skip to Main Content
Nortons Framtid

Nortons framtid

Tidigare i år drabbades Norton motorcycles av konkurs och ägaren Garner fick utstå mycket kritik då många enskilda drabbades hårt ekonomiskt, både sparare, privata investerare och anställda. Nu verkar dock tillgångarna bolaget lämnat efter sig vara tillräckliga för att täcka de summor det rör sig om för dessa enskilda. Detta enligt MCN som i slutet av juli även citerar den tillfällige vd det nya indiska ägarbolaget TVS tillsatt, John Russell:
-Det finns stora planer för klassiska märket Norton, säger han utan att avslöja mer konkreta planer. Inte annat än att man är mycket intresserat av det nuvarande tvåcylindriga-konceptet samt av några av de maskiner som bolaget redan har

Russell, med en längre erfarenhet från bilbranschen kom in i mc-branschen via bland annat Harley-Davidson, där han som vice vd bland annat ansvarade för Europa-marknaden. Nu arbetar han sedan sju år för indiska TVS som enligt Russell länge önskat köpa ett mc-märke som Norton.
-Jag är enormt glad över att vi kunde köpa Norton och har inte haft så roligt sedan länge, kommenterar han med tillägget att TSV efter köpet sköt till 18 miljoner pund för att nuvarande verksamhet skulle kunna fortsätta och därefter utvecklas efter TSV:s önskemål

42-åriga TSV:s bas finns i Chennai i Indien och är landets tredje största mc-tillverkare med årliga intäkter på 3 miljarder amerikanska dollar samt årlig tillverkning av 3 miljoner maskiner. Bolaget är också landets näst största exportör av motorcyklar med, på koncern-nivå, försäljning i 129 länder. Sedan 2013 har bolaget har ett samarbete med BMW sedan 2013, då deras samarbete med Suzuki avslutade.
Norton har sedan slutet av 1970-talet en ojämn och ibland mycket äventyrlig utveckling. Fördelen med nuvarande ägare är främst deras ekonomiska ryggrad och långsiktiga strategi som mc-tillverkare. Något som möjligen kan få oss luttrade Norton-älskare att återigen hoppas på en ljusare framtid än vad de senaste 40 åren uppvisat.

Back To Top