Atlas, ombygge till café racer

camenius

Well-known member
Som man en gång i tiden sa i internets början... "Denna sida är under uppbyggnad". Material kommer.

In due time.
 

camenius

Well-known member
Hämtade i torsdags tank, dyna, skärmar samt transminssionskåpa och andra "svart-delar" hos Håkan Sundelin i Ransta utanför Västerås. Han är troligen en av landets bästa och mest noggranna lackerade, med kö av Rolls Roys och andra dyrgripar som ska lackeras, i sin verkstad (några kan anas på småbilderna på väggen bakom honom). Nu har han alltså även haft så fina prylar som chassidelar till en Norton Atlas 750 cafe racer där.

Att han -med tanke på hantverket och den noggranna hanteringen- inte har svinpriser, gör honom till den jag alltid återvänder till när det gäller mina hojar. Om knappat ett år hoppas jag att han får delarna till Commandon, så redan nu funderar jag på vilken färg de ska få.
 

Bifogat

  • minskad håkan.jpg
    minskad håkan.jpg
    579 KB · Visningar: 10,369

camenius

Well-known member
Jo, men jag har nu tänkt att inte skaffa mig repor. I så fall får jag väl lägga på min originaltank som också är nylackad.

Annorlunda? Troligen men jag hoppas att det blir snyggt... erkänner en liiiiiiiten tvekan. Så får man ju inte känna när allt är nygjort, men, men ...bara att fortsätta spåret och hoppas och tro att helhet blir ok.
 

camenius

Well-known member
Efter en del funderingar kunde jag inte låta bli att testa. Jo, det kommer att bli bra. Tycker i alla fall jag. :)
 

Bifogat

  • minskad, IMG_5757.jpg
    minskad, IMG_5757.jpg
    479.2 KB · Visningar: 10,341
  • minskad, IMG_5756.JPG
    minskad, IMG_5756.JPG
    449.1 KB · Visningar: 10,341
  • minskad, IMG_5755.JPG
    minskad, IMG_5755.JPG
    461.1 KB · Visningar: 10,341

Jalla

Member
Skitfräckt bygge Lasse! Gratulerar!
En fundering jag har är om du har enkel eller dubbel förgasare? Är det dubbla hur har du i så fall fått plats med de koniska luftfiltren som jag kan ana på bilderna tillsamman med original oljetanken.
Fabrikat och dimensioner på luftfiltren?
Är det Amal 930?
 

camenius

Well-known member
Robban: Tack, tack!

Jalle: Tack! Tack!

Mitt i prick, "du vet vad du snackar om". Det märks på din fråga.

De dubbla förgasarnas luftfiler får egentligen inte plats, varken bredvid varandra eller mot oljeburken. Det första problemet löste jag genom att acceptera att mellan filtren och burken finns inte ens utrymme för det berömda håret (vilket kan medföra att burken nöts lite, lite). Det andra löste jag med hjälp av en brysk metod a lá hammare. Min tveksamma hantering syns (nästan) inte. Det är KN-filter. Finns fler liknande i samma modell från andra leverantörer, men dessa var de som gick in bäst eftersom de var "kortast".

Sökte först med ljus och lykta efter de KN-filter jag satte på min gamla Trident, alltså tre i rad. Se bilder nedan. Flera personer sa att... "...det går icke!". men jag tillverkade atrapper och kollade, jodå, det gick med någon millimeter till godo. :) Har dock inte hittat någon som säljer dem idag. Tacksam för tips om någon hittar sådana små godingar.

Ja, Amal 930.

Magnus: Tack, tack. Behövde nog höra det där. Var lite tveksam eftersom färgval är icke ortodoxt, om man säger så... Men tror hojen blir bra i slutändan. Annars var jag inledningsvis inriktad på en svart, faktiskt en nästan exakt som Hasses svarta nedan. Men hade jag följd den idén hade det varit som om jag kopierat honom, Hade känts fantasilöst. Eller som Planefeldts, som också är en verklig inspiration att kika på. Båda är superfina tycker jag.
 

Bifogat

  • jag på triden, minskad,t 001.jpg
    jag på triden, minskad,t 001.jpg
    400.1 KB · Visningar: 10,289
  • luftfilter, trident 001.jpg
    luftfilter, trident 001.jpg
    377.4 KB · Visningar: 10,289
  • IMG_4461.JPG
    IMG_4461.JPG
    598.7 KB · Visningar: 10,289

camenius

Well-known member
Kolla på Planefeldts snygga mätare. Står upp lite a lá Velo Thruxton. Så vill jag också ha, så jag har egentillverkat en "vinklad" mätarhållare som även rymmer oljetrycks- och volt-mätare. Den senare ska jag nog byta mot ampearemätare eftersom original a-mätare (sitter i lykthuset) skyms av hållaren jag tillverkat.

Hade kanske varit snyggare med vita tavlor i mätarna? Får väl öka Biltemas omsättning och testa. Kanske.

En annan som löst detta snyggt är Bjarne Petersen. Kikar man på hans bilder (på hans cafe racer) verkar han satt dit hållare från en Trident (150:a) eller Rocket 3.a (Mk1:an). Kolla här: http://motorstopp.blogspot.se/

Ursäkta dålig bild, men ni fattar nog:
 

Bifogat

  • IMG_5761, minskad,.JPG
    IMG_5761, minskad,.JPG
    366.4 KB · Visningar: 10,289

krister

Member
Hej Lasse
Jag tror du behöver en sådan här till ditt fina bygge
http://electronicademotos.es/tienda/product_info.php?cPath=60&products_id=125&osCsid=c122fee7d38b852e7fc455fa6a4e9497

MVH Krister
 

camenius

Well-known member
Hej Krister. Jo det skulle säkert vara bra men då måste man vara duktig på sådanadära plus och minus elektroner.... och det är inte min starka sida, om man säger så. Får väl konsultativ dig lite mer ingående när det börjar dra ihop sig framöver.

Närmast nu ligger sökande efter en bra sadelmakare som kan fixa dyna så den blir "sittvänlig". Hörde faktiskt på årsmötet att en medlem i Eskilstunatrakten är duktig. Funderar på att fråga honom. Om inte det verkar vara en bra lösning, finns tydligen en sadelmakare som annonserat på Gyllene Hjulet i Surahammar. Tror hon (sadelmakaren) finns i Strömsholmstrakten vilket ju är nästgårds.
 

camenius

Well-known member
Så är jag då äntligen igång igen med min Atlas. En blivande café racer. Nåja, racer... men inspirerad av café racer-stuket i alla fall.

Med hjälp av två starka söner -med överarmar som mina tjock lår- flyttade vi hojen till ett höj- och tänkbart arbetsbord på vilken hojen kan stå på hjulen. Plockade bort trans och koppling eftersom jag glömt sätta dit centralstöd. Stödet, ja båda stöden måste monteras innan innersidan av transkåpan sätts på plats.

Någon dag får den stå lite provisoriskt fastdragen med spännband som på bilden.

Centralstöd på en "café racer"? Japp. Körde min Rocket tre utan centralstöd och fick utanför Skövde punktering. Inte så kul att hålla hojen med en hand och laga punktering med den andra. Nåja, så gjorde jag kanske inte inte, men vill man av någon anledning ställa hojen och fixa med exempelvis ett däck, ja då ska man ha centralstöd. Det lärde jag mig "the hard way".

Observera backdäcket som gör att hojen ser ut som en dragster bakifrån. Är enbart ett substitut och ska alltså ersättas.

IMG_7106.JPG
 

camenius

Well-known member
Centralstödets fjäder monterad. Enkelt med detta egentillverkade verktyg. Dock satt förstås luftinsuget och en del av förgasaren i vägen.
Att hojen står på centralstödet känns bra eftersom det är lite säkre om något band av någon anledning skulle svacka eller luften börjar pysa ur ett däck.

Någon som har ett aluminiumskydd som sitter i transen runt drev, stator och rotor, till salu? Mitt ser ut som på bilden nedan.
 

Bifogat

  • IMG_7109.JPG
    IMG_7109.JPG
    7.2 MB · Visningar: 9,810
  • IMG_7112.jpg
    IMG_7112.jpg
    4.9 MB · Visningar: 9,810

camenius

Well-known member
Så är i alla fall gaffeln klar. Är barnsligt förtjust i de brittiska reg-skyltarna så en sådan ska naturligtivs finns på framskärmen. (Småskruvarna som sticker ut lite ska kapas förstås.) Självklart är det mitt svenska reg-nummer på skyltarna.

Egentligen ska ju en äkta café racer vara så lätt som möjligt och då är ju både reg-skylt och extra mätare (volt-mätaren ska bytas till amp-mätare) jag sätter på, extra vikter. Därför är det väl bäst att skriva att jag gör en "café racer inspirerad hoj" så inte de ortodoxa café-byggarna reser hår.
Mätarna sitter i en egentillverkad konsol som vinklats. Då sticker mätarna upp så där fräckt.
 

Bifogat

  • IMG_7318.jpg
    IMG_7318.jpg
    4.7 MB · Visningar: 9,740
  • IMG_7313.JPG
    IMG_7313.JPG
    6.7 MB · Visningar: 9,740

camenius

Well-known member
Å sen är låset till dynan fixat med en nyckel som passar. Låssmeden blev överlycklig eftersom det..."äntligen ett lås som inte är digitalt! Har du fler jag kan få fixa?!"
Nu kan facket både öppnas och låsas så ingen snor den lilla pilsnerburk jag kan ha däri. Eller nåt...
(Jo jag vet att detta inte är så intressant, men för fan, sidan måste ju ha några inlägg. Var är alla?)
 

Bifogat

  • IMG_7157.JPG
    IMG_7157.JPG
    5.5 MB · Visningar: 9,738

Bragfjord

Well-known member
Lasse, har inte följt den här tråden (självupptagen?), Du är ju duktig med cykeln! Centralstöd bra, bara en sån sak som att smörja kedjan. Gillar också soffan, snygg!
 

Kim

Administrator
Vad är vitsen med amperemätaren? Tycker du ska ha voltmätaren kvar istället, den har du mer nytta av! :)
 
Top