top