Brages Mc-hörna del 4!

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 1:20

Jag ger mig inte, allt ska fram......
Har nu kopierat ngt. av mina dia bilder, det är visserligen länge sen men är kanske av intresse, å ingen har hittills protesterat...
01-Diabilder 1 001.JPG
01-Diabilder 1 001.JPG (117.26 KiB) Visad 18092 gånger
Börjar med min då högt uppskattade 850 som troget och bekvämt tagit mig i ur och skur här i Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Switzerland!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 5 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 1:43

12-Diabilder 1 012.JPG
12-Diabilder 1 012.JPG (119.53 KiB) Visad 18091 gånger
Ja här min Atlas som jag åkte med i minst 25år, sista ca.10år som 850. Från början köpte jag den med motorn ur då vevstaken tittat ut pga. tid äg. glömt att byta p-boxen i reg. kåpan efter renov. Tråkigt för han, bra för mig (priset) Alltså, börja om plus svetsa vevhus.
Cykeln fick tjänstgöra i bruksskick men funka bra genom åren tills jag skaffade en 850 motor som balanserades
och modifierades plus oljefilter och givetvis monterade jag en bra styrdämpare! Men återigen, framtrumman som mod. med dubbelnockad Tickle sköld räckte inte ändå, därför skaffade jag skivbroms grejor från RGM, nu skulle Ducati polarna få en match!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 1:53

19-Diabilder 1 019.JPG
19-Diabilder 1 019.JPG (87.15 KiB) Visad 18091 gånger
De är INTE kul att köpa tillbaks sin kära Commando i detta skick, cykeln såldes i delar efter sista vurpan och plockades ihop som sådan! Som tur startades inte motorn då kunskap saknades. Jo jag köpte tillbaks den då jag nu fick mer tid när bilverkstaden var färdig utrustad och jobben löpte på med bra kundkrets (BMW). Skulle aldrig ha sålt den.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:08

21-Diabilder 1 021.JPG
21-Diabilder 1 021.JPG (128.16 KiB) Visad 18091 gånger
Ja de var bara att plocka ner alltihop å börja om från början, och efter mycket möda fick jag den klar i utmärkt bra skick, ja det här smällde högre än Atlasen och gick att köra fort komfortabelt med fin kåpa och bra broms, ok hänger inte Duccarna på stora vägen men detta är ointressant då dessa får en match på favorit vägen! Kort sagt en njutning att köra!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:17

14-Diabilder 1 014.JPG
14-Diabilder 1 014.JPG (114.18 KiB) Visad 18091 gånger
Här lånar jag ut min Guzzi, (Revisorn) Bara glada miner, å tacka för det, med två fina cyklar!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:22

24-Diabilder 1 024.JPG
24-Diabilder 1 024.JPG (97.72 KiB) Visad 18091 gånger
Här har jag lånat ut mina Norton till Åke, Sverker o Roger, själv kör jag HD! Bara glada miner med fina cyklar, vad annars?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:29

15-Diabilder 1 015.JPG
15-Diabilder 1 015.JPG (85.51 KiB) Visad 18091 gånger
Två glada killar, en bakom kameran, med varsin 850-74!
Vad kan man med begära? Eller som ett par som samlade på Ducati sade, man säljer inte, man köper en till!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:46

13-Diabilder 1 013.JPG
13-Diabilder 1 013.JPG (116.66 KiB) Visad 18091 gånger
Det finns andra som har fina Nortons, här en riktig goding!
Inte nog med de, det sitter en Atlas motor (har jag för mig) i denna fina Norton, berömlig!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 2 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2017 2:55

09-Diabilder 1 009.JPG
09-Diabilder 1 009.JPG (124 KiB) Visad 18091 gånger
Tänk att jag ratade detta utseende och byggde om med en gång, nu är den en njutning att titta på och här med fin kåpa! Gud så fin org. cykel, men så är det en av klubbens bästa renoverare som äger denna!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 0:42

06-Diabilder 1 006.JPG
06-Diabilder 1 006.JPG (132.01 KiB) Visad 18076 gånger
Dessa Triumph-ar, man blir aldrig oberörd av ett fint bygge som här!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 0:48

20-Diabilder 1 020.JPG
20-Diabilder 1 020.JPG (110.32 KiB) Visad 18076 gånger
Här när vi var på Norton-träff i Norge. Kolla vad snyggt ljud-dämparn sitter!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 0:55

35-Diabilder 1 035.JPG
35-Diabilder 1 035.JPG (109.98 KiB) Visad 18076 gånger
Snygg Norge-stånka!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:00

jpg023715.jpg
jpg023715.jpg (90.54 KiB) Visad 14205 gånger
Hoppsan! Min 250 Kawa som jag hade kul med en gång i tiden,
men det var bara kul med full gas, å då var den inte oäven på favorit vägen!
DSC06023.JPG
DSC06023.JPG (184.71 KiB) Visad 14205 gånger
Hittade fotgummit från -70 talet då det begav sig....nerlägg alltså...
jpg017269.jpg
jpg017269.jpg (110.11 KiB) Visad 14190 gånger
Köpte en 250 racer motor för lite mer kul, men tyvärr kom annat emellan så den såldes för ban körning.
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 26 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:12

02-Diabilder 1 002.JPG
02-Diabilder 1 002.JPG (116.68 KiB) Visad 18076 gånger
Nu är jag där igen, är verkligen svag för dessa, i det här fallet AJS G12 650, den här dessutom i MYCKET bra skick! Sista modellen med AMC-motor med Norton gaffel o hjul.
Sedan kom G15, samma cykel men med Atlas motor istället. Den blev min första tunga Mc.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:17

17-Diabilder 1 017.JPG
17-Diabilder 1 017.JPG (112.62 KiB) Visad 18076 gånger
Här en annan goding som jag varit svag för! Över 90 hästar, kort hjulbas, bra broms o brutal 1200HD motor, En värdig Cafe' cykel!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:25

18-Diabilder 1 018.JPG
18-Diabilder 1 018.JPG (96.42 KiB) Visad 18076 gånger
Här ett annat fint bygge från en duktig renoverare vi har i klubben. Commando motor i BSA-ram, inte fel då denna ram är helt Ok. Cykeln tål att studeras!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:35

04-Diabilder 1 004.JPG
04-Diabilder 1 004.JPG (113.74 KiB) Visad 18076 gånger
Specialare! Nicklas som han heter, yngre kille,( ja alla tenderar att vara yngre när man snart är 70) ville göra ngt skoj så de uppmärksammades att han fick en artikel med denna i motor tidning. Annars är han duktig på "riktiga" hojar å kör bana med vissa.

Nostalgia nr 2 2001 finns en utförlig o intressant artikel om denna Mc-kille!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 11 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:42

16-Diabilder 1 016.JPG
16-Diabilder 1 016.JPG (89.46 KiB) Visad 18076 gånger
Peter Lindgvist (Morani) med sin fina egen byggda Ducati i härlig Roslags natur, (Singö bron)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 1:50

22-Diabilder 1 022.JPG
22-Diabilder 1 022.JPG (103.53 KiB) Visad 18075 gånger
Ja den här har jag alltid gillat, inte snygg kanske, men annars rätt byggd för fortåkning, skulle vara intressant att prova om man bara kom ner i sadeln(!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2017 2:02

03-Diabilder 1 003.JPG
03-Diabilder 1 003.JPG (96.27 KiB) Visad 18075 gånger
Jaha då var det dags för Ellwoods specialare, (föregångaren till den senare 1300cc) som han använder i olika tävlingar. Mycket konstigt är det, men fungerar och har slagit nån form av rekord tror jag.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 04 feb 2017 0:28

08-Diabilder 1 008.JPG
08-Diabilder 1 008.JPG (128.48 KiB) Visad 18061 gånger
Grotesk är bara förnamnet om detta bygge! Men imponerande arbete måste man erkänna med 2st Triumph motorer och är körbar enl. ägaren, nån form av problem med belt-synkningen mellan motorerna var det visst. Bara rördragningen imponerar!

Bra artikel i MCM nr.5 1994!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 11 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Kim
Äger nästan forumet
Inlägg: 902
Blev medlem: 24 feb 2009 14:53
Ort: Husby-Rekarne

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Kim » 04 feb 2017 22:09

Fan Brage har du haft en samurai???? :lol: Du vet väl att jag har en A7 och en A1?? Har du fler bilder på den?
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 05 feb 2017 9:43

Många riktigt trevliga bilder!

Jag gillar bilder: Minns du skolplanscherna när man gick i småskolan? Från bondgårdens djur och hembygdens landskap till Jesus och den barmhärtige samariten.

Det här var på den tiden då människor tillsammans kunde "studera" en enstaka bild för att se detaljer, tycka om, ifrågasätta, dra slutsatser, njuta, lära sig,... ja, allt möjligt. Inse att föremålets detaljer fanns där, inte av en slump utan tack vare en tanke/hade ett syfte.

Ungefär som kortsnuttarna som kallades "Svart på vitt" på teve med Olle Häger och Hans Villius på 70- och 80-talet. De visade en enda bild i fem minuter medan Hans Villius stämma berättade om något i den.

Idag är sådant borta. Omodernt. Idag ska alla filmer vara snabba klipp, action! Ungdomar svimmar om kameran stannar upp i mer än fem sekunder.

Därför är dina bilder så sköna. Stanna upp, titta, jag menar, verkligen titta! Som din blå AJS, snygg hoj på en mycket vältagen bild, bra vinkel. Njutbar att stanna upp inför och verkligen titta. Eller att kika på den svarta Commandon från träffen i Norge. Så Tack!

Hm, lite för filosofisk kommentar, kanske till och med flummigt, men du fattar!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 05 feb 2017 23:32

Kim, Jo det var en kul tid med denna 250 Kawa, som med kåpan gick förvånansvärt fort.
Första gången ngn. kunde komma om mig på en dragning var en 6cyl. CBX! I en backe som Kawan inte klarade mot Hondans effekt Sen bytte vi cyklar å då var jag först med Hondan! Vill bara med detta säga att på favorit vägen var Kawan riktigt duktig! Så sug åt Dig! Har nog inte ngt. bättre kort. Med vänlig hälsning.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 05 feb 2017 23:45

Tack Lasse för uppskattning! Du är inte flummig, bara seriös(!) Ang. Villius mm. mycket bra, vill tillägga Tom Aland, Mia Blomqvist och Bo E. Eriksson (vetenskapens värld) Tex. Mycket filosofi på flera plan, men det berikar!
Oj höll på att glömma utmärkta Henrik Ekman! (Djur o natur).
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 7 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 06 feb 2017 0:00

26-Diabilder 1 026.JPG
26-Diabilder 1 026.JPG (96.13 KiB) Visad 18019 gånger
Hoppsan! Redan i lumpen -66 var jag fast! (jag längst till höger) Längtade efter den Matchless som jag best. innan jag ryckte in i militära. Den lilla broschyren vaktade jag noga o drömde om den dag jag fick sadla den! Lite Triumph var aldrig fel, men 750 Atlas motor i Matchlessen var värst!
Ja så började det hela, och jag är inte färdig än!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 06 feb 2017 0:07

40-Diabilder 1 040.JPG
40-Diabilder 1 040.JPG (113.09 KiB) Visad 18019 gånger
En äkta Commando Dunstall, kan det bli bättre?
Ja det skulle i så fall vara Vidar/Norge som nu uppdaterar sin fina 850(!) Kortet är taget i Norge, tror jag?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 06 feb 2017 0:36

27-Diabilder 1 027.JPG
27-Diabilder 1 027.JPG (71.69 KiB) Visad 18018 gånger
Apropå Norge, inte visste jag att ovanför Lofoten Harstad, hade Tyskarna byggt 4st storbunkrar med då världens då största kanoner (40,6cm) för att hindra Engelsmännen från att störa malmtrafiken från Kiruna till Tyskland.
Detta byggdes av ca. ettusen Ryska krigsfångar på rekord tid ( Med stort umbärande o slavliknande förhållande, Norge har fint hedrat dessa Ryssar med gravsättningar)
Kanonen som kallas "Adolfs kanonen" finns kvar i ett ex. som museum helt intakt.
kanonröret som är ca. 21m, väger med slutstycke ca. 150ton om jag inte har fel, hur som helst, mycket imponerande, granat på 800kg klarade över 5 mil! 1050kg ca. 4mil.
Dom blev aldrig använda, inga fartyg vågade sig in!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 07 feb 2017 0:32

10-Diabilder 1 010.JPG
10-Diabilder 1 010.JPG (113.18 KiB) Visad 17989 gånger
Om jag skulle skaffa en modern cykel skulle jag fundera alvarligt på denna fina Traja med bra helkåpa, man måste inte tänka Laverda jämt (!), den här har ju också 3cyl. som är så lagom!
Men annars duger 2cyl. Thruxton...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 07 feb 2017 0:43

43-Diabilder 2 001.JPG
43-Diabilder 2 001.JPG (98.08 KiB) Visad 17989 gånger
Här "Svekke" med sin fina Rickman som han bytte ut sin 2cyl. Bonneville motor till 3cyl. BSA! Med denna har han varit med i Allt Om Mc och fått beröm med all rätt.
Och han använde den i ur o skur till o från jobbet, på våra dragningar mm. Den hade gått minst 10000mil utan större problem innan han blev sjuk. En av dom sista riktiga knuttarna!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bjarne Petersen » 07 feb 2017 8:33

Bragfjord skrev:
43-Diabilder 2 001.JPG
Här "Svekke" med sin fina Rickman som han bytte ut sin 2cyl. Bonneville motor till 3cyl. BSA! Med denna har han varit med i Allt Om Mc och fått beröm med all rätt.
Och han använde den i ur o skur till o från jobbet, på våra dragningar mm. Den hade gått minst 10000mil utan större problem innan han blev sjuk. En av dom sista riktiga knuttarna!
Den där hojen minns jag! Fast visst var den väl grön i tidningen?
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 07 feb 2017 19:26

Ta mig tusan!!! Den där minns jag mycket väl från Allt om Mc. Och visst Bjarne, den var grön då.

Läste artikeln många gånger och kikade mycket noga på bilderna. Många tidningar ifrån den tiden har jag kvar, dock inte denna.

Artikeln påverkade mig mycket.

Såg "Svekke" på Mälaren Runt och pekade ut honom för frugan så vi skulle bevaka när han åkte iväg. (Det var innan jag hade köpte Trident/Rocket 3:an) Jag förespeglade henne att... "nu jävlar ska du få höra!" Gissa om vi blev besvikna. :öö :shock: :evil: Tripplar låter ganska löjligt om man inte gasar dem och det gjorde han inte. Puttrade iväg så min fru kikade på mig och muttrade lite. Jag höll masken, men var mycket besviken.

Tack för bilden, mycket nostalgi för mig. Och mycket kul! (I artikeln skojade man om att han hade en liten skruvmejsel i stöveln, som de antog var för att kunna "meka efter vägen". Nä, den var för att kunna flöda mittförgasaren.)

Kan för övrigt nämna med tanke på tripplar och ljud, att Mats Olofsson citerade min fru en gång just när det gäller min Trident. När jag kom hem efter att fått igång den efter min renovering... "Den låter som en moppe! Tycker mer om twinnar!"

Tripplar ska ha 3-1-system och gasas upp i högvarv! :upp
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 07 feb 2017 19:29

ps, som jag mindes det var detta en Rickman Rocket, men litar mer på Brages minne än mitt.

En sådan (Rickman BSA-trea) ringde jag på en gång i tiden, men den var för dyr för mig på den tiden. För några år sedan fick jag veta att det var Kjell Arvidsson i Mora som hade den. Minns hans trygga dalmål när jag ringde. Tror att han sa att den sedan gick till Norge. Den var DYR, men Kjell var inte så förtjust i den!

F-n vad jag gillar den här tråden Brage!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 07 feb 2017 23:19

Bästa Bjarne o Lasse! Svekke har gjort avtryck ser jag! Nu avslöjar jag min färgblindhet, ser inte på bilden om cykeln är grön el. röd... Är det därför jag håller mig till favorit vägen där inga rödljus finns?
Men jag vet att det sitter högts upp...
Svekke som bor i Åkersberga har mycket Mc bakom sig, men även båt och fin Jänkar-cab. Han är väl sedd var än han kommer i Mc -kretsar och är den "gamla" typen där ett handslag gäller.
Duktig omtyckt jobbare som klarar sig själv (bygger om kåken) mekar allt, alltid trevligt att ta en fika i hans kök å tala om gamla tider. Hyvens kille!

Han är med i Allt om Mc nr 1 1997!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 07 feb 2017 23:40

37-Diabilder 1 037.JPG
37-Diabilder 1 037.JPG (125.23 KiB) Visad 17943 gånger
Rickman var det, den här skämmer inte ut sig heller, här är den med sitt då typiska framnav/broms som jag funderat mycket om men får inga svar...
Det måste väl vara ngn. tanke bakom detta nav med "integrerad " skiva o korta ekrar på en sida o långa på andra, men snyggt är det precis som hela cykeln!
Även här tror jag det finns ett reportage om denna, tror det var ngn. skada med ramen tid. så cykeln blev försedd med "vanlig" oljetank, alltså dessa ramar har oljan i ramen!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 09 feb 2017 1:45

1-DSC04942.JPG
1-DSC04942.JPG (151.88 KiB) Visad 17929 gånger
2-DSC04943.JPG
2-DSC04943.JPG (137.54 KiB) Visad 17929 gånger
Årliga mötet med grabbarna hemma hos mig (10st), nu med den duktiga "tusen konstruktören" Ellwood med sin märkliga motor! Som han här demonstrerar, och underhåller oss även med raket konstruktioner! Ja detta är handlingens man, inget är omöjligt!

Ja just det Lasse, det är just det vi gör, att studera bilder! En spec. detalj kan studeras i flera minuter, minst! Tid. genom dia-bilder med stor filmduk, nu från datorn till 46tums TV med högupplösta bilder som detaljerna då kan sökas och förstoras. Detta har vi hållt på i minst 30 år! Grabbarna åker hem 1-2 på natten...
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 12 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 10 feb 2017 1:34

07-Diabilder 1 007.JPG
07-Diabilder 1 007.JPG (95.39 KiB) Visad 17912 gånger
Här en annan "snittsare" och bra Chaufför, känner inte honom men beundrar hans 500 Norton som är teknisk med kluriga lösningar å snyggt detaljarbete!
Bla. är motorn kortslagig, v-lådan lagd nedåt för få plats med avgasrören innanför ramrören mm.
Snyggt bygge som jag själv skulle vilja äga o köra om jag varit bra i benet.
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 12 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 10 feb 2017 2:15

1-000008.JPG
1-000008.JPG (167.42 KiB) Visad 17912 gånger
Som sagt var, så hindrar mitt ben mig att köra annat än Custom, men jag är nöjd med Trajan ändå, har ju provat både det ena o andra och får vara nöjd med detta, jag är ju inte "strandsatt" precis... Hoffman ställning heter det, som stabiliserar benet för läkning, men jag fick i.a.f.
infektion så nya knäleden ersattes med en provisorisk å Hoffman igen tills infektionen läkte o på den vägen är det... Hur kul var det att ta på byxor, köra bil, försöka sova, men det har jag glömt och klarar mig nu bra ändå.
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 11 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 10 feb 2017 2:19

2-DSC03490.JPG
2-DSC03490.JPG (139.52 KiB) Visad 17912 gånger
Men det hindrar inte att ha kul med trevligt Mc-folk!
(Singö/Grisslehamn)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 11 feb 2017 0:53

23-Diabilder 1 023.JPG
23-Diabilder 1 023.JPG (95.99 KiB) Visad 17895 gånger
Min 19s och min tid. Morini 500 på njutbara småvägar i Roslagen.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 11 feb 2017 1:16

33-Diabilder 1 033.JPG
33-Diabilder 1 033.JPG (73.76 KiB) Visad 17895 gånger
Min första lägenhet, en smal trappa upp, här byggde jag Commandon med ny ram, motorn trimmad och Dunstall 810cc med Blair avgas mod. till 1st. dämp. En säng för bygge och en för mig själv!
Byggde även min fina AJS 650 där som mod. till CSR stuk. Bar upp delarna och satte ihop kompl. hojar som med hjälp krånglades ner för spiraltrappan, Puu! Men grabbarna hade roligt...
Skänker idag det gamla paret som bodde granne inunder en tanke som var enastående tåliga med mitt nattarb. där det spelades Led Zeppelin och annan hårdrock... I det fallet var det inte bättre förr! (för grannarna, förlåt..)
Men det var härliga tider med dessa cyklar som jag tyckte så mycket om!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 11 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 11 feb 2017 1:32

30-Diabilder 1 030.JPG
30-Diabilder 1 030.JPG (64.57 KiB) Visad 17895 gånger
Min fina båt som jag sålde då jag trodde att jag skulle bli av med benet efter alla operationer och infektioner. Men det gav mig möjlighet att skaffa husbil istället som givit mig många fina upplevelser och NORGE! Båten var annars min dröm-båt efter 4st. mindre segelbåtar.
Segla är nåt liknande Mc körning på nåt vis, frihet, naturkrafter att tygla!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 11 feb 2017 23:20

05-Diabilder 1 005.JPG
05-Diabilder 1 005.JPG (99.3 KiB) Visad 17878 gånger
En katt bland hermelinerna! Dragar-gänget på gång och gör Roslagen.......
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 11 feb 2017 23:29

29-Diabilder 1 029.JPG
29-Diabilder 1 029.JPG (103.42 KiB) Visad 17878 gånger
Ja det är bara så, Italienarna berör! Alltid egen design! Vem skulle komma på nåt liknande? Inte är det slätstruket o fantasilöst!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 12 feb 2017 15:34

Moto Morini finns ofta med i de engelska hoj-tidnignarna. Sällan i svenska. Var detta en privatimport eller vet du om det funnits någon generalagent som importerat Morini-hojar till Sverige?
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 13 feb 2017 0:46

Idag vet jag inte ngn. importör el. säljare, men jag hade ambitionen att själv bli detta -82!
Det slutade med rättegång o skadestånd till min fördel, den Morini på bilden är en del av detta.
Blåögd och charmad av dessa cyklar gick jag på en skojare som ville bli av med en sändning från Italien som bestod av 1st 125a 1st 250 2st 350 3st 500 trodde i min enfald att jag då skulle bli generalagent i Sverige för detta märke, men det var för lätt att bli erbjuden detta och som vanligt då för bra för att vara sant.
Jag hade dessa under större delen -82 och fick då bekanta (provkörningar) mig med de olika modellerna som i och för sig var trevligt! Favoriterna var den lilla V-motor drivna 250an och Off-road 500an (Camel) som jag så här efteråt skulle behållt. Men det var inget fel på de andra, och 500an på bilden hade jag mycket trevligt med som Nilo köpte av mig på -90 talet. Det blev i.a.f. en säljare till slut en tid, men sen vet jag inte mer...
Dia-0003.JPG
Dia-0003.JPG (304.8 KiB) Visad 14072 gånger
Så här såg "försäljningen" ut med alla goa cyklarna, men av denna blåsning blev lite pengar i handen och den fina femhundran, och en erfarenhet rikare(?)
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 14 feb 2017 0:35

32-Diabilder 1 032.JPG
32-Diabilder 1 032.JPG (120.8 KiB) Visad 17835 gånger
Apropå vackert, den sista riktiga Laverdan omkramad av ljuvlig sommar äng i Roslags miljö! kan det bli bättre?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 15 feb 2017 0:47

36-Diabilder 1 036.JPG
36-Diabilder 1 036.JPG (134.65 KiB) Visad 17784 gånger
Här är just en sådan Matchless G15 som blev min första hoj (ny). Denna är omgjord till Cafe' cykel, men var är gaffel-damaskerna? Luftfiltret?....
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 15 feb 2017 0:57

31-Diabilder 1 031.JPG
31-Diabilder 1 031.JPG (107.05 KiB) Visad 17784 gånger
Det är ingen Ducati Racer, det är en HD!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 15 feb 2017 1:16

34-Diabilder 1 034.JPG
34-Diabilder 1 034.JPG (112.69 KiB) Visad 17784 gånger
En tidig morron i Vaxholm, ja det var en bra början på dagen där målet var Grisslehamn/Singö med lättöl och strömmings macka på härliga kurviga Roslags vägar!
Här har jag lånat ut Commandon o kör Guzzin tillsammans med en lika dan, Daytona alltså!


Här tog mina Dia bilder slut för den här gången, men det finns mer att göra till USB!
Men ett litet uppehåll kanske är bra då jag håller på att ta över Mc- Forumet!
Ngn. annan har ngt. att visa?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
pojen
Van postare
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 nov 2006 10:37
Ort: Borlänge

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av pojen » 19 feb 2017 16:26

Denna cykel platsar väl in i den brutalare kategorin men har ändå sin speciella charm tycker jag. Pricken över i:et är ju att döpa skapelsen till 'Tjernobyl' . Jag gillar attityden som en ägare och skapare till något dylikt ändå har liksom!

Bild
P.O. -- Commando since 1979
Royal Enfield Interceptor 736
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 19 feb 2017 22:47

Tjernobyl var kul, ja dom är speciella nästan odödliga. Har en bekant som även har drivning på sidovagns-hjulet, plus back växel (tror jag)
Bra initiativ Pojen, mera!

Nej, efter tänkt till så var det riktiga Tjernobyl inte kul, det var hemskt, för många, och det kunde blivit mycket värre! Det var hjälte insatser med tragisk utgång, det vill vi inte uppleva en gång till!

Men det var en "kul grej" från Pojen utan ngn. illa mening, så ingen skugga över Dig. Det var jag som uttryckte mig i oförstånd. Sorry.

Därimot Pojen, berätta det Du vet om Din fina Royal Einfield!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
pojen
Van postare
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 nov 2006 10:37
Ort: Borlänge

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av pojen » 26 feb 2017 21:31

Jag tror nog att tanken med att döpa något till 'Tjernobyl' har att göra med att staden bara övergavs och förfallet av allting som lämnades vind för våg. Cykeln ser ju ut som något som lämnats utomhus ett antal år i ur och skur! En hoj i helt annat skick är denna ultimata 'caferacer' som väl en Vincent i Featherbed brukar betraktas som. Ser ju ut att vara en högpotent motor med den hiskeligt långa kickarmen eller är det kanske i originalutförande?

Bild

Jag tror att ägaren hade något problem med avgassystemet då som synes den stora verktygssatsen är framtagen. Bilden härrör från Britannia Rallyt när det avlöpte i Borlänge för ett antal år sedan.
P.O. -- Commando since 1979
Royal Enfield Interceptor 736
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 27 feb 2017 23:09

Ja dessa Norvin är jag inte oberörd av, de är liksom fullt i ramen så att säga. men frambromsen verkar tunn för detta "fartmonster" men annars helt rätt, men så var det Royalen...berätta om den, hur länge har Du haft den, vad har gjorts/rep.mm.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 27 feb 2017 23:51

1-DSC03090.JPG
1-DSC03090.JPG (132.04 KiB) Visad 17601 gånger
Vad sägs om denna? Nån sorts raket va, t.o.m. Norvinen får nog ge sig om det funkar med "raketen"! Men jag väljer hellre Norvinen, verkar säkrare.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
pojen
Van postare
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 nov 2006 10:37
Ort: Borlänge

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av pojen » 28 feb 2017 21:27

Intresset för Royal Enfield och då speciellt Interceptor väcktes första gången då jag såg en i början på 70-talet. Helkromad tank och med den maffigaste motor man kan tänka sig i en mc. Hela cykeln verkade ju vara byggd runt en stor välformad klump till motor. En försäljningsbroschyr som jag fick av en kompis till brorsan hjälpte till också. Kompisens farsa drev nämligen den lokala mc butiken i Borlänge och var faktiskt återförsäljare av Royal Enfield och såklart andra brittiska hojar. Titta nedan så förstår ni nog att detta imponerade på en yngling!

Bild

Började väl leta efter Interceptor lite mera aktivt på 90-talet men det var inte ofta något dök upp i annonserna. Några år in på 2000-talet började dock en och annan dyka upp och i mörkaste Småland fick jag till slut tag på en Interceptor av 1969 års modell. Tog mig ner till Liatorp och cykeln såg bra ut kosmetiskt och när den startade på första kick utan protester så var saken klar. En hel del prylar var nya såsom det kompletta avgassystemet och en del andra detaljer också, däremot var ingenting gjort åt motor och transmission men det klargjordes redan vid köpet!

Bild

Motorn visade sig vara utbytt till en nyare och var i mycket bra skick så de enda prylar som förnyades var en sats kolvringar och en ny kamkedjespännare då den gamla var skadad p g a den vara felvänd, något som är lätt att göra om man inte läser sin manual. Växellådan visade sig vara en lite större utmaning då den vid påfyllning av olja (som den nästan helt saknade!) dumpade allt på golvet från någonstans i huset. En total demontering av primärtransmission och växellåda krävdes för att komma tillrätta med detta mysterium. Det visade sig att 'layshaft bearing' som är en blind bussning i det här fallet satt löst i huset och hade roterat och förstorat hålet så mycket att en ny reservdel inte räckte som åtgärd.

Ett sätt att lägga på material för att bygga upp ytterdiametern är att förnickla och jag investerad i en sådan 'DIY-kit' för många år sedan och det fungerade utmärkt. Lade på kanske 0,10 mm eller något sådant och monterade ihop allt med loctite. Det har fungerat utan mankemang och verkar hålla bra. Hur är då cykeln att åka på kanske någon funderar och jag måste säga att den går väldigt vibrationsfritt och med bra kraft i motorn dock ej lika vass som en Commando som ju var en riktig sportmaskin när det begav sig. En mycket välbyggd och kraftigt dimensionerad motor som man dessutom balanserad dynamiskt som enda brittiska tillverkare. Nedan syns vitala delar av motorn och speciellt kan man notera att vevaxelns diameter vid ramlagren är 45 mm något som kan jämföras med Nortons 30mm t ex . . . . . .

Bild
P.O. -- Commando since 1979
Royal Enfield Interceptor 736
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 01 mar 2017 0:25

Bra info. o historik! Och bilder! Ja jag gillar den, rejäl på nåt vis. Och så har v-lådan den fiffiga neutral-spaken som alla lådor som har mer än 4växlar borde ha. Finns mer bilder på cyl.o toppar även reg. drivn.?
V-låd.?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 01 mar 2017 20:42

Jätteintressant! Tack och bock! ...därtill mycket snygg hoj. Motorn är rent vacker om än ganska "tung" nertill. Detsamma med KE Wikströms Connstallation som han nu tydligen sålt. Cylindrarna är ett mästerverk rent estetiskt. Men just Connien var väl lite tveksamt uppbyggd om jag minns rätt.

Just ja... Borlänge. Här en bild från norska Britannia 2007 där jag träffade två raska pågar från Borlänge. En av dem hade en Connie, import från USA, där de såldes som Indian. Finns mycket att berätta om den och sammanfösningen mellan Indian och RE (i USA).

Är gossen som äger hojen bekant, pojen? Han var egentligen en "hd-biker" så RE´n är nog övergiven numera.
Bilagor
Norska britannia, 2007 085.jpg
Norska britannia, 2007 085.jpg (2.93 MiB) Visad 17558 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 02 mar 2017 1:55

1-DSC04967.JPG
1-DSC04967.JPG (168.09 KiB) Visad 17552 gånger
Hittade denna "Fast Back" i Engelska Classic Bike, rent otroligt arbete i lättmetall och mänsklig bragd! Månde vara etta på alla Mc träffar!


Bra inlägg om RE Lasse! Om Wickströms RE skall vi inte tala om, vilken Pärla! Som allt han sätter tänderna i,
och dessa cyklar han producerar är rena investeringar!

Ang. RE, är inte allt i topp, förutom motor V-låda, ramen tveksam, bromsarna... Sista RE,n blev uppdaterad med bromsar, hjul och framgaffel från Norton. Men som sagt cykeln är intressant och värd respekt som den även hade i knutte kretsar på "våran" tid. Idag ett välkommet inslag ute på vägen och på Mc-träffar!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 02 mar 2017 12:33

Du har som vanligt rätt. Jag vet att motorns konstruktion på Constellation är tveksam, inte minst med tanke på att den är på 700 kubik. När Vincent slog igen portarna var Connien faktiskt den största brittiska hojen på sin tid, alltså 1956.

Att bromsarna inte räcker för de fartresurser som hojen erbjuder är inte svårt att fatta om vi kikar på bilden jag la upp. Men den är också utrustade med flera små smarta detaljer som känns före sin tid. Testade KA:s hoj som var skön och fin, smidig. Tyvärr gick den inte helt rent, men känds mycket trevlig ändå. ..och såååå jäv-a snygg.

Pratade för några år sedan med en 08-kille som i mina ögon profilerar RE, du vet säkert vem han är; Pantzar. Han menade att det var Connien som grundlade RE:s dåliga rykte vilket drabbade Interceptorn som i sin sista utformning med Roadholder-gaffeln och Nortonbroms, bland annat, blev den bästa. När fabriken slog igen portarna projekterade man faktiskt på en 800:a! Den kom aldrig längre än till prototyp, om ens så långt. Kanske bara ritbordet, vet ej mer.

Interceptorn är väldigt trevlig att köra. Vågade inte varva lika hårt som jag egentligen ville när jag testade en, men den gick mycket fint. Ägaren påstod att den var snudd vibrationsfri och trevligare än Commando, men det var definitivt en överdrift. OK, förvånansvärt lite vibrationer även om det var mer än på en Commando förstås. Å andra sidan varvade jag som sagt inte tillräckligt. Pojen vet väl hur det är, här ovan skriver han ju att den går förvånansvärt vib-fritt.

Blev erbjuden en Interceptor för 4-5 år sedan. Avstod enbart för att jag... tja varför slog jag ej till? Man kan inte ha allt, kanske jag tänkte, men sugen var jag. Inte minst för att den gick fint i motor, men i övrigt var orenoverad, dvs patinerad.

Upptäckte att jag har ganska många bilder på RE. Här tre:
1 Interceptorn jag testade på årsmötet.
2 Interceptorn jag blev erbjuden. Tror det är en -65:a.
3 KE:s Constellation
Bilagor
IMG_1968.JPG
IMG_1968.JPG (9.48 MiB) Visad 17543 gånger
Britanniaträffen i Virserum (30).jpg
Britanniaträffen i Virserum (30).jpg (3.21 MiB) Visad 17543 gånger
RE Constallation 020.JPG
RE Constallation 020.JPG (6.14 MiB) Visad 17543 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
pojen
Van postare
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 nov 2006 10:37
Ort: Borlänge

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av pojen » 02 mar 2017 21:14

Lite mera motorpornografi när vi ändå håller på! De två kamaxlarna drivs med en lång kedja och den excentriska axeln till spännhjulet syns i centrum. De streck som syns på dreven används när skall 'indexera' så att allt blir korrekt ihopsatt. Det är ganska lätt att göra misstag här om man inte ser upp. Instruktionerna säger att det lilla drevet på vevaxeln skall peka rätt ned mot märket på vevhuset och de två övriga rakt mot varandra. Det visar sig att det lilla drevet är uppmärkt on halv kugg fel då det inte sammanfaller med den övre dödpunkten som är rätt position!

Bild

Ytterligare en bild som visar överdelen av motorn med cylindrar och topp. Det är separata cylindrar, dock är vänster och höger symmetriska och passar på vilken sida som helst något som ju är förnämligt ur reservdelsynpunkt. Infästa med fem stycken 3/8" dragstänger så betydligt gedignare än en Commando motor t ex. Topparna däremot är separata utföranden vänster respektive höger sida.

Bild

Det är definitivt motorn som sticker ut som en modern konstruktion, transmissionen är ju verkligen 'old school' även om den fungerar rätt OK. Albion växellådorna sägs ha sitt ursprung från konstruktioner på svarvar som konverterades att passa för mc motorer och det kan nog stämma då det är en verkligt antik sak jämfört med motorn!

Connie ägaren är inte någon som jag har kännedom om tyvärr.
P.O. -- Commando since 1979
Royal Enfield Interceptor 736
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 mar 2017 0:33

Lasse, bra info. och trevliga bilder!

Pojen, även Du bra bilder och info.! Ja jag gillar den, rejäl på nåt vis i motorn och påkostad konstruktion, ang. v-lådan, den är alltså rejäl den också? (svarven) Hur är den att växla i jämförelse med Norton?
Bra konstr. med bultad låda mot vevhuset, stabilt om inte annat, men är den lätt mekad på plats som Norton lådan är? Säg att det är en kassett-låda.... (Royal Racing!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 03 mar 2017 1:24

5-DSC04972.JPG
5-DSC04972.JPG (124.47 KiB) Visad 17527 gånger
Vilket Lok! Här snackar vi skyddad långkörning med komfort och kraft. Kolla utläggen vid styrändarna! så ska det se ut! Alltså Laverda RGS, varför köpa nytt, de här räcker med dessutom låg försäkring o tidlöst snitt. Kolla tank luckan i kåpan!
Fick låna en intressant laverda bok därav dessa bilder.
6-DSC04973.JPG
6-DSC04973.JPG (107.34 KiB) Visad 17527 gånger
Jotan som är så populär skäms inte heller för sig, här med 180 grad. vevaxel, men kom senare med 120 grad. och gummi-upphängning av motorn. De här är maskiner för stora grabbar (kopplingen?) förstår inte varför jag envisas med dessa då jag knappt når ner i backen med stövlarna, men har man provat är man såld.. åså var det ljudet...
Men ingen skugga över Engländarna som givit oss så många fina mil med allehanda utmärkta modeller av varierande fabrikat vilket inte minst visas i denna tråd!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 04 mar 2017 11:59

4-000010.JPG
4-000010.JPG (104.25 KiB) Visad 17513 gånger
Nu blir det segling på låg nivå, vad kan man inte göra som ung, bilnycklarna? Det går att göra nya, men man ska hem först... Men först tvätta ansiktet som var meningen från början!
Kan man inte tro att detta är ett Norton forum, här tar jag ut svängarna om det tillåtes...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 27 mar 2017 22:03

3-DSC05023.JPG
3-DSC05023.JPG (137.25 KiB) Visad 17392 gånger
Ja så blev min alldeles egen preparerade favorit Norton såld, å Micke från Gävle ser nöjd ut men hur ska han få plats med de långa benen? Som han använder när han kastar sig ut från Norges fjälltoppar med flygskärm!! Ja det blev ett svårt beslut, cykeln som jag köpte ny -69 och lagt så mycket arbete på för att den skulle passa mig och mina dragningar. Det var inte utan ångest, i flera dagar, men nu är det gjort....
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 27 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 27 mar 2017 22:37

2-DSC05008.JPG
2-DSC05008.JPG (104.94 KiB) Visad 17392 gånger
Detaljer: Sving-axeln som lätt glappar upp, som enl. Nortons testförare tipsade att på ett enkelt o effektift sätt dra u-klammer runt sving-röret, sedan är det problemet löst!
3-DSC05009.JPG
3-DSC05009.JPG (119.94 KiB) Visad 17392 gånger
Mycket pul att få till oljefilter hållare och slangar men sen var det bra. Se också 2-öringen som sitter låst i botten på varvräknarknäet, det funkar! Men finns det ngr. 2-öringar kvar?
1-DSC05020.JPG
1-DSC05020.JPG (101.13 KiB) Visad 17392 gånger
Jag föredrar gaffel bälgar å då den tid. sorten som är större än den som kan mont. på senare Commando, alltså den tid. underkronan som Atlasen och tid. Commando har. Dessa bälgar som jag skaffade hade inget lufthål så därför slangen.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 28 mar 2017 23:50

1-DSC05029.JPG
1-DSC05029.JPG (140.56 KiB) Visad 17373 gånger
Jaha, jag som håller på att avveckla div. Mc gör som det trevliga Ducati-paret som jag träffade på Nifsta, man säljer inte (Laverda) man/jag köper en till!
Kunde inte låta bli, jag är verkligen svag för denna modell som är i mycket bra skick och dessutom har ekerhjul!
Inte för jag kan köra den med mitt stela h- ben men trycka på knappen å njuta av 3cylinder sång och njuta av denna vackra maskin får räcka tillsvidare!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 19 maj 2017 23:04

1-DSC05171.JPG
1-DSC05171.JPG (185.04 KiB) Visad 17045 gånger
En så fin P11 är aldrig fel! Nortons svar på Off-Road cykel, ingen dålig cykel, välbyggd (ramen) med stark Atlas motor, snyggt bygge!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 21 jul 2017 6:36

1-DSC05273.JPG
1-DSC05273.JPG (173.13 KiB) Visad 16627 gånger
Samma ägare som ovan har även den här! Ett skolexempel på fin cykel. Men däcken tycker jag är lite felplacerade, de är ju ingen off-road hoj, för dessa CSR cyklarna var snabba Cafe' cyklar en gång i tiden! Det var en sån som Itte (Ittsedin Jonsson Vallentuna) hade och var fruktad fortåkare som jag lärde känna bakom hans bakhjul, det var lärorikt!
2-DSC05274.JPG
2-DSC05274.JPG (135.82 KiB) Visad 16627 gånger
Klurig lösning på olje/vevhus "problemet"
3-DSC05275.JPG
3-DSC05275.JPG (147.98 KiB) Visad 16627 gånger
Det är en tidig 650 med likströmsgen. senare blev det alternator, men prydlig är den, duktig kille!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av camenius » 21 jul 2017 7:22

Snygg, håller definitivt med! Även om däcket som ser märkligt u på en sådan hoj. Också framdäcket verkar märkligt, så stort mellanrum mellan däck och skärm. Men, som sagt, mycket snygg hoj.
Du har tidigare skrivit väl om den motorn. Jag har en bild av att de inte är så tillförlitliga, men har kanske fel?
Snyggast är dock de så kallade hybriderna från AJS och Matchless. Alltså de med atlasmotor. Framförallt de i CSR-stilen.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 21 jul 2017 23:03

Jag hade inte mage att anmärka på framskärmen då cykeln är så fin, men Du har helt rätt! Skärmen sitter inte bra, finns ingen anledning med det stora avståndet till däcket särskilt då detta är CSR modellen som ska ha sportdäck. Men ägaren strävar efter strikt org. vad jag förstår.( dock inte däcken?) Håller inte med att G15 dvs. med Atlas motorn mm. är snyggare, det är en bastard, G12an är en äkta AJS/Matchless i allt, vi har ju Atlasen som är en bättre cykel, dock är G12an och var en attraktiv cykel i 650 klassen men dyrare än tex Triumph. Ja det florerar div. rykten ang. motorn, den var före sin tid tycker jag, teknisk mer påkostad men krävde att man tog tillvara en sådan finnes som inbyggt oljefilter, skötte man det så ska det inte vara problem. Men det gjorde man INTE, man visste inte ens om att det fanns sådant! Det skulle bara gasas å kriga med Trajorna. Ta Itte som jag nämnt, han om någon gasade, var fruktad, men cykeln höll år efter år. Jag glömmer inte våra dragningar med min då nya G15CSR hur jag försökte hänga honom i bakhjulet på vägar jag inte var bekant med, tack vare Atlas motorns högre effekt kunde jag hänga med, men om jag inte höll bakhjulet var jag "lost" och han försvann...
Därimot 600 motorn hade problem i början då vevaxeln kunde "rasa" har jag hört, min erfarenhet är alltså med 650 motorn som jag själv körde med och har berättat om. Det finns säkert folk som har mer erfarenhet o kan historik om dessa motorer men jag har bara goda erfarenheter från min G12a!
2-Matchless Noeton AJS o Chambord 006.JPG
2-Matchless Noeton AJS o Chambord 006.JPG (99.33 KiB) Visad 16609 gånger
1-Annons Blocket nov. 2012 005.JPG
1-Annons Blocket nov. 2012 005.JPG (80.72 KiB) Visad 16609 gånger
Men sen kom Commandon, då bleknade allt annat Engelskt! Men den snyggaste motorn med intressant teknik var denna på twin sidan, tycker jag!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 4!

Inlägg av Bragfjord » 09 sep 2017 1:08

DSC01821.JPG
DSC01821.JPG (118.41 KiB) Visad 16243 gånger
Kanske var jag lite väl hård när jag kallade G15 för bastard, det var ingen dålig cykel som jag tid. skrivit, och det var ju min riktiga nya cykel som jag längtat efter när jag låg i lumpen. Den gav mig en bra start med Mc-livet och var en av värstingarna på den tiden. Men jag ville ha min egen stil så tank, soffa och ljuddämpare köptes av Roffes på Blekingegatan och detta stuk skulle framöver bli min stil. Jag blev duktig att plocka ur motorn flera ggr. pga. div. trimningar som inte alltid var lyckade, minns en gång när jag skulle hämta en snygg tjej på lördagen och kvällen innan hade jag motorn ur som monterades skyndsamt och var klar sent på natten, visst, var där som ett plåster vid uppgjorda tiden och vi drog iväg! Efter ngn. mil började motorn låta illa och läckte olja på högersidan, jag hade glömt att dra muttrarna på höger sida cyl. som spruckit!
Man kunde se kolven röra sig.... Henne såg jag aldrig mer, surt sa Brage :(
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar