Norton Atlas!

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Norton Atlas!

Inlägg av Bragfjord » 02 nov 2019 2:27

20191102_021527.jpg
Hittade Mc-Nytt från 1968! De var ju mitt debutår på tung cykel, då på en ny Matchless G15 med Atlas motor som jag tid. skrivit med bild om. Att det blev en sådan berodde mest på trevliga Hildor Jansson som hade Combi Motor på Valhallavägen i Stockholm. Å det var nog inte fel för en färsking som jag var då. Väghållning mm. hade jag inte en susning om bara att den såg häftig ut med 750cc motor som då var det största på Twin-sidan. Att komma och hämta den var en upplevelse jag sent glömmer, brutal var bara förnamnet från att komma från en Silverpil tid.!
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 2 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Norton Atlas!

Inlägg av Bragfjord » 02 nov 2019 3:34

20191102_013414-001.jpg
Men en riktig Atlas var nog ett strå vassare på ngt. sätt när man tittade på Rådhes mycket skickligt upplagda annons, den var värst! Men jag hoppade över Atlasen å köpte ny Commando -69 vilket blev en ny dimension i Mc körning o upplevelse! Efter tomgång inga" vibrationer! Man kunde varva ut som var rena njutningen med mycket bra väghållning, men tyvärr ingen bättre frambroms än Atlasen/G15, sedemera botade jag detta med Dunstalls utmärkta skivbromskit.
Men... blev erbjuden senare en Atlas-68 i delar på -70 talet som blev intressant! Vilket jag inte ångrat! Nu var jag mer erfaren sedan G15 och Commandon och satt värde på Atlasens fina o stumma väghållning och lärde mig vad farligt vobbel i framgaffeln var på mina dragningar" ngt. som jag inte fick på Commandon, där var bakändan känsligare men inte Atlasen som är stum. Alltså styrdämpare till Atlasen så var den bäst... Efter ca. 10år med 750 satt jag i 850 Commando motor men behöll 750 vevaxeln som ombalanserades med Omega kolvar och annan kam mm. Därtill RGMs skivbromskit nu kunde jag ge Ducati kompisarna en match på favoritvägarna här i Roslagen! Och som jag tid. skrivet när jag hade även Daytona Guzzin o Ducati 888an så när jag skulle ut med grabbarna på dragning och hade tänkt ta ngn. av italjenarna så tog jag Atlasen istället! Säger väl en del...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar