skip to Main Content
Vad Vore En Bal På Slottet…?

Vad vore en bal på slottet…?

Jo, visst är den lockande men Solihulls modeller har ju inte kommit ut riktigt än.

Nu skriver TSV:s ägda Norton att leveranser kommer att ske i början av 2023 och det gäller både 961 Commando och V4:an på 1200 cc.

961 Commando kommer i två modeller. Den ena är en Norton Commando SP (Sport) med ett lite högre styre för en mer upprätt körställning och med möjlighet att få någon dela åkupplevelsen med. Den andra heter Commando CR (Cafe’ Racer) och är försedd med Clip On’s för en mer racinglik körställning. Prislappen ligger enligt engelska källor på 16 500 pund för SP:n och 17 000 pund för CR:n. 

Norton Commando 961 CR

Visst är den underbart vacker att titta på och vi väntar med spänning på att det ska dyka upp rapporter om provkörningar. Vem vet? Kanske vi kan få se mer om detta i Nortontidningen framöver. Ett litet aber här är att motorerna inte uppfyller avgaskraven för Euro 5 normen som gäller från och med 1 januari 2021 och frågan blir då hur det nu ska gå att registreringsbesikta dem i Sverige och i hela Europa för den delen.

Enligt Transportstyrelsen:

Den 1 januari 2021 skärps EU-kraven för avgasutsläpp för motorcyklar och mopeder. Från och med årsskiftet ska en ny motorcykel eller moped uppfylla nya Euro-5-nivån. Det innebär att motorcyklar med lägre utsläppsklass inte får registreras eller tas i bruk för vägtrafik efter årsskiftet. Samtidigt inför EU lättnader på grund av pandemin som berör registrering av vissa slutserier.

Klassisk design.

Men det finns undantag enligt Slutserieundantaget.

Slutserieundantag enligt Transportstyrelsen

Tillverkare och leverantörer som har fordon kvar i lager vid en kravskärpning kan få problem att sälja eftersom det inte är tillåtet att registrera dem. Reglerna gör det möjligt att söka ett så kallat slutserieundantag för att undgå ekonomisk förlust. Det innebär att det går att sälja och registrera ett visst antal fordon som fanns i lager innan kravskärpningen trots att de inte uppfyller den nya kravnivån. Tillverkaren eller dess representant måste ansöka om ett slutserieundantag hos Transportstyrelsen för berörda fordon.

På grund av pandemin har EU infört tillfälliga lättnader för tillverkare och leverantörer av motorcyklar och mopeder. Det har gjorts genom att tillåta ett större antal slutserieundantag. Dessa fordon behöver alltså inte registreras innan årsskiftet.

– Den som köpt en motorcykel eller moped klass 1 tidigare i år kan vända sig till sin handlare för att ta reda på om fordonet omfattas av lättnaderna. I så fall gäller att man inte behöver registrera och ta i trafik senast den 31 december 2020. Det förutsätter att det finns ett godkänt slutserieundantaget. Undantaget är unikt för varje berörd motorcykel eller moped och behövs för att kunna registrera det från den 1 januari 2021, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

Så det finns hopp för de som vill privatimportera en Norton fortsättningsvis. Speciellt om det är en  av de hojar som nuvarande ägaren tog över vid förra ägarens likvidation och nu är uppgraderade på många punkter.

Text: Toni Eklund

Back To Top