Brexit

Lasse L

Member
Beställde en del saker från RGM 27/9, totalt fakturerade RGM 103,19£ vilket blev 1 259kr. Förra veckan fick jag sms-avisering från Postnord att det var dags att betala importmomsen. Det visade sig att försändelsens id-nr inte var spårbart i Postnords system trots att det var Postnord som skickat sms-et.
Ungefär samtidigt beställde jag lite från Nortonklubben i England. Idag fick jag en pappersavi angående tullen från Postnord, de har verkligen underliga rutiner. Ena gången sms, nästa gång brev. I deras app visas aldrig något om tullen.
 

boda

Member
Ungefär samtidigt beställde jag lite från Nortonklubben i England. Idag fick jag en pappersavi angående tullen från Postnord, de har verkligen underliga rutiner. Ena gången sms, nästa gång brev. I deras app visas aldrig något om tullen.
Jag beställde grejor från Andover i Söndags kväll (17/10) och paketet kom torsdagsmiddag (21/10 levererat av DHL och idag(22/10) kom det ett mail om momsen som gick att betala direkt
Boda
 

Lasse L

Member
Jag beställde grejor från Andover i Söndags kväll (17/10) och paketet kom torsdagsmiddag (21/10 levererat av DHL och idag(22/10) kom det ett mail om momsen som gick att betala direkt
Bo
Får försöka styra leveransen till DHL nästa gång.

Den senaste leveransen lyckades Postnord dessutom avisera per brev att paketet fanns att hämta hos ombudet innan ombudet hade paketet hos sig.
 
Förefaller ju vara rena cirkusen på Postmord. Jag tänkte att jag också får prova och skapa mig en egen erfarenhet. Förra måndagen, den 25 juli, beställde jag en liten grej hos RGM (oljerör till vipparms-smörjningen.) En timme efter att beställningen var lagd och betald hade RGM postat försändelsen! Imponerande, minst sagt! De har en site som direkt drar av VAT och beräknar fraktkostnaden så det blir inga fördröjningar och mailkonversationer om kostnaden som hos vissa andra leverantörer. Smidigt!

På onsdagsmorgonen den 27 juli lämnade försändelsen London och ankom på kvällen till Stockholm och där har den legat sedan dess... Idag är det torsdag en vecka senare, 4 augusti, och paketet ligger fortfarande kvar där uppe, halvvägs till polcirkeln. Jag återkommer när (om) det händer något. Spänningen är oliiiidlig...
 
Förefaller ju vara rena cirkusen på Postmord. Jag tänkte att jag också får prova och skapa mig en egen erfarenhet. Förra måndagen, den 25 juli, beställde jag en liten grej hos RGM (oljerör till vipparms-smörjningen.) En timme efter att beställningen var lagd och betald hade RGM postat försändelsen! Imponerande, minst sagt! De har en site som direkt drar av VAT och beräknar fraktkostnaden så det blir inga fördröjningar och mailkonversationer om kostnaden som hos vissa andra leverantörer. Smidigt!

På onsdagsmorgonen den 27 juli lämnade försändelsen London och ankom på kvällen till Stockholm och där har den legat sedan dess... Idag är det torsdag en vecka senare, 4 augusti, och paketet ligger fortfarande kvar där uppe, halvvägs till polcirkeln. Jag återkommer när (om) det händer något. Spänningen är oliiiidlig...
Idag (fredag 5 augusti) fick jag brev från Postmord. Pappersbrev. Inte bara ett utan två brev, minsann! Det ena brevet var ett meddelande om att mitt paket fanns i Sverige och att jag anmodades att betala moms på 18:- samt deklarationsavgift på 75:-. Det andra brevet hade samma innehåll men med rubriken Påminnelse. Daterat med samma datum som det andra brevet! :ROFLMAO: Inget förvånar en längre. På måndag har det gått två veckor...
 
Idag (fredag 5 augusti) fick jag brev från Postmord. Pappersbrev. Inte bara ett utan två brev, minsann! Det ena brevet var ett meddelande om att mitt paket fanns i Sverige och att jag anmodades att betala moms på 18:- samt deklarationsavgift på 75:-. Det andra brevet hade samma innehåll men med rubriken Påminnelse. Daterat med samma datum som det andra brevet! :ROFLMAO: Inget förvånar en längre. På måndag har det gått två veckor...
Idag, måndag den 8 augusti, fick jag en pappersavi (Inte utan att man blir lite 1900-talsnostalgisk) där Postmord meddelade att försändelsen fanns att hämta på Ica i Jonstorp. Exakt två veckor tog det alltså för ett litet kuvert att anlända från Old Blighty. Och det beror inte på RGM Norton eller Royal Mail...
 

Bragfjord

Well-known member
Ang. Postnord. Jag skickar regelbundet present lådor till min grabb" som bor på gruppboende i Trosa.
Nu fyllde han 50år så jag skrev på lådans etikett, Grattis Ivan 50 år! Det skulle jag inte gjort...
Skickades 2 aug. för att vara framme till 7. Ingen låda kom, inget!
Många vänder med Post Nord, spårningen slutade vid Rimbo där jag lämnade lådan... Jaha, och?
Ingen kan svara på vart den tog vägen, trots utredningar. Till slut skulle jag få ersättning om jag hade kvitton...
Jaha inte hade jag kvar dom, köpte Post Nords egen låda för att vara säker, dessutom silvertejpat lådan ordentligt!
Som tur hade jag fotat en del av innehållet och att visat detta så kom pengar... För 2veckor sen, (idag 21 oktober...)
Men grabben blev utan och personal ryckte in med presenter! Tack för det!
 

Bifogat

  • 20220802_101621.jpg
    20220802_101621.jpg
    522.9 KB · Visningar: 2
Top