Att välja kamaxel...

AndersA

Member
.........Och du blir portad fråb SPB på livstid :mrgreen:

Till allvaret igen, kan man få plats med en 32mm bred drivrem innuti Atlasens generatorfäste, i så fall kan man kanske ta upp hålet i det så det passar över 850:ns vevhus och flytta ut statorn med distanser????
 
A

Anonymous

Guest
Hello. Gammal tråd men.,,
Är det bara när det gäller trimmade motorer som stödlagret gäller?
Passar det med orginal utgående axel på lådan?

Hjälp...
:)))
 
Mitt eget bygge har tyvärr gått i stå så jag kan inte svara av egen erfarenhet men på Maneys hemsida står det:

"GEARBOX OUTRIGGER
A must for gearboxes running the long Commando mainshaft, which is prone to flexing. Simple to fit, uses top and bottom gearbox mountings."

Jag tolkar det i alla fall som om stödlagringen skall fungera med orginal Commando axel men det är nog enklast och säkrast att slå Steve en signal eller skicka ett mail innan man beställer.
 
A

Anonymous

Guest
Tjabba!
En kam till Norton som är helt otrolig är PW3 kammen, ger en helt otroligt avändbar effektkurva, i stort sett "linjär" i nästan hela registret.
Min team kompis Colin Fairall körde en sådan på sin Sunshine Norton i classic racing i slutet av -80 och början av 90-talet.
Jag provkörde denna cykel vid några tillfällen, har aldrig kört någon annan hoj med ett sånt brett (snällt) register, att den sen var helt vibrationsfri gjorde ju inte saken sämre (balansfaktor 84%).
mvh Magnus 8)
 
Jo, som jag skrev längre upp i tråden

Det talas visserligen om racingförhållanden, men tydligen hade man vissa tillförlitlighetsproblem med Norvils kammar ett tag. Kanske inte relevant om man håller sig under 5-6000 varv nästan hela tiden men ändå intressant. Kontentan av diskussionen förefaller ändå vara att PW3-kammen står i en klass för sig

så verkar det som om den definitivt är värd sin pengar! Väger också tungt att höra det från dem som har egen erfarenhet av PW 3-kammen inom Classic Racing, tycker jag. Så Magnus, du kan rekommendera den även till en gatcykel? "Helt vibrationsfri" låter nästan för bra för att vara sant.
 
A

Anonymous

Guest
Tjabba igen! 8)
Kan varmt rekommendera PW3 kammen enligt vad jag skrev i tidigare inlägg.
Vad det gäller "vibrationsfri" så är 750cc motorn monterad rakt i en
"slimlineram", Personligen aldrig kört en så vibrationsfri twin någongång varken förr eller senare (genom hela varvregistret). :shock:
Spot on!! balanserad motor, kan ej säga något annat. :D

Min egen Nourishkittade triumphmotor i en 650ss ram tog ända tills sista säsongen, (3 års utveckling och ändring av balansfaktor), att få så vibrationsfri att man slapp sår efter kalsongerna, blocken ej sprack, etc, etc, men när den höll då j....r gick det undan!! :shock:
Hade ju minsta hojen kubikmässigt som körde regelbundet, i "unlimited"-klassen på den tiden. 8)
(Detta före "sunshine" Rob Norh trippeln).

Skruva på i garagen, snart är det VÅR! :)
 

AndersA

Member
Vad mer var gjort i 750:n? Och på tal om balansering, hur stor roll spelar det vad andra grejor väger? Har roat mig med att väga kolvar, vevstakar, vipparmar o dyl, det skiljer massor i vikt mellan hö och vä sida!
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Vad mer var gjort i 750:n? Och på tal om balansering, hur stor roll spelar det vad andra grejor väger.................................................................................................................

Ja, risken blir till slut att du får slagsida, hehe Nä tror inte du behöver jaga tiondels gram. Slängen kastar ju runt ett kilo ovikt ändå hela tiden. Men stakarna och kolvarna bör ju helst väga så lika som möjligt (inom ett par gram) Fast jag tror ingen märker skillnad på tre gram,,,,,, och det kvittar nog också för de stackars ramlagren som får ta upp den enorma obalans . Men balansfaktorn är ju viktig för din egen skull Så fila på.
 
Top