Brages Mc-hörna del 3

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:11

Ja nu blir det annorlunda motorcyklar som jag tycker borde uppmärksammas för gott hantverk, ja ren konst i vissa fall, men också kluriga konstruktioner! Inte min stil då jag sätter största värdet på körbar Mc, därefter utseende, men man måste beundra all möda som kostat på för att förverkliga sina egna ide'er!
01-Nifsta 28aug. -014 001 med Gold-Star! 2014-08-28 06-30-34. -014 010.JPG
01-Nifsta 28aug. -014 001 med Gold-Star! 2014-08-28 06-30-34. -014 010.JPG (122.3 KiB) Visad 11601 gånger
Börjar med detta fina bygge, som vi som har varit med ett tag känner igen.
Egen konstruktion med Suzuki motor, på ngt sätt har den blivit tidlös då den har varit med i många år och är fortfarande snygg och vettig, har nästan allt, förutom Cafe' potensialen tror jag att det går bra med semester tripp?

Classic Bike nr.3 2004, har en intressant artikel på 8 sidor om denna speciella Mc!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 27 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:19

03-Custom Bike show 019.JPG
03-Custom Bike show 019.JPG (130.04 KiB) Visad 11600 gånger
Har visat denna Norvin tid. men tål att upprepas då motorn passar så bra i Norton ramen! Det finns om man tittar på You-tube flera fina Norvin att skåda, denna fanns i Norrtälje.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:29

15-Nifsta maj 2014 006.JPG
15-Nifsta maj 2014 006.JPG (143.94 KiB) Visad 11600 gånger
Norton-Anders fina 500 som han gjorde iordning på rekordtid av en inte alltför fräscht renoverings objekt. Och som vanligt är hans hojar inte bara skåde objekt, han kör med dom!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:35

11-Custom Bike show 074.JPG
11-Custom Bike show 074.JPG (152.19 KiB) Visad 11600 gånger
Ja nu blir det annat! Vilken gaffel! Och vad är det som sitter vid främre ramröret? Kylare/olja eller vad då? Men vilken frambroms!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:40

06-Custom Bike show 048.JPG
06-Custom Bike show 048.JPG (134.88 KiB) Visad 11600 gånger
Här ska det bogseras lastbilar kan man tro! Ja gud vilket jobb vissa gör, men det skulle vara intressant att se den live ute på favoritvägen!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 0:45

13-Custom Bike show 018.JPG
13-Custom Bike show 018.JPG (129.22 KiB) Visad 11600 gånger
Ja en sån känner vi igen, 5-600?, lite kul att se hur andra gör med "våra" Nortons.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:01

04-Custom Bike show 013.JPG
04-Custom Bike show 013.JPG (133.18 KiB) Visad 11600 gånger
05-Custom Bike show 014.JPG
05-Custom Bike show 014.JPG (132.23 KiB) Visad 11600 gånger
Vad är detta!? Nu talar vi konst i den högre skolan! Kolla styret å sadeln i ädelträ! Konst, inget annat än fantastisk konstarbete!
Hela cykeln är konst, ju mer man synar den, mera hittar man. Ta bara den kugghjuls-makapären" som är nått som mäter hastigheten som sitter på tanken/ramen! Också intressant att se den live på favorit vägen, tänk att bli omkörd av dyligt, där går gränsen!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 5 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:05

09-Custom Bike show 061.JPG
09-Custom Bike show 061.JPG (134.1 KiB) Visad 11600 gånger
Tvära kast, den här är ju körbar, å lite fin är den allt.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:10

02-Norge jun. -014 060.JPG
02-Norge jun. -014 060.JPG (132.26 KiB) Visad 11600 gånger
Hoppsan en brevlåda i Norge, sånt man ser men sällan hinner stanna för att fota, men den här gången åkte jag moppe!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:17

10-Custom Bike show 068.JPG
10-Custom Bike show 068.JPG (119.79 KiB) Visad 11600 gånger
Märklig farkost, men ska det vara personligt så ska det, om så bara motorn ska smälta innanför....för det är väl en vanlig HD- motor? Om annan vätskekyld, ja då är det bättre.
Väcker uppseende gör den i.a.f.!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:32

08-Custom Bike show 054.JPG
08-Custom Bike show 054.JPG (134.57 KiB) Visad 11600 gånger
07-Custom Bike show 052.JPG
07-Custom Bike show 052.JPG (127.18 KiB) Visad 11600 gånger
På nåt sätt gillar jag den, kanske mest för den fina "Dunstall" skivbromsen, men bra å "snickra" resten tar säkert kraft o tid.
Lite särskilt är den låga sitthöjden, men nån tanke är det väl...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:38

12-Custom Bike show 079.JPG
12-Custom Bike show 079.JPG (127.52 KiB) Visad 11600 gånger
Ja bak fjädring lär det inte vara, å varför uppfann ngn. det, nä här får man just. lufttrycket bak istället.......
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2016 1:45

14-Custom Bike show 010.JPG
14-Custom Bike show 010.JPG (137.16 KiB) Visad 11600 gånger
Triton men det står Norton(?) Många Triton har byggts genom åren och är inte helt fel.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 24 nov 2016 1:30

02-000003.JPG
02-000003.JPG (185.96 KiB) Visad 11577 gånger
T.o.m. jag har haft Japanare, ville ta med grabben på den tiden -80 tal och därför prova Custom, ja inte helt fel då cykeln hade både väghållning, bromsar o orr i motorn.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 24 nov 2016 1:55

01-000005.JPG
01-000005.JPG (130.46 KiB) Visad 11577 gånger
Men, måste prova en riktig HD som sedan köptes ny efter jag bytt in Yamman. Det är ingen tillfällighet att det säljs många HD blev jag varse, som Custom cykel är den mycket bra, jag valde med ruta mer broms ngt. högre markfrigång och packväskor, motorn var t.o.m. gummiupphängd vilket var som att åka Commando. Hade den ca 5år å sålde den med vinst som man gjorde med HD på den tiden. Nya äg. tog genast bort rutan trots öppen hjälm(!) Ballt heter det. Rutan som jag jobbade en hel natt för att tillverka fästen så att rutan som satt för långt fram o för högt (man skall helst inte se genom glaset, eller ska det vara vindrute-tork när det regnar(?) plus att det blir synfel) kom att till slut sitta perfekt o framfarten blev en skyddad njutning!
Ja det var en fin tid men grabben ville annat å då blev det roligare med mina Norton!

Tillägg: Det var med denna som jag "upptäckte" bakbromsens bättre effekt än de vanliga cyklarna som annars lättar i baken och större risk för låsning. Tillsammans med de dubbla skivorna var det hyfsad broms på denna tunga cykel, skulle inte ha ngt. emot den idag!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 27 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 24 nov 2016 2:01

05-Custom Bike show 035.JPG
05-Custom Bike show 035.JPG (139.99 KiB) Visad 11577 gånger
Undrar hur det känns att köra den här med dubbla framhjul? Om det inte är bra så kan man parkera utan sidostöd... (tokbelten!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 24 nov 2016 2:07

15-DSC03055.JPG
15-DSC03055.JPG (151.76 KiB) Visad 11577 gånger
Framtiden? Tycker nog att den är lite spännande och måste beundra arbetet, men vet inget mer om bygget.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 24 nov 2016 2:21

19-DSC03074.JPG
19-DSC03074.JPG (164.31 KiB) Visad 11576 gånger
Rickman! En riktig Cafe' hoj från början! Tidlös snyggt bygge som jag tyvärr inte haft. Här uppdaterad med Norish grejor, mums!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 26 nov 2016 1:59

21-DSC03402.JPG
21-DSC03402.JPG (141.82 KiB) Visad 11554 gånger
Ser man på, HD blir riktigt uppkäftig i Cafe' skrud, lite för lång hjulbas för att vara snabbstyrd, men annars ok.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 26 nov 2016 2:07

16-DSC03056.JPG
16-DSC03056.JPG (147.91 KiB) Visad 11554 gånger
Att man kan krångla till en Mc så till den milda grad att ingen skönhet kan skönjas, men en sjutusan BMW å gå lär det vara, även går att hårdköra med nerläggning, se däcken!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 26 nov 2016 2:11

17-DSC03069.JPG
17-DSC03069.JPG (151.7 KiB) Visad 11554 gånger
18-DSC03070.JPG
18-DSC03070.JPG (144 KiB) Visad 11554 gånger
Ja Finnarna är värst, här är det praktiskt som gäller ifall Ryssen kommer!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 13 dec 2016 2:31

2-DSC04897.JPG
2-DSC04897.JPG (98.48 KiB) Visad 11462 gånger
1-DSC04900.JPG
1-DSC04900.JPG (80.1 KiB) Visad 11462 gånger
Så äntligen kom den till Mc-Collection med racer-åkande konstruktör å allt. Peter har bidraget med den äran till våra Norton och gjort mycket bra ifrån sig på div. tävlingsbanor, alltså vunnit en massa, 2a på isle of man efter Agostini, bara en sån sak med halva motor effekten. Hans talkshow var mycket intressant o trevlig som "Robban" förde där Peter bla. berättade han blivit erbjuden fabrikskontrakt från Japan men trogen Nortons tävlings konstruktioner missat en ännu bättre tävlings-karriär. Berättade en del ang. den snabba stånkan (Artur-Matchless) i början som han utvecklade tillsammans med Tom Artur och konstruerade dom första gjutna hjulen som både var starkare o lättare
med slanglösa däck, som jag förstått var det till slut efter många modifieringar en lätt o snabb hoj som han kom 2a efter självaste Mike Hailwood och Honda på Isle Of Man!
Mycket tävlings snack om nyckfulla konstruktioner som inte alltid blir som man tror men lärorikt minsann!
Tack för det Mc-Collection!

Så var det här med gamla Mc tidningar, nån form av bibliotek har jag allt, hittade en lång artikel (10 sidor!) i Svenska Classic Bike nr2 2009 om Peter Williams, hela historien alltså! Denna tidning har genom åren alltid varit och är intressant av duktigt folk, endast den motsvarande Engelska tidningen skulle ev. vara bättre. Dessa är svåra att slänga utan blir nästan som nya efter ett antal år för gammel cyklarna är alltid aktuella för oss!

En annan sak man inte tänker på som storheter som P. Williams räknar på, är progresiva fjädrars montering bak tex.
Om den tätlindade fjädern mont. nedåt och trycks ihop gör den ingen nytta längre utan är bara en onödig vikt. Jaha vem tänker på detta.......... Har naturligtvis ingen betydelse för vanlig åkning, men säger en del om seriös racing!
Bilagor
1-DSC04906.JPG
1-DSC04906.JPG (129.46 KiB) Visad 11462 gånger
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 30 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 13 dec 2016 2:45

6-DSC04909.JPG
6-DSC04909.JPG (141.15 KiB) Visad 11462 gånger
7-DSC04911.JPG
7-DSC04911.JPG (120.12 KiB) Visad 11462 gånger
Lite kul att få se denna 125cc V-twin också på Collection som tidningen Teknik för alla en gång lanserade för denna klass, men slutade bara som prototyp, Svensk motor konstruktion med Folke Mannersteth inblandad.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 17 dec 2016 1:03

1-000002.JPG
1-000002.JPG (97.22 KiB) Visad 11404 gånger
Vad sägs om denna farkost! Här gör det mindre om det regnar, skulle va kul å prova. sitter en BMW 4cyl. Mc motor på ca. 100hk som säkert räcker med det låga luftmotståndet.
Stödhjul om man åkt fel vid rödljus!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 17 dec 2016 1:24

2-Maj 2012 004.JPG
2-Maj 2012 004.JPG (187.53 KiB) Visad 11404 gånger
Köpte den häringa för mest kul och fick den för ca.20tusen ny då den introserades på Mc-mässan i Älvsjö. Det var ungefär samma pris som en beg. Cressent dito kostade men här fick man mer för pengarna! Stark 4t motor med elstart, som senare fick backväxel vilket var en förbättring, tippbart flak, F1 framvagn(!) nästan, fjädring fram o bak och lite annat. Ekerfälgar är snyggt men senare modeller fick alu. fälgar då den kunde lasta över 200kg tror jag, flyttade en bilmotor en gång men då orkade inte styret/stången greppa tillräckligt vilket var en svaghet men annars lite kul och nyttig moppe!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 28 dec 2016 1:23

1-DSC03315.JPG
1-DSC03315.JPG (129.42 KiB) Visad 11308 gånger
Snygg Commando med Blair org. system, alltså Dunstall fick sälja en dämpare till (!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 28 dec 2016 1:27

2-DSC03364.JPG
2-DSC03364.JPG (129.63 KiB) Visad 11308 gånger
Kan inte låta bli dessa goa Ducatis, fina vägmaskiner med körglädje å gött ljud!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 28 dec 2016 1:30

4-DSC02947.JPG
4-DSC02947.JPG (140.63 KiB) Visad 11308 gånger
Bil ja, men det är i.a.f. England från början!
Bilagor
3-DSC02949.JPG
3-DSC02949.JPG (137.74 KiB) Visad 11308 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 01 jan 2017 23:59

2-DSC04921.JPG
2-DSC04921.JPG (156.11 KiB) Visad 11230 gånger
"Gamla" Trajan blir aldrig gammal! SÅ SNYGG med enkla medel!
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 02 jan 2017 0:24

1-DSC04920.JPG
1-DSC04920.JPG (145.86 KiB) Visad 11230 gånger
Nej dom ger sig inte! Nu blir dom modernt Raciga!
Kolla denna juvel, 135kg utan soppa! 820 trimmade kubik! Förlåt Norton, men det här är ngt att bita i, Traja motorn (block) är enl. min mening ngt. av det kompakt snyggaste motor-paket England gjort, alltså ingen sep. v-låda (stenålder, förlåt Nor...) som förenklar, fattas bara kassett-låda så är himlen nära!
Men inte vara stygg mot Norton som redan från början var en bättre väg maskin, å sen kom Commandon med den äran och vi fick en komfortabel/vibrations-fri långåkar-cykel!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bjarne Petersen » 02 jan 2017 9:51

Bragfjord skrev:"Gamla" Trajan blir aldrig gammal! SÅ SNYGG med enkla medel!
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!
2-DSC04921.JPG
2-DSC04921.JPG (156.11 KiB) Visad 11221 gånger
Hej, Brage!
Tycke och smak kan man ju alltid diskutera (eller så skall man kanske inte göra det) men nu kan jag inte hålla mig. 8) Tycker du verkligen att den där Trajjan är snygg? :shock: Instrumenten ser ut som om de kom från en 80-tals japshoj, (liksom bromsvätskebehållaren och reglagen), de gigantiska blinkersen måste ha suttit på en lastbil i sitt tidigare liv, den stora säckiga bakskärmen (suck) passar nog bättre på en 50-tals skoter, sidokåporna passar ju inte alls i formspråket och linjerar ju inte heller mot sadeln, tankgummina verkar inte vara ordentligt ditlimmade och framskärmen tycks vara monterad av någon med två bakbundna vänsterhänder.

Motorn är ju förvisso fin och exempelvis 1969 års Bonneville är ju en tidlöst vacker hoj. Här har man istället försökt skapa... ja vad? Är det en cafe racer? Nej, inte med det höga styret, med det avgassystemet, med den bakskärmen och med fotpinnarna så långt fram. Nej, gör om, gör rätt!

Sorry, Brage men den här hojen fattar jag inte vitsen med. :lol:
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 02 jan 2017 23:31

De är helt Ok, smaken är som baken delad, men jag vidhåller att cykeln är fin, men ngn. Cafe' cykel kan man väl inte säga precis så därför är den som den är med styre blinkers speglar å allt. Det är en modern gammel cykel, men allt är inte perfekt i detaljer men det kan jag leva med, grunderna finns där och jag gillar den! Sen att mäster Bjarne är på dåligt humör får man ta :lol: Nu vänder vi blad och ser fram emot ett bra Mc År!
2-DSC04933.JPG
2-DSC04933.JPG (111.41 KiB) Visad 11197 gånger
3-DSC04934.JPG
3-DSC04934.JPG (116.13 KiB) Visad 11197 gånger
1-DSC04935.JPG
1-DSC04935.JPG (124.81 KiB) Visad 11197 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 02 jan 2017 23:44

4-DSC04936.JPG
4-DSC04936.JPG (134.73 KiB) Visad 11197 gånger
Skulle de här passa? Eller är det bara jag som gillar Laverda? Foto taget från samma Classic Bike Dec. 2016, som har en massa annat läsvärt!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bjarne Petersen » 03 jan 2017 9:51

Dåligt humör? Inte alls, jag har fått mitt morgonkaffe! :D Fast inte blev den där Trajjan vackrare på bilderna inne i tidningen sedan de monterat backspeglar... De ser ut att komma från vilken ful japansk 80-talshoj som helst. :roll:

Laverda? Jodå, jag är ganska svag för italienskt men jag tycker allra bäst om Ducce-twinnarna. En hoj som din gamla 900ss hade smakat om man hade haft råd. En Ducati Monster att förädla har jag funderat på. Gillade den redan när den kom. Så här, kanske?
Redmax-Ducafe-7.jpg
Redmax-Ducafe-7.jpg (503.59 KiB) Visad 11183 gånger
Avgassystemet är kanske lite för mycket, men i övrigt så...

God fortsättning till alla, förresten!
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 03 jan 2017 21:49

Ja Ducati är aldrig fel, bara man slipper justera ventilerna(!) som är MYCKET lättare med Norton/Triumph, som inte ens har en kamrem, men har ngn. saknat detta? Å andra sidan, Ducati har idag en modell flora som man inte är oberörd inför, ett fantastiskt modellprogram som borde attrahera de flesta Mc-vänner. För de som inte måste äga en Ducce, var glad för Din Engelsman, den räcker länge än! :D
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 05 jan 2017 20:48

3-DSC03983.JPG
3-DSC03983.JPG (173.55 KiB) Visad 11123 gånger
Brutal är bara förnamnet på denna "best", ngt. som jag tycker är bra är att man så här bygger in och "slimmar avgaset" , både snyggt o kurvvänligt, är ännu mer inbyggt på de extrema sporthojarna, verkar vara en trend och kommer på fler märken.
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 6 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 05 jan 2017 20:52

2-DSC03974.JPG
2-DSC03974.JPG (203.98 KiB) Visad 11123 gånger
Ja här är motsatsen men inte mindre attraktiv för det!
Ägaren var i.a.f. lycklig!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 05 jan 2017 20:56

1-DSC04001.JPG
1-DSC04001.JPG (126.66 KiB) Visad 11123 gånger
1-DSC04002.JPG
1-DSC04002.JPG (147.16 KiB) Visad 10665 gånger
Det var många värstingbilar (Italien) på Venngarn i våras, men min favorit blev denna juvliga nätta Alfa!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 6 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
krister
Super-postare
Inlägg: 414
Blev medlem: 30 apr 2008 22:36
Ort: Halmstad Swerige

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av krister » 06 jan 2017 16:11

Hej
En sån där Duckemope hade jag när jag var 15 bast , det jag minns så tyckte jag att det skramla om ventilerna så jag klippte till mellanläg av cykelslang som placerades mellan vippan och ventilskaftet sedan blev det tyst ,den gick bra och hade fint ljud då det var en fyrtacktare

Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 3

Inlägg av Bragfjord » 07 jan 2017 0:51

Ja Krister, den skulle Du ha kvar idag och kultur åka på, plus att den hade föräntat sig rätt bra, kanske också ett patent på slangen!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar