850 i Featherbed

AndersA

Member
Nåjo, här kommer ett försök att vara begriplig.. På registersidan fick jag fasa den kantiga delen i bakkant -den sista bilden och sedan i underkant av lagerfästet på drivsidan -första bilden.
 
A

Anonymous

Guest
Har nu fått grejer från RGM. Rören passar... typ 1,5 cm kvar in till brytarhuset... Pusst..
 
A

Anonymous

Guest
Hej igen. Finns det någon som kan rekomendera bra däck, till denna café-racer...

(Bara lugn, ska ej använda dessa hjul :)

wm3 -18"
wm2 -19"
105_Bild032_1.jpg
 
A

Anonymous

Guest
Tackar för tips.

Någon som kanske har egna erfareheter...?
 
Jag kör sedan många år med Avon Roadrunners AM21 110/90 på mitt WM 3 18" bakhjul på Commandon. Är lagom klistrigt men har ändå hyfsat bra hållbarhet.
 

tr5

New member
Här http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=64 har vi snackat lite om däck.

Jag vet inte hur skillnaden blev med AM18 istället för TT100. Jag har en modern hoj med sportiga Pirelli Dragon Corsa och lyckades få bakhjulssläpp med den på bana
(är föraren tillräckligt dålig spelar det ingen roll vilka prylar man har :D )

en bieffekt blev iallafall att det inte blev nån mer körning på bana i år och därmed inget riktigt test av de nya Commandodäcken.

.
 

Robban

Member
Hej
Gammalt ämne kanske, men här kommer mina erfarenheter i alla fall. Jag har kört 850 i featherbed i två olika konfigurationer. Både hårdtrimmat och mera standard. Att ändra balansfaktorn är nyckeln till att kunna/orka köra några längre sträckor. Lämplig faktor ligger runt 78-85 %. När det diskuterades om hur mycket material man behövde ta bort från vevhuset för att få plats med motorn blev jag konfunderad eftersom jag inte tagit bort något överhuvud taget. Kanske för att jag har min motor vinklad som i Commandon? (Vevhuset är ett mk III.) Ett ytterliggare plus med att ha motorn vinklad är att "Norton" på registerkåpan blir rakt.
Lycka till
Robban
65_Norton_002_1.jpg

65_Norton_003_1.jpg
 

AndersA

Member
På registersidan går det kanske fritt om man "commando"lutar motorn men på drivsidan är ju blocket runt... Bevisligen finns problemet i alla fall för två av oss på forumet. Har också sett det beskrivet på webben. På din bild ser det ut som du har motorplåtar i Al, kanske är de plåtarna moddade för att lösa detta??
 

Robban

Member
Hej igen.
Ja, aluplåtarna är hemsnidade i 6 mm aluplåt. Försöker skicka en bild från babords sida där jag har c:a 3 mm frigång mellan ram och vevhus. Hojen byggdes upp första gången till säsongen 1991, så den har fungerat bra ett antal år. Är isär nu för ombyggnad/renovering och förhoppningsvis klar till nästa säsong.
Ytterliggare ett tips jag vill ge om man väljer att montera motorn fast är att vara noggrann vid tillverkning av motorplåtarna samt att inte glömma ett stabilt "head-steady" för att hantera vibrationerna bra.
Ha det
Robban
65_Norton_001_2.jpg
 

AndersA

Member
Snygg hoj!!

Då har vi nog löst det; köpta Al- eller originalplåtar gör att ett mk3block tar i ramen.

Ägaren till hojen på den här sidan hade samma problem men den blev ju bra tillslut.....
http://www.shelbynyc.com/nycnorton/Racer2004.htm

Vad är det för cylinder du har?
 

Robban

Member
Tja,
Cylindern är en Maneycylinder. Jag använder även hans koppling/beltdrive, stötstänger samt stödlager för växellådan. För att vara engelskt är kvaliteten bra.
Robban
 
A

Anonymous

Guest
Hej. Kul å se....mums.

Ingen som kör med Michelin typ Macadam... Har kommit över det... Hmmm... Ha det.
 
A

Anonymous

Guest
Tjenare igen. En liten bygguppdatering..
Har haft lite krångel med borrning av fälgar och att ekra dem, men nu börjar det att se ut som en hoj...! Brumm!!!


DSC03332.JPG
[/url]
 
A

Anonymous

Guest
Hej
Tord har lurat hit mig till denna sida. Jag gör en presentation senare. Här är en länk till mitt 850 projekt. Vilar just nu, men på G snart nog innan solen trillar ner.

http://www.algonet.se/~ostkant/shorttrack1.html
 
A

Anonymous

Guest
Skall nu beställa ett beltkit från Steve Maney.. Jag antar att stödlagret är ett måste också. (Det var restat till april)

Vet nån om nån annan firma har det.?
Tack å hej.
 

Robban

Member
Hej
Ang. stödlager till växellåda.
Vid normaltrimmat och normalkörning tror jag inte det är alldeles nödvändigt med stödlager. Ett annat (kanske bättre) sätt är att växla upp drivningen motor-låda vilket ökar hastigheten och därmed minskar vridet. Och eftersom det är vridet som bråkar med gamla växellådor................?
Robban
 
Top