6 Volt Tändspolar, funktion och montering - Commando

Per G

New member
Fortsätter att fylla på forumet med erfarenheter från senaste tidens skruvande och läsande.

Finns en hel del intressant kring tändspolar:
1) Det går tydligen utmärkt att köra med 6 volt spolar även om man tar bort förkopplingsmotståndet, dom verkar hålla i alla fall.
Reviderat inlägg: det bränner spetsarna och kör inte utan någon längre tid på detta sätt.
2) Vid uppmättning av demonterad 6 Volt spole gäller följande värden:
- primär till primär, cirka 1,8-1,9 Ohm
- primär till sekundär, cirka 4,7-4,8 KOhm
Men... även min defekta tändspole mäter fortfarande rätt i kallt tillstånd. Felat kan tydligen uppstå intermittent eller vid varm spole men sedan mäta rätt. Jag mätte tyvärr inte när den fortfarande var varm och inte gav någon gnista. Någon som gjort det?
3) Monteringen. Hållaren som spolen sitter i ska inte skruvas åt mycket utan skruvarna dras försiktigt till du inte längre kan rotera spolen i hållaren, dvs väldigt lågt moment och det behövs nog Loctite för att hålla skruvarna på plats. Ett annat alternativ är att lägga in "gummimellanlägg" i hållarens del där skruvarna sitter och på så sätt kunna dra något hårdare utan att klämma spolen.
När jag tog ner mina spolar var dom deformerade, dvs dom hade suttit alldeles för hårt! Kanske därför den ena packade ihop?

Några mera saker kring tändspolar?

/Per
 
Top