850 i Featherbed

A

Anonymous

Guest
Hoj. Är nybliven Nortonbyggare, skall sätta i en 850 Commando-motor i en featherbed Wideline ram. Är det nåt att tänka på.. Spelar det roll om motorn placeras "sned" eller "rakt upp".. :) Om jag gör egna motorplåtar kan jag göra dem i duralaluminium eller är stål att föeslå... mm mm. Tips tack...

Ps: Jag såg en annan tråd med motorplåts-ämnet :Ds...
 

camenius

Well-known member
Hej! På Äppelboträffen, Nortonträffen i somras, kom Kjell Arvidsson på en helt sagolik caféracer. En av de häftigaste jag sett någonsin!! :D :lol: :shock: :shock: :shock: :shock:

Det var en Commandomotor i en Featherbedram. Motor uppåtställd. Kika i matrikeln och slå denne vänlige dalmas en signal så kan du säkert få namn på den kille som fixade detta bygge. Där fanns massor med hemmagjorda delar på den hojen, i en kvalitet som placerar det mesta tio resor under den hojens nivå.
Lycka till!!!
(Kjell bor i Mora.)
tecknat av en man som är grön av avund :evil: :evil: :evil: :oops:
ursäkta den dåliga svenskan :oops:
 
Håller på lediga stunder själv på med en 850 Featherbed, så ämnet intresserar också mig.

Det enda som hindrar att du lutar motorn framåt är väl att de främre ramrören förhindrar att du kan tippa fram motorn lika mycket som i en Commandoram.

Både Dresda och Unity Equipe i England använder 1/4" Dural till sina motorplåtar. Båda dessa firmor har ju byggt en och annan specialare så de borde ju veta vad de håller på med. Hos Unity kan du beställa färdiga plåtar för Commando i Featherbed om du inte ids fila själv.

Jag minns också en artikelserie i engelska Classic Bike för tiotalet år sedan där man byggde en Triton. De använde också 1/4" Dural.

För egen del kommer jag nog att använda orginalplåtarna. Mest för att jag är snål och har dem liggande hemma.
 
A

Anonymous

Guest
Ja. Ska se å ta kontakt med denna karl... Har iaf beslutat mej för att sätta motorn rakt och då tar jag nog orginalplåtarna i stål som jag har. Tänkte ha sweptback avgas på han, skulle det inte funka med atlas-rör då...??
 
A

Anonymous

Guest
Jag tror Atlas-rören tar i brytarhuset på 850 (på 750 senare än mitten av -69 för den delen också), men det går ju att värma om man inte är försiktig om kromen... :wink:
 
A

Anonymous

Guest
Skit... Har bestält nu.. Men men vi får väl se, eller göra om dom.

( Tack för svaren )
 

AndersA

Member
Ytterligare en skojig detalj: är det en mk3-motor du har kommer den att ta i ramrören eftersom de blocken har kraftigare gods. Gör man egna motorplåtar kan man nog kompensera där annars blir det till att ta fram smidershammaren alt slipmaskinen........
 
A

Anonymous

Guest
Ja. Lite pyssel blir det ju... Men det är bra det...

Ser att det är en kantig utstickande pryl nere på blocket på högersidan, den du menar kanske..? Håller på att fundera på det nu, men med en liten moddning av plåtarna så går det nog.... (Är det mkt material där i blocket så att det går att slipa några milimeter.???)

[/img]
 

AndersA

Member
ca 2-3 mm på bägge sidor. Jag har slipat av på motorblocken men inte kollat tjockleken på godset. Borde vara tillräckligt eftersom äldre motorer passar. Gör man runda fina övergångar borde man inte få några större brottanvisningar. Originalfantasterna som läser detta har väl tuppat av nu..... :shock:
 
A

Anonymous

Guest
Ser du den kantiga utbyggnaden hehe... På blockets underdel...


Bild020.jpg
 
Fler frågor! Hur är din motor byggd? Balansfaktor på veven? Något trim?
Som synes av bilden nedan har jag en liten bit kvar innan det blir snurr i rovan (också en Mk3) så jag är intresserad av hur andra gjort. Anders, hur går det med ditt cafébygge? Lutar själv mer och mer åt att hålla motorn i standard-trim. (Commandon är ju ändå inget effektmonster precis så det känns meningslöst att äventyra driftsäkerheten för några få hästar extra.)
9_bareframe_1.jpg
[/i]
 
A

Anonymous

Guest
Tanken är av glasfiber... Motorn är en 850 som ej är trimmad. Satt stum i en chopper, körde den lite och tyckte inte det vibrerade nåt, så den måste väl va ombalanserad...

Vad är det för rör du har där, kommer dom att passa??

:?
 
Jag tror att rören är till Dominator med SS-topp, eller möjligen till Atlas. Jag hittade ett gäng NOS-rör för några år sedan längst ner i en låda hos Veteran-mc i Lövestad som jag köpte billigt. Det är tveksamt om det högra röret kommer att gå fritt med Commandomotorn, vi får se så småningom. :?
 

AndersA

Member
Tackar som frågar, Bjarne, se bild :shock:
10_IMG_0080_1.jpg

Så här mycket gods får man ta bort för att få en mk3 att gå in i en fetherbed
10_IMG_0081_1.jpg

10_IMG_0082_1.jpg
 
A

Anonymous

Guest
Hmm ok. Bilder är bra... Är den också tänkt att stå upp då?
 
A

Anonymous

Guest
:idea: Hehe

Svar: Ja...

Så här ser det iaf ut i min ram det är ettpar millimeter kvar ner till ramen...

Bild027.jpg
 
Top