Projekt Big Four 1929
Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen
Projekt Big Four 1929
Hejsan!
Jag har lagt handpenning på en Big Four 1929 som jag ska hämta hem till hösten. Cykeln är köpt av en annan klubbmedlem som hade fullt i garaget. Det är en hel del jobb innan den rullar igen (ska lägga in ett par bilder på hur den ser ut).
Det mesta på forumet handlar ju om Commando så jag tänkte jag skulle skriva/visa en del kring renoveringen av denna sidventilare.
Planen är att göra en varsam renovering och vara rädd om cykelns patina så det blir ingen utställningscykel utan jag satsar på en mekaniskt/elektriskt fungerande brukscykel utan några större ambitioner på "glans och krom".
Kommer nog att ta minst ett par år innan den rullar igen men jag har ju Commandon att åka på så det får ta den tid det tar.
/Per
Jag har lagt handpenning på en Big Four 1929 som jag ska hämta hem till hösten. Cykeln är köpt av en annan klubbmedlem som hade fullt i garaget. Det är en hel del jobb innan den rullar igen (ska lägga in ett par bilder på hur den ser ut).
Det mesta på forumet handlar ju om Commando så jag tänkte jag skulle skriva/visa en del kring renoveringen av denna sidventilare.
Planen är att göra en varsam renovering och vara rädd om cykelns patina så det blir ingen utställningscykel utan jag satsar på en mekaniskt/elektriskt fungerande brukscykel utan några större ambitioner på "glans och krom".
Kommer nog att ta minst ett par år innan den rullar igen men jag har ju Commandon att åka på så det får ta den tid det tar.
/Per
Senast redigerad av 1 Per G, redigerad totalt 8 gånger.
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Ska lägga in bilder på hur den ser ut nu men tänkte starta ut med hur den är tänkt att se ut när den är klar.
Denna bild stämmer ganska bra hur jag tänkt mig, men jag har webb gaffel och så blir det inte denna superfinish utan betydligt mycket mera pensel-finish och patina är det tänkt.

Denna bild stämmer ganska bra hur jag tänkt mig, men jag har webb gaffel och så blir det inte denna superfinish utan betydligt mycket mera pensel-finish och patina är det tänkt.

850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Här kommer ett par översiktsbilder, sedan finns det ett antal lådor med diverse delar som inte är med på dessa bilder. Som synes så är det litet småjusteringar kvar innan den är i det skick jag tänkt mig
Inte särskilt rädd för det arbetet utan mera skrajsen för vad frugan säger när hon ser en cykel till i garaget.
Men det är principen "det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse" som gäller



Inte särskilt rädd för det arbetet utan mera skrajsen för vad frugan säger när hon ser en cykel till i garaget.
Men det är principen "det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse" som gäller



Senast redigerad av 1 Per G, redigerad totalt 7 gånger.
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Hmm...Låter verkligen som ni är hårt kuvade...hela högen..!!
Är ni inte Karlar i era egna hus....?????
Låter fruktansvärt att behöva fråga kära hustrun ...OM LOV
att inhandla en hoj...!!!! JISSES KOS....!!!
Ps...fick Godkänt av min söta lilla blomma att göra detta inlägg..!!
Hahahahahahaha
Är ni inte Karlar i era egna hus....?????
Låter fruktansvärt att behöva fråga kära hustrun ...OM LOV
att inhandla en hoj...!!!! JISSES KOS....!!!
Ps...fick Godkänt av min söta lilla blomma att göra detta inlägg..!!
Hahahahahahaha
Ride On..on a Brittich Iron...!!
Norton 750 Commander -73.a.
Suzuki GSX 1100 EF -84. Strictly Original..!!
Norton 750 Commander -73.a.
Suzuki GSX 1100 EF -84. Strictly Original..!!
Just nu känns det bra med 2, en som är "klar" så att man har att åka på och en som kräver all kvalitetstid man har. Då räcker det med 2 ett tag.
/Per
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
- Magnus Jönsson
- Administratör
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 06 sep 2006 8:50
- Ort: Ör, Växjö
- Kontakt:
Magnus,
Om du tittar på bilderna högre upp så ser du att det är slanglöst
Till och med däcklöst
Det händer nog inget innan vintern, förutom att kolla efter saknade detaljer. Sedan står nog demontering av motor och låda högst på listan.
/Per
Om du tittar på bilderna högre upp så ser du att det är slanglöst

Till och med däcklöst

Det händer nog inget innan vintern, förutom att kolla efter saknade detaljer. Sedan står nog demontering av motor och låda högst på listan.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Om er kära har synpunkter på hur många hojar ni äger, är lösningen faktiskt mycket enkel. Så här gjorde nämligen en av många känd klubbmedlem, vars namn inte ska avslöjas så här offentligt:
Plötsligt hade han nämligen ställts inför fruns chockbesked "Antingen har du en fru och sex hojar, eller så har du sju hojar och ingen fru.")
Lösningen var lika kreativ som enkel: Våre käre medlem registrerade sin sjunde "Norton" på frun och överlämnade reg.papperen till en minst sagt förvånad fru på hennes 40-årsdag några dagar senare.
Upplägget var lika genialt och enkelt, som frun visade sig förlåtande efter sådan kreativ lösning.
Idag lever både lyckliga sida vid sida!
(En sann historia ur livet, del 1)
Per: Eloge till bilden du lagt upp. Inte så enkelt att hitta sådana bilder. Du kommer att ha fin nytta av den och liknande.
Plötsligt hade han nämligen ställts inför fruns chockbesked "Antingen har du en fru och sex hojar, eller så har du sju hojar och ingen fru.")
Lösningen var lika kreativ som enkel: Våre käre medlem registrerade sin sjunde "Norton" på frun och överlämnade reg.papperen till en minst sagt förvånad fru på hennes 40-årsdag några dagar senare.
Upplägget var lika genialt och enkelt, som frun visade sig förlåtande efter sådan kreativ lösning.
Idag lever både lyckliga sida vid sida!
(En sann historia ur livet, del 1)
Per: Eloge till bilden du lagt upp. Inte så enkelt att hitta sådana bilder. Du kommer att ha fin nytta av den och liknande.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Hmm, en kommentar till.
Efter att under en tid kraftigt reducerat antal ägda tvåhjulingar, nämnde jag till min lagvigda för någon vecka sedan att jag var sugen på en Laverda Jota igen. Detta trots att jag lovat mig själv (och henne) att enbart ha ett fåtal, dvs högst en handfull Norton i garaget framöver.
När då frun med timid röst svarar att "är inte den lite väl hög...?", tjaaa då vet man att man liksom redan har ett eventuellt framtida inköp i hamn.
Att leva i sådan ogivning är grundmurat genom att aldrig, aldrig -jag menar det verkligen, aldrig- ifrågasätta inköp av blommor och gud vet vad, till trädgården. Eller dyra tyger till att sy.
Ömsesig rspekt, så att säga.
En ganska sjävklar inställning. "Pengar är ju bara pengar", om ni fattar, medan livet faktiskt pågår nu och till stor del ges mening via en hobby (på nördnivå).
Efter att under en tid kraftigt reducerat antal ägda tvåhjulingar, nämnde jag till min lagvigda för någon vecka sedan att jag var sugen på en Laverda Jota igen. Detta trots att jag lovat mig själv (och henne) att enbart ha ett fåtal, dvs högst en handfull Norton i garaget framöver.
När då frun med timid röst svarar att "är inte den lite väl hög...?", tjaaa då vet man att man liksom redan har ett eventuellt framtida inköp i hamn.
Att leva i sådan ogivning är grundmurat genom att aldrig, aldrig -jag menar det verkligen, aldrig- ifrågasätta inköp av blommor och gud vet vad, till trädgården. Eller dyra tyger till att sy.
Ömsesig rspekt, så att säga.
En ganska sjävklar inställning. "Pengar är ju bara pengar", om ni fattar, medan livet faktiskt pågår nu och till stor del ges mening via en hobby (på nördnivå).
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Hösten kom tidigt i år så nu är cykeln hemma, eller rättare sagt en ram med monterad gaffel samt en massa lådor och lösa delar bars in i garaget igår kväll
Ikväll blev det litet kvalitetstid, sortering och en provisorisk hopmontering av de flesta grejorna. Måste kolla vad som saknas, om grejorna passar och vad som behöver fixas till.
Tog ett par bilder, kan nog bli något när det blir klart!

Högersidan

Vänstersidan

Smått och gott ej monterat (oljetank och batterilåda ej med på bilden)
/Per


Ikväll blev det litet kvalitetstid, sortering och en provisorisk hopmontering av de flesta grejorna. Måste kolla vad som saknas, om grejorna passar och vad som behöver fixas till.
Tog ett par bilder, kan nog bli något när det blir klart!

Högersidan

Vänstersidan

Smått och gott ej monterat (oljetank och batterilåda ej med på bilden)
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Fruntimmersvecka med tillhörande regn. Har pysslat på och kunnat konstatera att framskärmen aldrig har suttit på denna cykel, med de stag som finns så hamnar den i kläm mot magdynon.
Jag har därför provat att rigga upp med den 20-tals skärm jag handlat på ebay. Tycker att det ser riktigt bra ut. Kan nog bli denna variant av framskärm men behålla fetskärmen bak.

Nytagen bild. Så här ska det nog byggas ihop.
Har också konstaterat att MCHK har den "reggad" som en 1929, kan det bero på att ramen är -29 och att det är det som styr? 1930 var ju året den reggades i Sverige men dom tycker att det är 1929.
/Per
Jag har därför provat att rigga upp med den 20-tals skärm jag handlat på ebay. Tycker att det ser riktigt bra ut. Kan nog bli denna variant av framskärm men behålla fetskärmen bak.

Nytagen bild. Så här ska det nog byggas ihop.
Har också konstaterat att MCHK har den "reggad" som en 1929, kan det bero på att ramen är -29 och att det är det som styr? 1930 var ju året den reggades i Sverige men dom tycker att det är 1929.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Ser klart bra ut även med den "nya" framskärmen. Kul att du har kvar bakskärmen som verkligen är skön.
Jag har också haft nytta av regnveckan opch löst problemet med en mystisk kortis på min 16H.
Jag har också haft nytta av regnveckan opch löst problemet med en mystisk kortis på min 16H.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Idag blev det en biltur till Mats O på förmiddagen (han har mycket Britt bike prylar!) och sedan en sväng på Commandon till vår eminente skribent för att plocka upp några sista Big Four prylar. Mycket trevlig tur förutom att jag på hemvägen, och med bara en mil kvar hem, lyckades "hitta" Stockholms enda tunga regnmoln och blev rejält blöt
Har nu kompletterat med en Sturmey Archer växelspak, nytt baklyse och köpt upp mig på litet muttrar med cykelgänga.
Efter litet tvivlande kring motorns status så lyfte jag ikväll av topp-cylle och kunde konstatera att grejorna är i bra skick och att det definitivt är en gammal Big Four motor med 120 mm slag
/Per

Har nu kompletterat med en Sturmey Archer växelspak, nytt baklyse och köpt upp mig på litet muttrar med cykelgänga.
Efter litet tvivlande kring motorns status så lyfte jag ikväll av topp-cylle och kunde konstatera att grejorna är i bra skick och att det definitivt är en gammal Big Four motor med 120 mm slag

/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Ja, jag har i stort sett alltid regnställ med mig men det hjälper ju bara om man tar på sig det
Nej, åter till min Big Four. Har redan plockat ihop det mesta och kollat passform, vad som saknas mm.
Igår blev det en heldag kvalitetstid
Plockade av allt från ramen och tog ut grejorna på gården för en rejäl tvätt.

Man kan använda ett släp till många saker, bla som torkställning för mc delar
Hann även med att grovtvätta en gammal Amal förgasare. Efter en god stunds blaskande och skrubbande så kom det fram en beteckning, Amal 76/022 och det börjar faktiskt se ut som att det finns hopp om att det ska kunna bli en fungerande förgasare av delarna.

Nu ser man i alla fall att det är en Amal
Original sitter det 76/011, någon som vet vad skillnaden är? Det jag har sett är att "borret" på denna är något större än insuget (1").
Edit: 76/022 har 1 1/16 "borr" och satt på en hel del 20-30-tals Norton toppventilare och ska nog funka bra på 633 cc sidventil också.
Nu ska jag ge mig på kopplingen och en hög oidentifierade delar.
/Per
/Per

Nej, åter till min Big Four. Har redan plockat ihop det mesta och kollat passform, vad som saknas mm.
Igår blev det en heldag kvalitetstid


Man kan använda ett släp till många saker, bla som torkställning för mc delar
Hann även med att grovtvätta en gammal Amal förgasare. Efter en god stunds blaskande och skrubbande så kom det fram en beteckning, Amal 76/022 och det börjar faktiskt se ut som att det finns hopp om att det ska kunna bli en fungerande förgasare av delarna.

Nu ser man i alla fall att det är en Amal
Original sitter det 76/011, någon som vet vad skillnaden är? Det jag har sett är att "borret" på denna är något större än insuget (1").
Edit: 76/022 har 1 1/16 "borr" och satt på en hel del 20-30-tals Norton toppventilare och ska nog funka bra på 633 cc sidventil också.
Nu ska jag ge mig på kopplingen och en hög oidentifierade delar.
/Per
/Per
Senast redigerad av 1 Per G, redigerad totalt 22 gånger.
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Fortfrande åkväder så det blir inte mycket skruvat men jag har pysslat vidare litet med min BF. Plockat litet med kopplingen som ser ut att kunna vara användbar. Någon som pysslat med denna typ av koppling?


Har även delvis plockat ner växellådan, utgående lagret visste jag vär "väck" men innanmätets kondition var okänd. Kunde nu konstatera att det var skapligt bra, bara en riktigt defekt detalj, det som kallas "Main ger wheel, Sturmey Archer C.S. 16d. 25 tänders kuggdrev som nu inte har 25 tänder längre. Konstigt nog ser motstående drev ut att ha klarat sig.

Jag har ingen aning om det finns passande drev i senare Norton lådor men det skulle det ju kunna göra eftersom Norton köpte rättigheterna till S.A. lådan och man har nog använt en hel del "rakt av". Någon som vet?
/Per


Har även delvis plockat ner växellådan, utgående lagret visste jag vär "väck" men innanmätets kondition var okänd. Kunde nu konstatera att det var skapligt bra, bara en riktigt defekt detalj, det som kallas "Main ger wheel, Sturmey Archer C.S. 16d. 25 tänders kuggdrev som nu inte har 25 tänder längre. Konstigt nog ser motstående drev ut att ha klarat sig.

Jag har ingen aning om det finns passande drev i senare Norton lådor men det skulle det ju kunna göra eftersom Norton köpte rättigheterna till S.A. lådan och man har nog använt en hel del "rakt av". Någon som vet?
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Per, du kanske redan har sett den här sidan:
http://www.vintage-motorcycle.com/
Kanske lite dyra, jag lurar själv på en begagnad hastighetsmätarkonsol till min Domi 7:a. Den vill de ha 65€ för.
http://www.vintage-motorcycle.com/
Kanske lite dyra, jag lurar själv på en begagnad hastighetsmätarkonsol till min Domi 7:a. Den vill de ha 65€ för.
Lasse Larsson
Brån
Brån
Lasse,
Ja, dom har otroligt mycket grejor, en hel del som jag skulle vilja ha till min BF men som du noterat tar dom riktigt bra betalt.
/Per
Ja, dom har otroligt mycket grejor, en hel del som jag skulle vilja ha till min BF men som du noterat tar dom riktigt bra betalt.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Gårdagen bjöd på vissa framsteg. Mats Olofsson kom förbi en sväng och kikade på grejorna och gav mig en hel del matnyttig information.
Dessutom så gjorde vi en del bytesaffärer så nu tror jag att det ska vara möjligt att göra en bra växellåda av de numera två som finns i garaget.
Mats fick med sig en hel del saker som han var nöjd med så det blev en win-win.
Ska väl bli litet mer skruva när åksäsongen håller på att ta slut.
/Per
Dessutom så gjorde vi en del bytesaffärer så nu tror jag att det ska vara möjligt att göra en bra växellåda av de numera två som finns i garaget.
Mats fick med sig en hel del saker som han var nöjd med så det blev en win-win.
Ska väl bli litet mer skruva när åksäsongen håller på att ta slut.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Några steg framåt har det blivit.
Tack vare Mats Olofsson så har jag nu ett riktigt gammalt Amal gashandtag där vajern kommer ut ovanpå handtaget i rikting längs med styret, skitläckert!
Blev också några sadelfjädrar och en Webb styrbromsratt till Webb-gaffeln som nu är komplett.
Renoveringen av hjulen uppstartade, en hel del pyssel med bromsar, lager mm. Med god hjälp från en klubbmedlem som är riktigt duktig på (bl.a) bromsar så ser detta ut att kunna bli riktigt bra
I morgon ska jag hämta hem hjulen från blästringsfirman som blästrat och rostskyddslackat hjulen i svart kulör.
Motorn och låda befinner sig på annan ort för genomgång, återigen hjälp från kunniga klubbmedlemmar. Motorn kräver en de åtgärder men det ser inte ut att bli några större problem.
Sturmey Archer lådan ser däremot ut att bli en riktig utmaning! Den dag den blir klar så är det svåraste på projektet avklarat.
Kommer med litet bilder när jag börjar plocka ihop cykeln, ram-gaffel står närmast på tur sedan blir det hjul och förhoppningsvis ett bakstöd (om jag hittar något för vettiga pengar).
/Per
Tack vare Mats Olofsson så har jag nu ett riktigt gammalt Amal gashandtag där vajern kommer ut ovanpå handtaget i rikting längs med styret, skitläckert!
Blev också några sadelfjädrar och en Webb styrbromsratt till Webb-gaffeln som nu är komplett.
Renoveringen av hjulen uppstartade, en hel del pyssel med bromsar, lager mm. Med god hjälp från en klubbmedlem som är riktigt duktig på (bl.a) bromsar så ser detta ut att kunna bli riktigt bra

I morgon ska jag hämta hem hjulen från blästringsfirman som blästrat och rostskyddslackat hjulen i svart kulör.
Motorn och låda befinner sig på annan ort för genomgång, återigen hjälp från kunniga klubbmedlemmar. Motorn kräver en de åtgärder men det ser inte ut att bli några större problem.
Sturmey Archer lådan ser däremot ut att bli en riktig utmaning! Den dag den blir klar så är det svåraste på projektet avklarat.
Kommer med litet bilder när jag börjar plocka ihop cykeln, ram-gaffel står närmast på tur sedan blir det hjul och förhoppningsvis ett bakstöd (om jag hittar något för vettiga pengar).
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Ett par bilder:

Fram- och bakhjul, blästrade och sprutade med svart rostskyddsfärg.
Inte billigt men firman som gjorde det vet vad dom håller på med.

Nytt förgasarhus typ 276 och 3 fjädrar till sadeln som nu är komplett.
Styrbromsratt "Webb" och gashandtag.
Fanns 2 anledningar till bytet av förgarhus, dels en spricka i 76 huset (skulle nog ha funkat ändå) men vid uppmätning av cylinderborr så visade det sig vara maxborrat, 84 mm så inget större utrymme för mera slitage så det får bli bra luftrening och 76 huset tar ju in ofiltrerad tomgångsluft genom de fyra hålen i huset så det får bli 276 istället.
/Per

Fram- och bakhjul, blästrade och sprutade med svart rostskyddsfärg.
Inte billigt men firman som gjorde det vet vad dom håller på med.

Nytt förgasarhus typ 276 och 3 fjädrar till sadeln som nu är komplett.
Styrbromsratt "Webb" och gashandtag.
Fanns 2 anledningar till bytet av förgarhus, dels en spricka i 76 huset (skulle nog ha funkat ändå) men vid uppmätning av cylinderborr så visade det sig vara maxborrat, 84 mm så inget större utrymme för mera slitage så det får bli bra luftrening och 76 huset tar ju in ofiltrerad tomgångsluft genom de fyra hålen i huset så det får bli 276 istället.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Vissa framsteg senaste tiden.
Arbete med hjulen fortgår, skaffat nya hjullager och renoveringen av bromsarna pågår.
Ramen inspekterad, ser bra ut och jag ska snart börja måla den.
Motorn isärtagen och det mesta ser bra ut. Tillverkning av nytt vevlager pågår, blir ny tapp, lager och hållare.
Växellådan fortsätter att ge mig huvudvärk, har två låder men dessa har olika pitch på dreven så det går inte att blanda. Just nu ser det ut som att lådan med 12 pitch drev blir den som är minst bekymmer att få ihop. Gick igenom dreven (inklusive en låda drev jag lånat av Mats Olofsson) och nu saknas det ett drev för att få ihop den lådan. Det drev jag saknar ska ha 19 kugg och se ut som på denna bild:



Dvs 3 st "dogs" på ena sidan, cirka 40 mm utvändig diameter och det inre hålet cirka 17,46 mm.
Har ni något liggande så är jag klart intresserad.
/Per
Arbete med hjulen fortgår, skaffat nya hjullager och renoveringen av bromsarna pågår.
Ramen inspekterad, ser bra ut och jag ska snart börja måla den.
Motorn isärtagen och det mesta ser bra ut. Tillverkning av nytt vevlager pågår, blir ny tapp, lager och hållare.
Växellådan fortsätter att ge mig huvudvärk, har två låder men dessa har olika pitch på dreven så det går inte att blanda. Just nu ser det ut som att lådan med 12 pitch drev blir den som är minst bekymmer att få ihop. Gick igenom dreven (inklusive en låda drev jag lånat av Mats Olofsson) och nu saknas det ett drev för att få ihop den lådan. Det drev jag saknar ska ha 19 kugg och se ut som på denna bild:



Dvs 3 st "dogs" på ena sidan, cirka 40 mm utvändig diameter och det inre hålet cirka 17,46 mm.
Har ni något liggande så är jag klart intresserad.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Vad heter firman som fixade hjulen åt dig?
Just nu har jag bara skrivande och formgivning i huvet (min fru säger att jag inte är kontaktbar eftersom jag enbart kör "mitt spår"), men det finns ju ett liv efter att numret är klart. Och då ska jag börja fixa på min CJ.
Bilderna och rapporterna är precis den inspiration jag behöver för att komma igång igen! Tack för det!
Just nu har jag bara skrivande och formgivning i huvet (min fru säger att jag inte är kontaktbar eftersom jag enbart kör "mitt spår"), men det finns ju ett liv efter att numret är klart. Och då ska jag börja fixa på min CJ.
Bilderna och rapporterna är precis den inspiration jag behöver för att komma igång igen! Tack för det!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Hur ser en såndär låda ut? Som på denna bild?
Jag surfar runt mest hela tiden och kanske "snubblar över" någonting....
Jag surfar runt mest hela tiden och kanske "snubblar över" någonting....
Hej Nortti,
Nej, den lådan kom senare än den jag har och var väl då Norton's egen låda med annan infästnig.
Den jag har är en Sturmey Archer CS 3-speed. Fanns i 2 olika varianter. Fram till och md 1925 var det med 12 pitch drev. From och med 1926 blev det grövre kugg, 10 pitch.
Det jag söker nu är 10 pitch drev men även 12 pitch drev kan vara intressant till den andra lådan jag har.
Här är en skiss på S.A. CS lådan, med 4 fästförband som sticker rakt upp i en platta i ramen.

Hälsningar,
Per
Nej, den lådan kom senare än den jag har och var väl då Norton's egen låda med annan infästnig.
Den jag har är en Sturmey Archer CS 3-speed. Fanns i 2 olika varianter. Fram till och md 1925 var det med 12 pitch drev. From och med 1926 blev det grövre kugg, 10 pitch.
Det jag söker nu är 10 pitch drev men även 12 pitch drev kan vara intressant till den andra lådan jag har.
Här är en skiss på S.A. CS lådan, med 4 fästförband som sticker rakt upp i en platta i ramen.

Hälsningar,
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Går sakta men osäkert framåt
Ramen är nu färdigmålad och har fått sin penselfinish. Ska ju bli en åkcykel och inget utställningsobjekt.
Hittade naturligtvis en liten spricka som behövde svetsas. Men det är fixat och ramen är penselmålad med Pansarol svart. Samma lack som jag brukar använda för att bättringsmåla ramen på min Commando.
Har plockat vidare med växellådorna. Just nu ligger den modernare lådan (1926 - framåt) närmast till att bli klar. Tack vare Mats så har jag nu ett schysst utgående drev till den. Har också hittat en kille som ska svetsa sprickan och bulthål på huset till denna låda. En massa rengöring och slipning kvar att göra innan det kan svetsas.
Den andra lådan saknar jag fortfarande 19 kugg drevet till. Skulle jag hitta det drevet så kan den lådan plockas ihop.
Kollade in webbgaffeln litet närmare, ser rätt bra ut men litet slitage på en ändan av en länkaxel vilket ger ett litet glapp i länkarmen så det måste fixas till. Annars verkar det vara mest putsning och målning att göra.
/Per

Ramen är nu färdigmålad och har fått sin penselfinish. Ska ju bli en åkcykel och inget utställningsobjekt.
Hittade naturligtvis en liten spricka som behövde svetsas. Men det är fixat och ramen är penselmålad med Pansarol svart. Samma lack som jag brukar använda för att bättringsmåla ramen på min Commando.
Har plockat vidare med växellådorna. Just nu ligger den modernare lådan (1926 - framåt) närmast till att bli klar. Tack vare Mats så har jag nu ett schysst utgående drev till den. Har också hittat en kille som ska svetsa sprickan och bulthål på huset till denna låda. En massa rengöring och slipning kvar att göra innan det kan svetsas.
Den andra lådan saknar jag fortfarande 19 kugg drevet till. Skulle jag hitta det drevet så kan den lådan plockas ihop.
Kollade in webbgaffeln litet närmare, ser rätt bra ut men litet slitage på en ändan av en länkaxel vilket ger ett litet glapp i länkarmen så det måste fixas till. Annars verkar det vara mest putsning och målning att göra.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Kompletterar med några bilder.

Penselmålade ramen med Commando och gubbmoppe i bakgrunden

12 pitch lådan som saknar ett drev

Har bara huvudaxel till en låda så jag skulle behöva en sådan här axel till.
Hälsningar,
Per

Penselmålade ramen med Commando och gubbmoppe i bakgrunden

12 pitch lådan som saknar ett drev

Har bara huvudaxel till en låda så jag skulle behöva en sådan här axel till.
Hälsningar,
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Intressantatt följa. och inspirerande!
Hur ska du göra med tanken? Den är, liksom min, rostig invändigt vilket jag tänkte ta hjälp från en kromfirma att ta bort (Backmans i 016) eftersom jag räknar med att de har starkare syror än de jag kan köpa. Men när jag frågade om detta så var de inte villiga att göra detta om jag var rädd om utsidan. De kunde nämligen inte garantera att de inte skadade kromningen.
Idag tar Backmans inte emot privatkunder och jag ska försöka ta bort det själv. Det som finsn tillgängligt (vad jag vet idag) är dels Preems samt Biltemas rostborttagare.
Vet du/någon, alternativa syror eller vad man nu ska använda som är mest effektivt?
Hur ska du göra med tanken? Den är, liksom min, rostig invändigt vilket jag tänkte ta hjälp från en kromfirma att ta bort (Backmans i 016) eftersom jag räknar med att de har starkare syror än de jag kan köpa. Men när jag frågade om detta så var de inte villiga att göra detta om jag var rädd om utsidan. De kunde nämligen inte garantera att de inte skadade kromningen.
Idag tar Backmans inte emot privatkunder och jag ska försöka ta bort det själv. Det som finsn tillgängligt (vad jag vet idag) är dels Preems samt Biltemas rostborttagare.
Vet du/någon, alternativa syror eller vad man nu ska använda som är mest effektivt?
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Kreem tankbehandling.. Googla på kreem, alternativt så kan du ju använda fosforsyra(färghandel el. apotek) vilket används till att beta metall med.
Häll i låt verka så länge du törs och sen häll ut i ett kärl, blir det inte tillräckligt så häller du tillbaka vätskan i tanken, går bättre med varmt vatten dessutom.
Köper du kreem så följ anvisningarna och då får du 2 flaskor har jag för mig, 1 med vad jag tror är fosforsyra och sen 1 som blir som en plastyta på insidan. Är tänkt att även kunna användas om man har läcka i tanken.
Ursäkta offtopic.
Mvh Kim
Häll i låt verka så länge du törs och sen häll ut i ett kärl, blir det inte tillräckligt så häller du tillbaka vätskan i tanken, går bättre med varmt vatten dessutom.
Köper du kreem så följ anvisningarna och då får du 2 flaskor har jag för mig, 1 med vad jag tror är fosforsyra och sen 1 som blir som en plastyta på insidan. Är tänkt att även kunna användas om man har läcka i tanken.
Ursäkta offtopic.
Mvh Kim
Har ju en plåttank som har stått ett bra tag så det ska bli en tankbehandling, har precis beställt en burk från RGM.
Tänkte se vad som rekommenderas som förbehandling.
Viktigaste borde väl vara att se till att den är helt fri från fett och smuts? Funderar på om inte det vore bra att skaka om tanken en 2-3 rundor med aceton och kanske lite skruvar-muttrar i den?
/Per
Tänkte se vad som rekommenderas som förbehandling.
Viktigaste borde väl vara att se till att den är helt fri från fett och smuts? Funderar på om inte det vore bra att skaka om tanken en 2-3 rundor med aceton och kanske lite skruvar-muttrar i den?
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Eller testa enligt nedan, scrolla ned till ca halva sidan där finns ett avsnitt om elektrolysrengöring av tankar. Ahlin har tipsat om en variant i en annan tråd.
http://www.sabmag.org/Sabre-Magna%20FAQ%20v2.htm
http://www.sabmag.org/Sabre-Magna%20FAQ%20v2.htm
Off topic, mitt fel, den här trådens fokus är Pers hoj.
(Per: Ja tankbehandling med Kreem har jag använt på Atlasen, funkade bra. Skrev utförligt om det i nummer 2/05. Minns jag rätt så var din tank betydligt finare än vad min är innuti. Är fundersam om Kreems räcker i min, men jag kan ju köpa två burkar Krrem-syra.
Kim: det var Kreem jag menade, inte Preem som jag skrev
Anders: Tack, bra)

(Per: Ja tankbehandling med Kreem har jag använt på Atlasen, funkade bra. Skrev utförligt om det i nummer 2/05. Minns jag rätt så var din tank betydligt finare än vad min är innuti. Är fundersam om Kreems räcker i min, men jag kan ju köpa två burkar Krrem-syra.
Kim: det var Kreem jag menade, inte Preem som jag skrev

Anders: Tack, bra)
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Anders, tack för länken.
Hör väl till att seala tanken på en gammal hoj så det kan nog stå kvar i denna tråd.
Min tank ser ganska fin ut invändigt så jag ska nog göra minimum med arbetsmoment där man riskerar att sabba den fina patinan på lacken, den är jag rädd om.
/Per
Hör väl till att seala tanken på en gammal hoj så det kan nog stå kvar i denna tråd.
Min tank ser ganska fin ut invändigt så jag ska nog göra minimum med arbetsmoment där man riskerar att sabba den fina patinan på lacken, den är jag rädd om.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Per: Läs Nortonisten där jag redovisar hur jag gjorde. Minns att det blev liksom lite "krakelerat" i lacken av syra som rann ut ur tankhålet. Detta trots att jag var mycket noga att inte hälla i för mycket. Över tankens lack hade jag dels plast (stulen från köket, alltså sådan där som man kan lägga över mat), dels trasor. Tror det syns på bilderna i artikeln.
Men när syran verkade, bubblade det ibland till i tankhålet, som om nåt hände nere i tanken, vilket medförde att det rann ut syra och måste ha kommit in under trasor och plasten. Först blev jag bekymrad, men efter att ha polerat ytan på tanken så försvann faktiskt det krakelerade.
Idag skulle jag strunta i plast! Bäst är att ha trasor (som bra sög upp syran) som skyddar lacken, samt att ofta kika om nåt rinner över och i så fall torka bort med blöt trasa. Din lack kan vara mer lättskadad än min på Atlasen eftersom den hade (har) en lack över färgen. Minns inte hur din är, inte annat än att den var fint patinerad vilket bör bevaras.
Tack för att du lägger upp bilder och rapporterar! Jättekul att följa och inspireras av! (Och skriva utförlig artikel om sen.)
Förresten: Den bild då lagt upp i börjanav tråden är suverän. Visst ska du låta tanken ha sin patina kvar, men tanken på bilden är så snygg att den måste ges tio kolvar i toppbetyg av tio möjliga!
Kim: Det där med fosforsyra ska jag kolla. Återkommer med ny tråd om detta med rostbortagning, efter att jag diskuterat med en kemilärare på jobbet samt med Jim Lundberg (han som skriver i Classic Motor) och som är med i klubben.
Men när syran verkade, bubblade det ibland till i tankhålet, som om nåt hände nere i tanken, vilket medförde att det rann ut syra och måste ha kommit in under trasor och plasten. Först blev jag bekymrad, men efter att ha polerat ytan på tanken så försvann faktiskt det krakelerade.
Idag skulle jag strunta i plast! Bäst är att ha trasor (som bra sög upp syran) som skyddar lacken, samt att ofta kika om nåt rinner över och i så fall torka bort med blöt trasa. Din lack kan vara mer lättskadad än min på Atlasen eftersom den hade (har) en lack över färgen. Minns inte hur din är, inte annat än att den var fint patinerad vilket bör bevaras.
Tack för att du lägger upp bilder och rapporterar! Jättekul att följa och inspireras av! (Och skriva utförlig artikel om sen.)
Förresten: Den bild då lagt upp i börjanav tråden är suverän. Visst ska du låta tanken ha sin patina kvar, men tanken på bilden är så snygg att den måste ges tio kolvar i toppbetyg av tio möjliga!
Kim: Det där med fosforsyra ska jag kolla. Återkommer med ny tråd om detta med rostbortagning, efter att jag diskuterat med en kemilärare på jobbet samt med Jim Lundberg (han som skriver i Classic Motor) och som är med i klubben.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Per: Hittade den här bilden på nätet hos franska NOC.
http://www.norton-club-fr.org/pages/Ang ... lcome.html
Reagerade för transkåpan, är det inte samma typ som du har till B4:an?
Cykeln är en M 18 från 1924!

http://www.norton-club-fr.org/pages/Ang ... lcome.html
Reagerade för transkåpan, är det inte samma typ som du har till B4:an?
Cykeln är en M 18 från 1924!

Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Jo, transkåpan ser bekant ut!
Alltid kul med bilder på cyklar från denna tid, finns faktiskt mera bilder på flattankare än vad det gör på första årsmodellerna av sadeltank.
Jag har hittat en del bilder, försäljningskataloger, reservdelslistor mm.
När man kikar i dessa så ser man ju att cyklarna byggdes med en massa olika utrustning och "original" kunde se ut på många sätt, dvs väldigt mycket options på denna tid. Dessutom tog man tydligen vad man hade/eller vad kunden ville ha och satte dit.
Det jag undrar över är vilken del av cukeln som man egentligen styr årsmodellen efter? Jag har -28 motor och -29 ram men den registrerades i Sverig i April -30. Vad blir det för årsmodell???
/Per
Alltid kul med bilder på cyklar från denna tid, finns faktiskt mera bilder på flattankare än vad det gör på första årsmodellerna av sadeltank.
Jag har hittat en del bilder, försäljningskataloger, reservdelslistor mm.
När man kikar i dessa så ser man ju att cyklarna byggdes med en massa olika utrustning och "original" kunde se ut på många sätt, dvs väldigt mycket options på denna tid. Dessutom tog man tydligen vad man hade/eller vad kunden ville ha och satte dit.
Det jag undrar över är vilken del av cukeln som man egentligen styr årsmodellen efter? Jag har -28 motor och -29 ram men den registrerades i Sverig i April -30. Vad blir det för årsmodell???
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Per. Ska kika på mina fälgar/nav i helgen och besluta hur jag ska göra med dem. Lämnade du in dina och fick dem blästrade "precis så som de var", alltså färdigekrade? Varför plockade du inte isär fälg/nav/ekrar? Min fråga är kanske lite dum, men beror på att jag funderar om blästringen gör rent överallt, ellr om det blir rost kvar i nipplar med mera...
Har funderat om jag ska ha svartmålade fälgar eller köpa nya fälgar och måla dem med svart/röd linje i mitten. Har dock valt att göra som du, vilket är detsamma som jag har på 16H, det vill säga helt svarta fälgar och ekrar. Blev klar över vad jag gillar mest efter att ha kikat på olika hojar på nätet.
Har funderat om jag ska ha svartmålade fälgar eller köpa nya fälgar och måla dem med svart/röd linje i mitten. Har dock valt att göra som du, vilket är detsamma som jag har på 16H, det vill säga helt svarta fälgar och ekrar. Blev klar över vad jag gillar mest efter att ha kikat på olika hojar på nätet.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Har snabbt kikat igenom några böcker med bilder på gamla hojar. Det verkar som att någon gång 38, 39 så dyker det upp omålade fälgar.
(När kom de första aluminiumfälgarna?) Även ekrarna verkar målade, dock inte alltid nipplarna.
Värt att fundera på och undersöka mer. Tycker dock att det blir snyggast på pers hoj med svartfärgat. Eller vad sägerdu Per?
Själv har jag i alla fall bestämt mig för helt svarta på min CJ. Så är det på vår 16H. Tycker det ser "lote för renoverat" ut med rena aluminium eller kromade, med ditmålad "dekor". Men, smaken är ju olika.
(När kom de första aluminiumfälgarna?) Även ekrarna verkar målade, dock inte alltid nipplarna.
Värt att fundera på och undersöka mer. Tycker dock att det blir snyggast på pers hoj med svartfärgat. Eller vad sägerdu Per?
Själv har jag i alla fall bestämt mig för helt svarta på min CJ. Så är det på vår 16H. Tycker det ser "lote för renoverat" ut med rena aluminium eller kromade, med ditmålad "dekor". Men, smaken är ju olika.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Ska man vara riktigt petig så borde man kanske ha ekrat av fälgarna för att få 100% åtkomst med blästring och lack men jag ska inte bygga en show-cykel utan en fin brukscykel så jag blästrade/lackade dom ekrade.
Svart rakt av ser fint ut och vad jag har sett så verkar de ha varit så. Enligt Mats O så doppmålades grejorna på den tiden så det får inte vara för fin finish om det ska se ut som det gjorde på den tiden.
En röd rand kan man väl fixa till om man skulle vilja ha det men just nu får det vara helt svart.
Har varit noll kvalitetstid senaste veckorna, arbetet har inkräktat rejält på fritiden men snart är det dags för ett par veckor ledigt och då ska det bli kvalitetstid i garaget igen
/Per
Svart rakt av ser fint ut och vad jag har sett så verkar de ha varit så. Enligt Mats O så doppmålades grejorna på den tiden så det får inte vara för fin finish om det ska se ut som det gjorde på den tiden.
En röd rand kan man väl fixa till om man skulle vilja ha det men just nu får det vara helt svart.
Har varit noll kvalitetstid senaste veckorna, arbetet har inkräktat rejält på fritiden men snart är det dags för ett par veckor ledigt och då ska det bli kvalitetstid i garaget igen

/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Tycker du gjorde rätt.Per G skrev: Svart rakt av ser fint ut och vad jag har sett så verkar de ha varit så. Enligt Mats O så doppmålades grejorna på den tiden så det får inte vara för fin finish om det ska se ut som det gjorde på den tiden.
En röd rand kan man väl fixa till om man skulle vilja ha det men just nu får det vara helt svart.
Tror också att du har rätt i att det var så de såg ut!
En "dekorrandning" passar inte på så gamla hojar som din BF och på min CJ. Tycker jag. Men annars tycker jag randningen är snygg på hojar som totalrenoveras och som är liiiite yngre.
Ska kolla med en blästringsfirma här i stan om de kan fixa mina hjul, annars ringer jag de dom som hjälpte dig.
Snart är nog våren här!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Lasse,
Innan du lämnar in grejorna kolla med firman att dom har kunskap och utrustning för att blästra olika saker. Vissa firmor blåser bara på för att det ska gå fort och det kan skada dina grejor.
Firman jag använt verkar veta vad dom gör men det finns det säkert flera som gör.
Om du använder dom så får du stanna till hos mig och fika på vägen, du passerar i det närmaste förbi min dörr på vägen
Jag bor 3 minuter från E18.
/Per
Innan du lämnar in grejorna kolla med firman att dom har kunskap och utrustning för att blästra olika saker. Vissa firmor blåser bara på för att det ska gå fort och det kan skada dina grejor.
Firman jag använt verkar veta vad dom gör men det finns det säkert flera som gör.
Om du använder dom så får du stanna till hos mig och fika på vägen, du passerar i det närmaste förbi min dörr på vägen

Jag bor 3 minuter från E18.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Tack. Ska kika på fälgar, ekrar och nav i helgen. Kan inte tro annat än att det känns rätt att göra allt från början med blästring, inte bara måla på dem som de är.
I så fall hör jag/vi av oss så ni slår på kaffebryggaren, det tackar jag för.
(Det var +3 grader i garaget i morse, slog på elemenmtet så att att det blir varmt och skönt i kväll.
Ska var ledig nu fråm till sjätte januari!

I så fall hör jag/vi av oss så ni slår på kaffebryggaren, det tackar jag för.
(Det var +3 grader i garaget i morse, slog på elemenmtet så att att det blir varmt och skönt i kväll.



Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Liknar axeln du hade bild på (tidigare inlägg) men längden ...
http://cgi.ebay.com/WAR-DEPT-NORTON-GEA ... 53d9da25ef
Kanske värt att kolla vad annat han kan ha?
http://cgi.ebay.com/WAR-DEPT-NORTON-GEA ... 53d9da25ef
Kanske värt att kolla vad annat han kan ha?
Har fått till några timmar kvalitetstid. Bytte lagren i bakhjulet på Commandon men har fixat litet med min BF också.
Efter närmare inspektion av webben så visade den sig behöva nytillverkning av de två nedre spindlarna samt ny öd gänga i ena länkarmshålet. Sedan ska den vara i gott körbart skick. Litet putsning och handmålning och ev nickelplätering av ett par detaljer kvar att göra.
Handlade ett nytt bakstöd från RGM. Ser faktiskt bra ut och priset var helt rätt. Redan primat men ska svartmålas efter provmontering.
Skydsplåten framför magneten tillverkad och ev så är det tanklock, oljetankslock och ett Bosch baklyse "på väg in".
Börjar på att likna något. Ett par år till så
God fortsättning,
Per
Efter närmare inspektion av webben så visade den sig behöva nytillverkning av de två nedre spindlarna samt ny öd gänga i ena länkarmshålet. Sedan ska den vara i gott körbart skick. Litet putsning och handmålning och ev nickelplätering av ett par detaljer kvar att göra.
Handlade ett nytt bakstöd från RGM. Ser faktiskt bra ut och priset var helt rätt. Redan primat men ska svartmålas efter provmontering.
Skydsplåten framför magneten tillverkad och ev så är det tanklock, oljetankslock och ett Bosch baklyse "på väg in".
Börjar på att likna något. Ett par år till så

God fortsättning,
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Per!
Pratade med Göran Svensson i Lomma och han nämnde att han håller på att lägga upp inscannade Roadholder från och med 1928 (Nortons försäljningsbroschyrer) på sin hemsida.
Göran har originalbroschyrer från och med 1928 till och med 1936 tror jag det var. Alla finns inte på hans sida än, men de kommer. Kanske har du nytta av att kika på några av de som finns där nu (exempelvis 28, 29,30)?
Kolla http://www.nortonsingles.se/broschyrer/
(Själv håller jag på med både CJ och Atlas. På CJ:n försöker jag få ur en "gängad tjock bricka" som håller hjullagret. Brickan är försedd med fyra småhål och måste bort på nåt sätt för att man ska få ur lagret. Finns säkert ett gammalt specialverktyg, men jag får väl hitta nåt provisorium. Hmm.... Känner du igen det?

Pratade med Göran Svensson i Lomma och han nämnde att han håller på att lägga upp inscannade Roadholder från och med 1928 (Nortons försäljningsbroschyrer) på sin hemsida.
Göran har originalbroschyrer från och med 1928 till och med 1936 tror jag det var. Alla finns inte på hans sida än, men de kommer. Kanske har du nytta av att kika på några av de som finns där nu (exempelvis 28, 29,30)?
Kolla http://www.nortonsingles.se/broschyrer/
(Själv håller jag på med både CJ och Atlas. På CJ:n försöker jag få ur en "gängad tjock bricka" som håller hjullagret. Brickan är försedd med fyra småhål och måste bort på nåt sätt för att man ska få ur lagret. Finns säkert ett gammalt specialverktyg, men jag får väl hitta nåt provisorium. Hmm.... Känner du igen det?

Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Minus 22 grader utanför fönstret, sitter uppe och eldar en sista brasa innan det är sovdags.
Lasse, trevligt med broscyrer och bilder, alltid tacksam för tips kring detta. Har kommit över broscyrer för 28-29-30 samt en reservdelslista för -29. Köpte dom från Bruce Main Smith (eller något sådant). Guld!
Det jag skulle vilja ha tag på är gamla bilder från den tid det begav sig men det verkar vara svårare att hitta.
Vad är det för mått mellan hålen på låsringen? Ev skulle verktyget till täcklocket på skivbromsoket kunna passa. Annars får det bli lämplig dorn och hammare, kanske litet värme först. Tänk på att det kan vara vänster-eller höger-gänga beroende på vilken sida det sitter.
/Per
Lasse, trevligt med broscyrer och bilder, alltid tacksam för tips kring detta. Har kommit över broscyrer för 28-29-30 samt en reservdelslista för -29. Köpte dom från Bruce Main Smith (eller något sådant). Guld!
Det jag skulle vilja ha tag på är gamla bilder från den tid det begav sig men det verkar vara svårare att hitta.
Vad är det för mått mellan hålen på låsringen? Ev skulle verktyget till täcklocket på skivbromsoket kunna passa. Annars får det bli lämplig dorn och hammare, kanske litet värme först. Tänk på att det kan vara vänster-eller höger-gänga beroende på vilken sida det sitter.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Plattjärn... jodå det är så jag räknar med att fixa det. Två hål och två stift (eller två nerstuckna borrar diameter 3,5) så ska det nog lösa sig.
Att slå med don eller nåt liknande kommer skulle enbart skada hålen misstänker jag. Testade två olika knastertänger, men "brickan" sitter för hårt...
Det får först gå några dagar, häller nu på rostlösare som kan tränga ner i gängen lite. Även om det inte är rost där, så smörjer det vilket förhoppningsvis ska göra det hela lättare.
Det finns större problem här i världen
Per: Broschyren du köpte, var det på eBay eller är mannen du nämner säljare av liknande broschyrer? Vet att det finns en del nytryck på marknaden. Har nån gång tidigare köpt från en boklåda i Australien (via eBay), har sökt dem igen, men inte hittat dem.
Att slå med don eller nåt liknande kommer skulle enbart skada hålen misstänker jag. Testade två olika knastertänger, men "brickan" sitter för hårt...
Det får först gå några dagar, häller nu på rostlösare som kan tränga ner i gängen lite. Även om det inte är rost där, så smörjer det vilket förhoppningsvis ska göra det hela lättare.
Det finns större problem här i världen

Per: Broschyren du köpte, var det på eBay eller är mannen du nämner säljare av liknande broschyrer? Vet att det finns en del nytryck på marknaden. Har nån gång tidigare köpt från en boklåda i Australien (via eBay), har sökt dem igen, men inte hittat dem.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Hej Lasse det är en sådan nyckel du behöver till dina hjul
http://katalog.luna.se/webspeed/katalog ... sektnr=797
http://katalog.luna.se/webspeed/katalog ... sektnr=797
Tack och bock än en gång.
Lat som jag är så ringer jag och kollar innan jag slöjdar. *L*
Du har det lite varmare idag antar jag, om man jämför med mellandagarna...
Lat som jag är så ringer jag och kollar innan jag slöjdar. *L*
Du har det lite varmare idag antar jag, om man jämför med mellandagarna...
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Inte någon större fart på skruvandet, kylan har gjort att man helst håller sig inomhus men nu börjar det snart att finnas hopp igen
Har fått in lock till bensin- och oljetank som ser användbara ut.
Ser även ut att kunna bli en växellåda till. Då vore det väl tusan om det inte skulle gå att få till en användbar låda om man har 3 att plocka ifrån!
/Per

Har fått in lock till bensin- och oljetank som ser användbara ut.
Ser även ut att kunna bli en växellåda till. Då vore det väl tusan om det inte skulle gå att få till en användbar låda om man har 3 att plocka ifrån!
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Japp, har nu jag lock till bensin- och oljetank.
Har nu (tack vare vår gode Nortonisten-skribent) en 3:e Sturmey Archer låda med rätt typ av koppling liggande i garaget.
Nu finns det hopp om att få ihop en vettig låda av 3 "donatorer".
Den ska nu snarast "mjukas upp" med diverse smörj- och rengöringsmedel så jag kan ta isär den. Väntar på plusgrader så det går att vara ute och pyssla.
Fick tag på ett beg "clips" som håller stödet i uppfällt läge.
Har med andra ord hittat en hel del grejor under vintern men det har varit dåligt med kvalitetstiden. Den lilla garagetid jag har fått till har blivit mestadels spenderad på Commandon som nu bara väntar på en ny-donad bromstrumma och nya bromsband, sedan är den redo för kommande säsong.
/Per
Har nu (tack vare vår gode Nortonisten-skribent) en 3:e Sturmey Archer låda med rätt typ av koppling liggande i garaget.


Nu finns det hopp om att få ihop en vettig låda av 3 "donatorer".
Den ska nu snarast "mjukas upp" med diverse smörj- och rengöringsmedel så jag kan ta isär den. Väntar på plusgrader så det går att vara ute och pyssla.
Fick tag på ett beg "clips" som håller stödet i uppfällt läge.
Har med andra ord hittat en hel del grejor under vintern men det har varit dåligt med kvalitetstiden. Den lilla garagetid jag har fått till har blivit mestadels spenderad på Commandon som nu bara väntar på en ny-donad bromstrumma och nya bromsband, sedan är den redo för kommande säsong.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Nu har det gått ett år sedan jag la upp handpenning för min BF.
Idag har det lyfts in grejor i garaget:
- en renoverad vev med ny vevtapp och ny lagring så nu kan jag skruva ihop vevpartiet och montera det i ramen.
- Bakhjul med fixad broms och ny modern kapslad lagring. Ska nu måttas in för att fixa kedjelinjen mot lådan.
- Framhjulet har bromsen fixad, jobb kvar med lagringen.
- Förgasaren har fått sig en trottelmodifiering.
Kommer igen med bilder senare men nu kommer det att bli minimalt med skruva, ska jobba utomlands i drugt en månad så kvalitetstid och Commando premiären får vänta.
/Per
Idag har det lyfts in grejor i garaget:
- en renoverad vev med ny vevtapp och ny lagring så nu kan jag skruva ihop vevpartiet och montera det i ramen.
- Bakhjul med fixad broms och ny modern kapslad lagring. Ska nu måttas in för att fixa kedjelinjen mot lådan.
- Framhjulet har bromsen fixad, jobb kvar med lagringen.
- Förgasaren har fått sig en trottelmodifiering.
Kommer igen med bilder senare men nu kommer det att bli minimalt med skruva, ska jobba utomlands i drugt en månad så kvalitetstid och Commando premiären får vänta.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Inget skruva ännu men snart ska det sättas igång med BF bygget.
Fick efter mycket letande tag på nya ventiler, blev Manley stainless street flow imopterade från USA, fanns inte att köpa i Sverige..
Har även fått in ett Bosch baklyse (Tack Mats O!).
/Per
Fick efter mycket letande tag på nya ventiler, blev Manley stainless street flow imopterade från USA, fanns inte att köpa i Sverige..
Har även fått in ett Bosch baklyse (Tack Mats O!).
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Katastrof senaste månaderna, inga fritidsproblem jobbat 24/7 men nu har det faktiskt blivit litet kvalitetstid under årets sista vecka
Städning och sortering av grejor i garaget. Lyckades till sist få isär den 3:e växellådan Camenius fixade fram, den var motsträvig men efter en massiv "övertalning" så ligger den nu helt isärplockad och med en hel del grejor som behövdes, nu har jag allt för en 10 pitch låda
Lyckades även få in veven i vevhushalvorna och permatexen torkar som bäst i garaget. Fy f-n vad vevpartiet väger
Hälsade på hos Herr Olofsson i veckan och kom hem med ett läckert Hella "honk-honk" horn, kommer att sitta som en smäck!
/Per

Städning och sortering av grejor i garaget. Lyckades till sist få isär den 3:e växellådan Camenius fixade fram, den var motsträvig men efter en massiv "övertalning" så ligger den nu helt isärplockad och med en hel del grejor som behövdes, nu har jag allt för en 10 pitch låda

Lyckades även få in veven i vevhushalvorna och permatexen torkar som bäst i garaget. Fy f-n vad vevpartiet väger

Hälsade på hos Herr Olofsson i veckan och kom hem med ett läckert Hella "honk-honk" horn, kommer att sitta som en smäck!
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Ett par bilder från projektet.

En rejäl vev i den här maskinen

Här har jag fått isär första bitarna på koppling-låda. Många decennier sedan den var isär senast, numera helt i delar.
/Per

En rejäl vev i den här maskinen


Här har jag fått isär första bitarna på koppling-låda. Många decennier sedan den var isär senast, numera helt i delar.
/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Fortsatt sakta men osäkert framåt, men i alla fall framåt
Skylthållare original 20-talare har Mats O fixat.
Mekaniska jobben som var kvar på framgaffel och framhjul är på gång och sedan blir det litet målningsjobb innan montering. Ska sedan kränga på däck på hjulen och hoppas kunna börja montera under sommaren vilket känns bra.
Per

Skylthållare original 20-talare har Mats O fixat.
Mekaniska jobben som var kvar på framgaffel och framhjul är på gång och sedan blir det litet målningsjobb innan montering. Ska sedan kränga på däck på hjulen och hoppas kunna börja montera under sommaren vilket känns bra.
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Härligt med lite renoveringsjobb i sommarvärmen, eller hur. (seriöst menat) ...med gumman som kommer in garaget med sval pilsner...
Ska äntligen hämta mina cj- och Atlasgrejer om en vecka, delar som lackats svarta, så jag ska också fixa en hel del i sommar.
Känns party, party

Ska äntligen hämta mina cj- och Atlasgrejer om en vecka, delar som lackats svarta, så jag ska också fixa en hel del i sommar.
Känns party, party

Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Ska beställa däck till veckan men vad ska man ha till en sån här cykel?
Finns visst billiga Kina däck för 300 kr men går det att åka på?
Hade ju inte tänkt att köra runt den på släpvagn.
Per
Finns visst billiga Kina däck för 300 kr men går det att åka på?
Hade ju inte tänkt att köra runt den på släpvagn.
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Fick för mig att jag hade ett koreanskt däck på min sidventilare, så jag gick ut och kollade. Men det är nog kinesiskt eftersom namnet är det; Chiang Shin. Som du vet flyger jag fram med min 16H, så nog är däcken värde de få hundralappar jag betalade.
Minns inte var jag fick tips om dem eller ens var jag köpte dem, men anar att jag tipsades av Karl-Otto i Kumla och köpte dem senare på en marknad. Kan kolla med Karl-otto om du vill.
Mönstren påminner definitivt om det på tt100 jag nyss satte på Commandon.
Summa summarom: Duger gott, är bra och billiga.
Om jag var du, skulla jag kolla med Lennart L och Göran S, där definitivt Göran har lång erfarenhet av gamla stånkor.
Minns inte var jag fick tips om dem eller ens var jag köpte dem, men anar att jag tipsades av Karl-Otto i Kumla och köpte dem senare på en marknad. Kan kolla med Karl-otto om du vill.
Mönstren påminner definitivt om det på tt100 jag nyss satte på Commandon.
Summa summarom: Duger gott, är bra och billiga.
Om jag var du, skulla jag kolla med Lennart L och Göran S, där definitivt Göran har lång erfarenhet av gamla stånkor.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Hamnade efter rekommendationer från flera personer (bl.a. firman ju brukar handla mc däck hos) hos Wheeler Dealer med mina BF hjul.
Efter att ha tittat på diverse varianter och lyssnat på Kjelle så fastnade jag för Dunlop K70 3.50 x 19 fram och bak.
Litet gammelstuk men kanske mera 50-talsdäck egentligen. Ska vara ett bra däck och jag ska ju ha cykeln att åka på så det fick bli litet avvikelse från det tidstypiska.
Per
Efter att ha tittat på diverse varianter och lyssnat på Kjelle så fastnade jag för Dunlop K70 3.50 x 19 fram och bak.
Litet gammelstuk men kanske mera 50-talsdäck egentligen. Ska vara ett bra däck och jag ska ju ha cykeln att åka på så det fick bli litet avvikelse från det tidstypiska.
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Tycker att du resonera rätt, det viktiga är inte att vara "exakt original- och tidstypisk extremist", det viktiga är att få en cykel som fungerar och känns rätt/kul på vägen.
Själv har jag fått mina första delleveranser av nylackerade CJ- och Atlasdelar. Igår, resten nästa vecka. Känns sååå bra.
Själv har jag fått mina första delleveranser av nylackerade CJ- och Atlasdelar. Igår, resten nästa vecka. Känns sååå bra.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Samma här, känns riktigt bra att det börjar hända litet som syns.
Att få känna att man kan börja bygga ihop cykeln efter 2 år med långsamt framåtskridande. Det är nu det riktigt roliga börjar
Per
Att få känna att man kan börja bygga ihop cykeln efter 2 år med långsamt framåtskridande. Det är nu det riktigt roliga börjar

Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Läste ditt inlägg lite slarvigt och hade tänkt be dig fotografera däckets mönster. Nu ser jag att du köpt K70. Samma som ett av de jag köpte till Commandon. Mönstret känns klassiskt så jag tycker att du lyckats med att få det både klassiskt och praktiskt. Tvingas vi välja mellan dessa båda kriterier så är det praktiska viktigast (i min värld).
Vet du hur mönstret såg ut på 20- och 30-talshojar? Vore kul att veta. Anar att däcket på länken (Avon speedmaster) är en modern variant av den tidens däck, elelr...? (och det här mönstret är jag faktiskt rädd för)
http://www.dexon.se/avon-speedmaster-mk ... c-156.aspx
Vet du hur mönstret såg ut på 20- och 30-talshojar? Vore kul att veta. Anar att däcket på länken (Avon speedmaster) är en modern variant av den tidens däck, elelr...? (och det här mönstret är jag faktiskt rädd för)
http://www.dexon.se/avon-speedmaster-mk ... c-156.aspx
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
...skulle du inte bli nöjd så kan du få l å n a (obs!) de däck som satt på CJ:n när jag köpte den. När cykeln sen blir klar vill jag självfallet ha dem tillbaks så jag kan sätta på dem på CJ:n och njuuuuta av den väghållning som de antagligen ger. Blir du sugen, kika här:
Det formula 1-inspirerade bakdäcket :

Framdäcket:

Det formula 1-inspirerade bakdäcket :


Framdäcket:

Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Jösses vilka däck! Funderade på ribbdäck fram eftersom det kan se fint ut men jag föredrar faktiskt samma däck fram och bak. K70 får det bli.
Det mesta på cykeln blir ju tidstypiskt med många trevliga detaljer men det ska gå att åka på annars blir den bara stående i garaget.
Bollar litet ideer med Torsten angående ladd- och tändsystem, får se vad det blir där. Lutar åt ett 12 V system och sjävklart brytartändning

Det mesta på cykeln blir ju tidstypiskt med många trevliga detaljer men det ska gå att åka på annars blir den bara stående i garaget.
Bollar litet ideer med Torsten angående ladd- och tändsystem, får se vad det blir där. Lutar åt ett 12 V system och sjävklart brytartändning


850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Om däckvalet. Helt rätt, jag litar inte alls på ribbade däck. Blev inspirerad och har börjat detalgranska gamla däckmönster på gamla bilder. Återkommer med "slutsatser, det här är inget jag funderat över tidigare.
Angående tändsystemet: Fegis! Föreslå Torsten att "...tycker du inte att jag för säkerhets och tillförlitlighets skull, ska montera ett elektroniskt system." (men säg inte att rådet kommer från mig, utan ta åt dig "äran" för den goda idéen själv...
)
Ser verkligen fram mot årsmötet och få käfta lite med såväl honom som "alla andra". Eftersom jag ger namn till all hojar, heter CJ:n Torsten, för utan hans hjälp hade jag knappast haft en chans. Hade i alla fall tagit tiofalt med tid.
ps. har just köpte tre dvd-filmer från NOC om renovering av...
...gamla enstånkorna (fokus på tv)
...amc-lådan
...dominatormotorn
Angående tändsystemet: Fegis! Föreslå Torsten att "...tycker du inte att jag för säkerhets och tillförlitlighets skull, ska montera ett elektroniskt system." (men säg inte att rådet kommer från mig, utan ta åt dig "äran" för den goda idéen själv...

Ser verkligen fram mot årsmötet och få käfta lite med såväl honom som "alla andra". Eftersom jag ger namn till all hojar, heter CJ:n Torsten, för utan hans hjälp hade jag knappast haft en chans. Hade i alla fall tagit tiofalt med tid.
ps. har just köpte tre dvd-filmer från NOC om renovering av...
...gamla enstånkorna (fokus på tv)
...amc-lådan
...dominatormotorn
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Vad har du för lager i styrhuvudet. Bådeuppe och nere? Original eller har du skaffat nya?
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
På årsmötet kan vi prat om detta. Fick hjälp att svarva till en bra lösning ned nya lager på stryrhuvudet på min Atlas. Ska fixa samma sak på CJ:n, vilken ger en bättre och underhållsfri lösning än den som är original.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Original lager till styrningen, har lagerkulor så det räcker och hoppas att det ska bli bra. Om inte så får det bli någon modernare variant.
Helt klart ett ämne att diskutera i Katrineholm
Per
Helt klart ett ämne att diskutera i Katrineholm

Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Nu har jag 2 kompletta hjul med 2RS lager, fixade bromsar, lackade och med nya slangar och Dunlop K70.

Webben är i det närmaste klar för målning.

Snart dags att börja skruva dit grejor på ramen
Per

Webben är i det närmaste klar för målning.

Snart dags att börja skruva dit grejor på ramen

Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
skadades lacken på fälgarna när däcken kom på? Ska också skaffa däck nu (väljer nog samma som du) och be om hjälp med att sätta på dem. Är lite orolig dock när jag ser den fina lacken på fälgarna...
(...och drivs snart till vansinne för att jag inte fått tillbaks alla min delar... har fått drygt hälften, men ger upp snart och hämtar resterande grejerna olackade.)
(...och drivs snart till vansinne för att jag inte fått tillbaks alla min delar... har fått drygt hälften, men ger upp snart och hämtar resterande grejerna olackade.)
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Nej fälgarna klarade sig bra, antar att det har att göra med att Kjelle på wheeler dealer har gjort åtskilliga tusen liknande jobb 
Idag riktade jag ett stag till gaffeln så nu är den mekaniskt helt klar och ska putsas och tvättas av innan penseln åker fram.
Fredag lunch bär det iväg till Katrineholm. Ska bli kul att ta en pilsner och ljuga litet om våra underhållsfria maskiner.
Per

Idag riktade jag ett stag till gaffeln så nu är den mekaniskt helt klar och ska putsas och tvättas av innan penseln åker fram.
Fredag lunch bär det iväg till Katrineholm. Ska bli kul att ta en pilsner och ljuga litet om våra underhållsfria maskiner.
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Hoppas allt är bra!
Vill bara stressa dig lite med att meddela att ihopmontering av CJ:n startade igår.
Har lite problem med gamla gängor som inte är i perfekt skick, så utan gängtappar och -snitt tar det lite extra tid (tur det finns nördar i stan), men nu så:
Gaffel på plats! Inte finjusterad än, men på plats.

Vill bara stressa dig lite med att meddela att ihopmontering av CJ:n startade igår.

Har lite problem med gamla gängor som inte är i perfekt skick, så utan gängtappar och -snitt tar det lite extra tid (tur det finns nördar i stan), men nu så:
Gaffel på plats! Inte finjusterad än, men på plats.




Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Va f-n, jag ligger med andra ord efter, det måste det bli ordning på!
Semester den här veckan och det ser ut att bli en del regn så det kan ju bli läge att skruva på men antar att hustrun har andra planer för vad jag har lust att göra denna vecka
Har i alla fall skaffat nya 2RS lager till Sturmey Archer lådan så nu ska det bygget sparkas igång till hösten.
Känns faktiskt som att det finns hopp om att mycket av cykeln ska monteras under vintern.
Per
Semester den här veckan och det ser ut att bli en del regn så det kan ju bli läge att skruva på men antar att hustrun har andra planer för vad jag har lust att göra denna vecka

Har i alla fall skaffat nya 2RS lager till Sturmey Archer lådan så nu ska det bygget sparkas igång till hösten.
Känns faktiskt som att det finns hopp om att mycket av cykeln ska monteras under vintern.
Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"