40 år på fel sida!

tr5

New member
Idag 3/9 har våra hojar, som ju är byggda för vänstertrafik, tvingats köra på fel sida i 40 år. :evil:

12_blavith_1.gif
12_hogertrafik4_1.jpg


12_folkomrostning_139_90_1_1.jpg


Jag sitter på jobbet med allting nerpackat i flyttlådor och väntar på att få komma in i våra nya lokaler. Nånting måste man ju göra för att få väntetiden att gå :wink:
 

Ilefjord

New member
HAA HAAAAA.......HAAAAAAA.

Du har så rätt så .
Jag kommer faktiskt ihåg den dagen,

1 månad innan jag skulle fylla 8 Bast.

Det var som bekant stora disskusioner om vilket som var bäst, höger eller vänster, när man satt där och lyssnade storögt o med örona på skaft,
när föräldrar och övriga vuxna i bekantskapskretsen kom med den ena kommentaren efter den andra. Inläggen var så kloka så kloka ......
att hade man resonerat lika konservativt nu som då, hade vi nog stått kvar på ruta 1 fortfarande.

Men som tur var har jag en fassa som redan då var mer vild än tam.
endast 27 år gammal ,eller ung. körde både motorcyckel o bil ungefär lika fartfyllt o äventyrligt som wilde Bill Hickock o hans polare hanterade sina fyrbenta vänner.

Han kunde knappt stilla sig till den utsatta dagen .

Hans resonomang var ju så glasklart att det var väl ingen konst,det var ju bara att göra likadant som förut, fast tvärtom , o hur mycket enklare var det inte att KÖRA OM !!!
Otaliga är de historier som fassan o jag var ute på,
den knallröda Volvo P V.n med 2,5 tums dubbla avgasrör,himmasmitt i koppar..!!! Vicket sound asså.
Det gasades friskt det vill jag lova, tänk er själva med utrustning såsom särskilda bilhandskar !!! Rutiga bilhjälmar!!!! ... som allt vackert fick ligga uppe i varsin hörna i bakrutan när mossan var med, men när vi var själva... herre jisses kos va de gick runt hörnorna.
Ibland hände det att PV.en inte såg ut som någon PV längre, den kunde ibland vara smalare än originalet men oftast var den kortare.
Ty bromsarna var väl ungefär som på våra hojar (innan vi justerat dom) :D
Jaa, tänk vad tiden går , 40 år i dag. 8)
 

Lasse L

Member
Jag för min del minns mest hur det var åren innan omläggningen, när farsan skulle fråga morsan om "det var fritt" innan omkörningar.

Herr Hötrick minns jag också utöver dekalerna ovan.
 

camenius

Well-known member
ja, fy fan, vart är världen på väg. Fyrtio år! :evil:

Fyrtio år av helvete.

Vad sägs om att göra revolt. Själv är jag en gammalt -68:are, som såsom blivande pensionär (Ok, tiotalet år kvar) kan tänka mig gör revolt och börja köra till vänster. Åtminstone när jag kör ut från min garageuppfart. Ja, ta mig djäv-en, det ska jag göra. Minst några meter varje dag. Sen utökar jag sträckan för varje vecka. Och människor jag känner opch träffar, övertygar jag om att göra likadant.

SEN TAR VI ÖVER!
 
Top