Brages Mc-hörna del 3
Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen
Brages Mc-hörna del 3
Ja nu blir det annorlunda motorcyklar som jag tycker borde uppmärksammas för gott hantverk, ja ren konst i vissa fall, men också kluriga konstruktioner! Inte min stil då jag sätter största värdet på körbar Mc, därefter utseende, men man måste beundra all möda som kostat på för att förverkliga sina egna ide'er!
Börjar med detta fina bygge, som vi som har varit med ett tag känner igen.
Egen konstruktion med Suzuki motor, på ngt sätt har den blivit tidlös då den har varit med i många år och är fortfarande snygg och vettig, har nästan allt, förutom Cafe' potensialen tror jag att det går bra med semester tripp?
Classic Bike nr.3 2004, har en intressant artikel på 8 sidor om denna speciella Mc!
Börjar med detta fina bygge, som vi som har varit med ett tag känner igen.
Egen konstruktion med Suzuki motor, på ngt sätt har den blivit tidlös då den har varit med i många år och är fortfarande snygg och vettig, har nästan allt, förutom Cafe' potensialen tror jag att det går bra med semester tripp?
Classic Bike nr.3 2004, har en intressant artikel på 8 sidor om denna speciella Mc!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 27 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Har visat denna Norvin tid. men tål att upprepas då motorn passar så bra i Norton ramen! Det finns om man tittar på You-tube flera fina Norvin att skåda, denna fanns i Norrtälje.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Norton-Anders fina 500 som han gjorde iordning på rekordtid av en inte alltför fräscht renoverings objekt. Och som vanligt är hans hojar inte bara skåde objekt, han kör med dom!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja nu blir det annat! Vilken gaffel! Och vad är det som sitter vid främre ramröret? Kylare/olja eller vad då? Men vilken frambroms!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Här ska det bogseras lastbilar kan man tro! Ja gud vilket jobb vissa gör, men det skulle vara intressant att se den live ute på favoritvägen!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja en sån känner vi igen, 5-600?, lite kul att se hur andra gör med "våra" Nortons.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Hela cykeln är konst, ju mer man synar den, mera hittar man. Ta bara den kugghjuls-makapären" som är nått som mäter hastigheten som sitter på tanken/ramen! Också intressant att se den live på favorit vägen, tänk att bli omkörd av dyligt, där går gränsen!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 5 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Tvära kast, den här är ju körbar, å lite fin är den allt.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Hoppsan en brevlåda i Norge, sånt man ser men sällan hinner stanna för att fota, men den här gången åkte jag moppe!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Väcker uppseende gör den i.a.f.!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Lite särskilt är den låga sitthöjden, men nån tanke är det väl...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja bak fjädring lär det inte vara, å varför uppfann ngn. det, nä här får man just. lufttrycket bak istället.......
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Triton men det står Norton(?) Många Triton har byggts genom åren och är inte helt fel.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
T.o.m. jag har haft Japanare, ville ta med grabben på den tiden -80 tal och därför prova Custom, ja inte helt fel då cykeln hade både väghållning, bromsar o orr i motorn.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja det var en fin tid men grabben ville annat å då blev det roligare med mina Norton!
Tillägg: Det var med denna som jag "upptäckte" bakbromsens bättre effekt än de vanliga cyklarna som annars lättar i baken och större risk för låsning. Tillsammans med de dubbla skivorna var det hyfsad broms på denna tunga cykel, skulle inte ha ngt. emot den idag!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 27 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Undrar hur det känns att köra den här med dubbla framhjul? Om det inte är bra så kan man parkera utan sidostöd... (tokbelten!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Framtiden? Tycker nog att den är lite spännande och måste beundra arbetet, men vet inget mer om bygget.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Rickman! En riktig Cafe' hoj från början! Tidlös snyggt bygge som jag tyvärr inte haft. Här uppdaterad med Norish grejor, mums!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ser man på, HD blir riktigt uppkäftig i Cafe' skrud, lite för lång hjulbas för att vara snabbstyrd, men annars ok.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Att man kan krångla till en Mc så till den milda grad att ingen skönhet kan skönjas, men en sjutusan BMW å gå lär det vara, även går att hårdköra med nerläggning, se däcken!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja Finnarna är värst, här är det praktiskt som gäller ifall Ryssen kommer!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
med slanglösa däck, som jag förstått var det till slut efter många modifieringar en lätt o snabb hoj som han kom 2a efter självaste Mike Hailwood och Honda på Isle Of Man!
Mycket tävlings snack om nyckfulla konstruktioner som inte alltid blir som man tror men lärorikt minsann!
Tack för det Mc-Collection!
Så var det här med gamla Mc tidningar, nån form av bibliotek har jag allt, hittade en lång artikel (10 sidor!) i Svenska Classic Bike nr2 2009 om Peter Williams, hela historien alltså! Denna tidning har genom åren alltid varit och är intressant av duktigt folk, endast den motsvarande Engelska tidningen skulle ev. vara bättre. Dessa är svåra att slänga utan blir nästan som nya efter ett antal år för gammel cyklarna är alltid aktuella för oss!
En annan sak man inte tänker på som storheter som P. Williams räknar på, är progresiva fjädrars montering bak tex.
Om den tätlindade fjädern mont. nedåt och trycks ihop gör den ingen nytta längre utan är bara en onödig vikt. Jaha vem tänker på detta.......... Har naturligtvis ingen betydelse för vanlig åkning, men säger en del om seriös racing!
- Bilagor
-
- 1-DSC04906.JPG (129.46 KiB) Visad 11462 gånger
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 30 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Lite kul att få se denna 125cc V-twin också på Collection som tidningen Teknik för alla en gång lanserade för denna klass, men slutade bara som prototyp, Svensk motor konstruktion med Folke Mannersteth inblandad.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Stödhjul om man åkt fel vid rödljus!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Köpte den häringa för mest kul och fick den för ca.20tusen ny då den introserades på Mc-mässan i Älvsjö. Det var ungefär samma pris som en beg. Cressent dito kostade men här fick man mer för pengarna! Stark 4t motor med elstart, som senare fick backväxel vilket var en förbättring, tippbart flak, F1 framvagn(!) nästan, fjädring fram o bak och lite annat. Ekerfälgar är snyggt men senare modeller fick alu. fälgar då den kunde lasta över 200kg tror jag, flyttade en bilmotor en gång men då orkade inte styret/stången greppa tillräckligt vilket var en svaghet men annars lite kul och nyttig moppe!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Snygg Commando med Blair org. system, alltså Dunstall fick sälja en dämpare till (!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Kan inte låta bli dessa goa Ducatis, fina vägmaskiner med körglädje å gött ljud!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Bil ja, men det är i.a.f. England från början!
- Bilagor
-
- 3-DSC02949.JPG (137.74 KiB) Visad 11308 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Kolla denna juvel, 135kg utan soppa! 820 trimmade kubik! Förlåt Norton, men det här är ngt att bita i, Traja motorn (block) är enl. min mening ngt. av det kompakt snyggaste motor-paket England gjort, alltså ingen sep. v-låda (stenålder, förlåt Nor...) som förenklar, fattas bara kassett-låda så är himlen nära!
Men inte vara stygg mot Norton som redan från början var en bättre väg maskin, å sen kom Commandon med den äran och vi fick en komfortabel/vibrations-fri långåkar-cykel!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
- Bjarne Petersen
- Äger nästan forumet
- Inlägg: 643
- Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Brages Mc-hörna del 3
Hej, Brage!Bragfjord skrev:"Gamla" Trajan blir aldrig gammal! SÅ SNYGG med enkla medel!
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!
Tycke och smak kan man ju alltid diskutera (eller så skall man kanske inte göra det) men nu kan jag inte hålla mig.


Motorn är ju förvisso fin och exempelvis 1969 års Bonneville är ju en tidlöst vacker hoj. Här har man istället försökt skapa... ja vad? Är det en cafe racer? Nej, inte med det höga styret, med det avgassystemet, med den bakskärmen och med fotpinnarna så långt fram. Nej, gör om, gör rätt!
Sorry, Brage men den här hojen fattar jag inte vitsen med.

Re: Brages Mc-hörna del 3
De är helt Ok, smaken är som baken delad, men jag vidhåller att cykeln är fin, men ngn. Cafe' cykel kan man väl inte säga precis så därför är den som den är med styre blinkers speglar å allt. Det är en modern gammel cykel, men allt är inte perfekt i detaljer men det kan jag leva med, grunderna finns där och jag gillar den! Sen att mäster Bjarne är på dåligt humör får man ta
Nu vänder vi blad och ser fram emot ett bra Mc År!

Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Skulle de här passa? Eller är det bara jag som gillar Laverda? Foto taget från samma Classic Bike Dec. 2016, som har en massa annat läsvärt!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
- Bjarne Petersen
- Äger nästan forumet
- Inlägg: 643
- Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Brages Mc-hörna del 3
Dåligt humör? Inte alls, jag har fått mitt morgonkaffe!
Fast inte blev den där Trajjan vackrare på bilderna inne i tidningen sedan de monterat backspeglar... De ser ut att komma från vilken ful japansk 80-talshoj som helst.
Laverda? Jodå, jag är ganska svag för italienskt men jag tycker allra bäst om Ducce-twinnarna. En hoj som din gamla 900ss hade smakat om man hade haft råd. En Ducati Monster att förädla har jag funderat på. Gillade den redan när den kom. Så här, kanske?
Avgassystemet är kanske lite för mycket, men i övrigt så...
God fortsättning till alla, förresten!


Laverda? Jodå, jag är ganska svag för italienskt men jag tycker allra bäst om Ducce-twinnarna. En hoj som din gamla 900ss hade smakat om man hade haft råd. En Ducati Monster att förädla har jag funderat på. Gillade den redan när den kom. Så här, kanske?
Avgassystemet är kanske lite för mycket, men i övrigt så...
God fortsättning till alla, förresten!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja Ducati är aldrig fel, bara man slipper justera ventilerna(!) som är MYCKET lättare med Norton/Triumph, som inte ens har en kamrem, men har ngn. saknat detta? Å andra sidan, Ducati har idag en modell flora som man inte är oberörd inför, ett fantastiskt modellprogram som borde attrahera de flesta Mc-vänner. För de som inte måste äga en Ducce, var glad för Din Engelsman, den räcker länge än! 

Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Brutal är bara förnamnet på denna "best", ngt. som jag tycker är bra är att man så här bygger in och "slimmar avgaset" , både snyggt o kurvvänligt, är ännu mer inbyggt på de extrema sporthojarna, verkar vara en trend och kommer på fler märken.
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 6 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ägaren var i.a.f. lycklig!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Det var många värstingbilar (Italien) på Venngarn i våras, men min favorit blev denna juvliga nätta Alfa!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 6 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Brages Mc-hörna del 3
Hej
En sån där Duckemope hade jag när jag var 15 bast , det jag minns så tyckte jag att det skramla om ventilerna så jag klippte till mellanläg av cykelslang som placerades mellan vippan och ventilskaftet sedan blev det tyst ,den gick bra och hade fint ljud då det var en fyrtacktare
Krister
En sån där Duckemope hade jag när jag var 15 bast , det jag minns så tyckte jag att det skramla om ventilerna så jag klippte till mellanläg av cykelslang som placerades mellan vippan och ventilskaftet sedan blev det tyst ,den gick bra och hade fint ljud då det var en fyrtacktare
Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Re: Brages Mc-hörna del 3
Ja Krister, den skulle Du ha kvar idag och kultur åka på, plus att den hade föräntat sig rätt bra, kanske också ett patent på slangen!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!