Att välja kamaxel...

AndersA

Member
Om jag bara får loss kolvarna (annan tråd) skall jag börja slöjda på en ny motor. Nog vore det kul med en 750 short stroke?? Motorn skall ha tillräckligt med krut för classic racing men jag vill också att den skall gå att köra på gatan. Jag har toppar med både 30 och 32 mm portar och tänkte använda 30mm-toppen och till detta kanske en norvil 5S-kam.

Vad tror ni om detta ?

AndersA
 
Jag behöver också rådgivning från någon med erfarenhet av olika kamaxlar. Har precis kommit över en 850 Commandomotor till min ena caféracer. Huvuddelarna finns där men mycket saknas bl a kam. När man ändå skall börja med blankt papper kunde det kanske vara kul med lite trim!? Jag vill ha mycket vrid, inget racetrim. Hojen skall funka på gatan och bitarna helst hålla ihop. Är det PW3 kam som gäller? Eller skall man satsa på Nortons 2S, 3S, 4S. Är Megacycle ett alternativ? Bör jag ha större ventiler till någon av kammarna? Frågorna hopar sig. Hoppas att någon där ute med erfarenhet av olika kammar kan upplysa mig!
 

Tord Ahlin

Administrator
Bjarne Petersen skrev:
Jag behöver också rådgivning från någon med erfarenhet av olika kamaxlar.....................

Hemst ledsen, men det är kanske inte så klokt och pressa det här maskinerna, tro mig jag har sett 4 -5 skrotmotorer redan i år. Håll den "lagom" trimmad.
 
Hemst ledsen, men det är kanske inte så klokt och pressa det här maskinerna, tro mig jag har sett 4 -5 skrotmotorer redan i år. Håll den "lagom" trimmad.
Ojdå. Jag trodde mest det var växellådorna som tog stryk vid trimning. Man kanske skall hålla sig till orginal lyft eller kanske en Norvil 2S då?
 
-Cyllen kan gå av jäms med nedre klena delen, och tvåans kuggpar. Det är det jag sett.
Är det orginalcylindrar då? Är det någon kvalitetsskillnad på t ex Dunstallcyllar eller, låt säg, Steve Maneys cylindrar? Beltdrive skonar väl lådan en del? Kanske bör man satsa på någon form av extra stödlagring utanför kopplingen? Är det värt att satsa på en Qaife-låda om man bara skall köra på gatan eller är det att slänga pengarna i sjön?
 

tr5

New member
Jag har väl inte så mycket att tillföra här, men har du sett de två danska Commando na i MCM 1/07 ? Där är gjort en hel del förstärkningar.
 
Jag slutade förlänga min prenumeration på MCM i fjor (alldeles för mycket beställnings-H-D numera...) så de hojarna har jag missat. Tack för tipset, skall beställa ett nummer!
 

AndersA

Member
Tord igen!

Gäller detta med cylindersprican även cylindrar med dragstänger a´la 850?

Bjarne!

Jag tror att 5-växlat är overkill till en gatmotor med bred momentkurva men stilpoängen är ju enorm!!!!!(Mick Hemmings har ju också en 6-vxlad med Mg-hus- den du...) :shock:
 
Jag tror att 5-växlat är overkill till en gatmotor med bred momentkurva men stilpoängen är ju enorm!!!!!
Javisst är den! Och är det en caféracer så är det! Jag har en gammal AMC-låda som suttit i en Dominator och skall jag helrenovera den och byta alla drev mot nya orginalgrejor och dessutom konvertera till Commando-axel undrar jag om prisskillnaden är så enorm mot en Qaife-låda? Hade jag haft en halvschysst Commando-låda hade det kommit i en annan dager; då hade jag definitivt nöjt mig med den tills den rasade...
 

AndersA

Member
Men då så!

5-vx drevsats: 1095 GBP + vat
Komplett låda 6-vx i Mg 2195 GBP + vat

Finns hos Mick Hemmings :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

tr5

New member
Bjarne Petersen skrev:
Jag slutade förlänga min prenumeration på MCM i fjor

Jag har de 10 första årgångarna i pärmar. Men efter att Anders W blev sönderslagen av "Bikers" försvann mycket av den stilsäkra "glimten i ögat-jargongen och när sen "köbe"-hojarna efterhand tog över tröttnade jag. Numera gratisgluttar jag i MCM på vårt kommunala bibliotek då och då.
Nämnda nummer får dock sägas vara klart köpvärt!
 

AndersA

Member
Eller spela golf............ :shock:

Så länge man har tak över huvudet och barnen inte svälter allt för mycket behåller jag hellre hojen.
 

Tord Ahlin

Administrator
AndersA skrev:
Tord igen!

Gäller detta med cylindersprickan även cylindrar med dragstänger a´la 850?

Bjarne!

Jag tror att 5-växlat är overkill till en gatmotor med bred momentkurva men stilpoängen är ju enorm!!!!!(Mick Hemmings har ju också en 6-vxlad med Mg-hus- den du...) :shock:

Nej de är starkare, dragstängerna håller i ordentligt från cyllens åvankant ner till vevhuset. Sen är ju frågan om vevhuset orkar stå emot? Men det gör det nog.
 
kanske en norvil 5S-kam.
Anders, har du skaffat kam ännu? Blir det en Norvil 5S?
Jag satt och läste en intressant tråd på Brit bike´s forum om kamsläpor och kamaxlar. Du kanske redan har sett den?
http://www.britbike.com/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=12;t=000900;p=1
Det talas visserligen om racingförhållanden, men tydligen hade man vissa tillförlitlighetsproblem med Norvils kammar ett tag. Kanske inte relevant om man håller sig under 5-6000 varv nästan hela tiden men ändå intressant. Kontentan av diskussionen förefaller ändå vara att PW3-kammen står i en klass för sig tillsammans med Steve Maneys alternativ?
Många åsikter så klart men det verkar ändå som om vissa av dessa gubbar vet vad de talar om.
Håll oss underrättade om motorbygget!
 

AndersA

Member
Inte ännu, det här med kammar verkar vara trial-and-error, vill man hitta en som man tycker funkar får man väl skaffa en av varje som finns att hitta och testa en efter en......... :shock:

Har dessutom pratat med Torsten A som är tveksam till kvaliteten på de flesta nytillverkade kammar.

För att ytterligare röra till det kolla här: http://atlanticgreen.com/camsurvey.htm
och
http://atlanticgreen.com/hscam.htm
 
9_IMGP0521_1.jpg


Den här stödlagringen är nog ingen dum idé för att skona lådan. Finns hos www.stevemaney.com Cirka 90 pund. Det kan det nog vara värt om man trimmar lite.
 
Top